Reklama online w 2018 roku – na co postawić, jak zaplanować i co warto testować?

Reklama internetowa

„Jeśli nie display, to co?” – takie pytanie postawił kiedyś agencji mediowej klient. Przebijało przez nie odczucie, że reklamy banerowe już nie działają tak dobrze jak kiedyś i trzeba robić w digitalu coś innego. Naturalnie, że tak – już od jakiegoś czasu display to tylko część kampanii online, znacznie rozwinęły się kampanie w social mediach, searchu, programmatic, kampanie mobilne. Wykorzystujemy influencerów, blogosferę i content marketing. I co dalej? Jak będzie się rozwijać marketing online?

Warto zacząć od analiz trendów. W nich interesuje mnie głównie nie to, żeby wymienić je wszystkie, ale żeby ułożyć ich strukturę, czyli żeby zamiast obrazu stosu gałęzi, pojawiło się drzewo z korzeniami, pniem i konarami. Zaczynam od megatrendu, który obowiązuje obecnie i będzie obowiązywał przez kilka nadchodzących lat. To POLARYZACJA. 

POLECAMY

We wcześniejszych dziesięcioleciach trendy układały się w sinusoidę. Rynek przechodziły od jednego bieguna do drugiego i z powrotem. W komputerach np. początek lat 90. należał do PC-ów – otwarta struktura niosła możliwość dowolnej konfiguracji pod wymagania użytkownika. Ktoś mógł preferować lepszą kartę graficzną, ktoś inny dźwiękową albo większy dysk. Można było w wyrafinowany sposób zoptymalizować sobie sprzęt. Tymczasem później trend się odwrócił – Apple przejął ogromną część rynku, szczególnie w USA, bazując na prostocie i zamkniętej konfiguracji, w której każdy komponent działa lepiej z innym. Podobnie było w trendach społecznych – były lata bardziej konserwatywne, były bardziej rebelianckie. Ale poszczególne połówki sinusoidy były rozłożone na dziesiątki lat lub lata. 

Teraz, gdy świat przyspiesza, mamy do czynienia z polaryzacją, ale oba bieguny trendów występują jednocześnie, czyli w tym samym czasie mamy do czynienia z trendem i antytrendem. Oto przykłady:

Trend Antytrend
  • świat wirtualny
  • globalizacja
  • personalizacja
  • ekonomia dzielenia
  • centralizacja handlu
  • realność w cenie
  • separacja
  • zachowanie incognito
  • stały dostęp do zasobów
  • decentralizacja handlu


1. Trend: świat wirtualny, antytrend: realność w cenie

Spędzamy mnóstwo czasu w świecie wirtualnym. Rozmawiamy ze znajomymi przez Messenger, zamiast spotkać się w świecie realnym, godzinami przeszukujemy media społecznościowe, jesteśmy w świecie, który ktoś określił jako HD – head-down. W wielu miejscach, zamiast patrzeć na otoczenie, siedzimy z nosem w telefonie, coraz częściej sięgamy po wirtualną rzeczywistość. Tymczasem równocześnie coraz bardziej w cenie są realne wydarzenia. Muzycy kiedyś zarabiali na płytach, które promowali koncertami, w tej chwili jest odwrotnie – zarabia się najwięcej na koncertach, a te sprzedają się jak świeże bułeczki. Koncert Eda Sheerana w Polsce sprzedał się w ciągu mniej więcej półtorej godziny. Podobnie jest np. z musicalami na West Endzie czy Broadwayu – musicale Harry Potter albo Hamilton sprzedały się na cały sezon w ciągu jednego dnia, mimo cen biletów sięgających kilkuset funtów, a w kolejce online po bilety było ponad sto tysięcy osób. Z jednej strony cenimy sobie to, że coraz więcej można zobaczyć w serwisach VOD, a z drugiej tym bardziej zależy nam na realnym uczestnictwie w wydarzeniach, gdzie widzimy kogoś naprawdę.

2. Trend: globalizacja, antytrend: separacja

Ludzi cieszą możliwości, które niesie ze sobą globalizacja – coraz tańsze loty, łatwiejsze podróżowanie, najczęściej bez większych trudności z kontrolami granicznymi, możliwości rezerwacji z ze swojego kraju hoteli na całym świecie przez globalne aplikacje, zakupy w internecie z dostawami z innych krajów i inne korzyści. Ułatwia nam życie to, że w wielu krajach możemy pić te same napoje, które znamy, czy jeść w tej samej globalnej sieci fast food, bo jest to dla nas gwarancja jakości. Ale równocześnie w coraz większej liczbie krajów wyzwalają się tendencje separatystyczne. W wielu miejscach...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy