Instagram cały czas pnie się w górę w rankingach popularności. Nic dziwnego. Biznesowo cały czas się rozwija, w szczególności w zakresie rozwiązań e-commerce. Jednocześnie nie zapomina o swoich „zwykłych” użytkownikach. Chyba jako jedno z niewielu mediów nie powoduje kontrowersji związanych zarówno ze zmianami wizualnymi, jak i z użytkowaniem samej aplikacji.
Zaowocowało to czwartym miejscem w zakresie najczęściej pobieranych aplikacji w 2020 r. czy drugą lokatą, jeżeli chodzi o najpopularniejsze medium społecznościowe w Polsce w ostatnich miesiącach. Do sukcesu zdecydowanie przyczynił się okres pandemii, kiedy oprócz chęci utrzymywania kontaktów z bliskimi (czy podglądania ich życia), szukaliśmy inspiracji albo po prostu scrollowaliśmy to medium z nudów. Sam Instagram już przed pandemią (tuż obok Pinterestu) był miejscem do inspirowania użytkowników, co owocowało zakupami. Ponad połowa użytkowników Instagrama dokonywała zakupów produktów, które pierwszy raz widziała w tym serwisie (źródło: Brandlift).
Co zatem sprawia, że użytkownicy będą chcieli zatrzymać się na dłużej przy naszym profilu, a przede wszystkim dokonać konwersji na naszej stronie internetowej?
Przede wszystkim synergia działania: dobrej jakości treści organiczne, zoptymalizowane pod kątem działań e-commerce’owych zintegrowane z dobrze skonstruowaną płatną kampanią reklamową.
Oczywiście możemy prowadzić tylko i wyłącznie działania organiczne bądź skoncentrować się tylko na kampanii płatnej, ale niestety – jak wynika z doświadczeń empirycznych na ponad kilkudziesięciu kampaniach, a nie z badań – przyniesie to mniejsze efekty. Dziesięć poniższych rad i dobrych praktyk pozwoli Ci zmaksymalizować Twoje zyski wynikające z prowadzenia działań w tym medium.
POLECAMY
1. Algorytm
Nie takie algorytmy straszne, jak je ludzie malują. Wyobraź sobie sytuację, w której wszystkie treści na Twojej tablicy wyświetlają się w sposób chronologiczny – dramat, chaos, śmietnik. Algorytmy porządkują treści i dopasowują je do Ciebie. Oczywiście sam Instagram ma w tym interes – zależy mu na jak najdłuższym utrzymaniu użytkownika na swojej platformie. Bardziej dopasowane treści to więcej spędzanego czasu na Instagramie.
I to właśnie jeden z pierwszych czynników algorytmu Interest. Instagram przewiduje, czy dany post spodoba się użytkownikowi, biorąc pod uwagę poprzednie zachowania związane z contentem.
Drugi czynnik to Recency, czyli czas dodania posta. Niezwykle ważny, ponieważ czas życia treści w social mediach jest bardzo ograniczony. Zawsze sprawdzaj najlepsze godziny w statystykach, nie sugeruj się ogólnymi raportami.



Relationship mówi o tym, jak blisko użytkownik jest z profilem, który udostępnił post – brane jest tutaj pod uwagę tagowanie na zdjęciach, wchodzenie w interakcje na IG Stories itd.
Na kolejne trzy czynniki jako marka nie mamy generalnie żadnego wpływu:
- Frequency – jak często użytkownik otwiera Instagram. Im rzadziej, tym lepsze posty mu się wyświetlają.
- Following – im więcej profili obserwuje użytkownik, tym mniej postów od jednego konkretnego profilu zobaczy.
- Usage – ile czasu użytkownik spędza na Instagramie.
Dodatkowo:
- Nie usuwaj postów – to zaburza Instagramowi uczenie się naszego profilu. Archiwizuj!
- Wykorzystuj najwięcej dostępnych opcji, które daje Ci Instagram: IGTV, Instagram Stories, tagowanie produktów, transmisje na żywo itd.
- Bądź konsekwentny i regularny w działaniu. Dodawaj post dziennie, postaraj się dodawać również 1-2 Stories dziennie.
2. Instagram Shopping
Konfiguracja Zakupów na Instagramie to powinna być opcja domyślna dla każdego e-commerce! Dokładną instrukcję krok po kroku, jak to zrobić, znajdziesz u samego źródła pod linkiem: http://bit.ly/35zVGAa bądź http://bit.ly/38I1qtP.
Jakie warunki musisz spełnić?
- Twoje konto musi być kontem firmowym (albo twórcy).
- Kwalifikować się do zakupów na IG (m.in. prowadzić sprzedaż produktów fizycznych czy znajdować się na odpowiednim rynku).
- Twój profil na IG musi być połączony ze stroną na Facebooku.
- Musisz połączyć lub dodać katalog produktów.
Dlaczego warto? Z kilku powodów! Na Twoim profilu pojawia się sekcja sklep, a Ty możesz tagować swoje produkty w postach, co pozwala użytkownikowi na szybkie przejście na stronę internetową. Klikając w konkretny produkt, użytkownik widzi także inne posty i zdjęcia otagowane tym produktem (rys. 1-2).
Posiadając sklep na IG możesz wyświetlić się w sekcji eksploruj sklep, a użytkownik otagowane posty może zapisać do swojej listy życzeń (rys. 3-4).
Sklep pozwala Ci również na tagowanie produktów w Instagram Stories. Jak pewnie wiesz, dodawać linki do Stories możesz jedynie w momencie przekroczenia 10 000 użytkowników, tagowanie w pewien sposób rozwiązuje ten problem dla e-commerce.

Uwaga! Dodając Zakupy na Instagramie, możesz stworzyć bardzo ciekawą grupę niestandardowych odbiorców (remarketingową) – osoby, które wyświetliły Twój produkt na Instagramie (rys. 5).
W niektórych krajach Instagram wprowadził już checkout! To oznacza, że nie potrzebujesz nawet sklepu internetowego, a całość zakupów będzie się odbywać w obrębie Instagrama. Aktualnie finalizacja zakupu jest dostępna tylko dla klientów w USA, w wybranych firmach (rys. 5).

Instagram zapowiedział również opcję dodawania klikalnych linków w postach. Kiedy pojawi się to na polskim rynku i czy w ogóle?
Nie wiadomo (rys. 6, źródło https://wersm.com/).

3. Reklama, reklama, reklama
Reklamę na Instagramie możesz prowadzić w dwojaki sposób:
- przez przycisk „Promuj post” z poziomu aplikacji z dostępnymi trzema celami reklamowymi (odwiedziny profilu, przejście na stronę www, wysyłanie wiadomości);
- przez Business Managera/Managera Reklam Facebooka (z pełnym wachlarzem celów reklamowych dostępnych w panelu reklamowym).
Pro Tip
Osobiście preferuję opcję drugą, która daje większe możliwości zarówno celu reklamowego, jak i targetowania czy doboru budżetu i optymalizacji reklamy. W czym przejawia się przewaga promocji przez „Promuj post”? Cechuje ją większa intuicyjność narzędzia i łatwość w stworzeniu reklamy, możliwość promocji albumu (postów karuzelowych) oraz możliwość wyboru celu promocji, jakim jest „Więcej odwiedzin profilu”.
Uwaga! W momencie promocji z poziomu aplikacji „znikają” nam statystyki organiczne posta.



Ciekawą opcją jest promocja reklamy w umiejscowieniu, jakim jest karta „eksploruj”. Wykorzystaj to! Uwaga: reklamy nie są umieszczane w siatce, a jedynie w momencie scrollowania postów!
Ponownie sięgnij do źródła i skorzystaj z przewodnika reklam na Instagramie: https://business.instagram.com/advertising/.
4. Dobra reklama…
…to reklama wizualnie dopracowana, z dobrze dobranym i dopracowanym formatem.
Po pierwsze – nawet w działaniach stricte sprzedażowych unikaj kreacji wybitnie sprzedażowych, typowo graficznych, na jakie można sobie pozwolić na Facebooku. Pamiętasz? Instagram jest miejscem do inspiracji do zakupu – zainspiruj więc kogoś natywnym formatem! Jest to szczególnie ważne, kiedy tworzysz reklamę na IG...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- ... i wiele więcej!