Co nowego w GA4
Najłatwiej byłoby powiedzieć, że wszystko jest nowe. Wchodzącym po raz pierwszy do GA4 niełatwo się natychmiast odnaleźć. A im dłużej pracowali z Universal Analytics, tym trudniej się przestawić na nowe tory. Tymczasem nowy jest i sposób mierzenia danych, i wygląd, i konfiguracja niektórych znanych już ustawień.
POLECAMY
Sposób pomiaru
Zacznijmy od sposobu pomiaru. Google porzucił hity i sesje na rzecz jednego systemu zdarzeń, które odzwierciedlają wszystkie interakcje ze stroną. Zdarzeniem jest więc już nie tylko kliknięcie lub przewinięcie, ale również początek sesji (session_start) lub wyświetlenie strony (page_view).
1. Ujednolicenie pomiaru
Ujednolicenie pomiaru wiąże się m.in. z tym, że nowy Analytics może w ramach jednej usługi mierzyć dane z witryny oraz aplikacji. I to jest duży krok naprzód. Koniec ze zbieraniem po kawałku danych z witryny i aplikacji, żeby je potem sklejać ręcznie. Teraz można te dane oglądać i analizować bezpośrednio w Google Analytics, we wspólnych i w osobnych raportach. Konfiguracja śledzenia odbywa się w osobnych strumieniach danych: po jednym dla witryny internetowej, aplikacji iOS i aplikacji Android.
2. Eksplorowanie
Kolejną świetną rzeczą są eksploracje, które najlepiej przyrównać do kartki na brudno, na której sprawdza się i oblicza roboczo szczegóły potrzebne do dalszych działań. GA4 daje nam do dyspozycji sześć metod eksplorowania danych.
- Eksplorację swobodną, która ma formę tabeli z możliwością wstawienia kilku wymiarów i kilku rodzajów danych jednocześnie. Krista Seiden, współtwórczyni Google Analytics, nazywa ją „tabelą na sterydach”.
- Eksplorację ścieżki, znaną nam świetnie z raportu ścieżki zakupowej w Universal Analytics. Teraz można wybrać dowolne kroki ścieżki, którą mamy nadzieję, że użytkownicy pokonują.
- Eksplorację sekwencji ścieżki, inaczej mówiąc przepływy. W tym wypadku wybierzemy albo punkt początkowy, albo końcowy podróży.
- Pokrywanie się segmentów, która może być bardzo przydatna do znajdowania interesujących grup odbiorców.
- Eksplorator zachowania użytkownika, który pomaga określić wartość, jak...
- 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- ... i wiele więcej!