Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

17 lutego 2021

NR 56 (Luty 2021)

Dziesięć dobrych praktyk reklamy na Instagramie – czego unikać, o czym pamiętać

17

Instagram cały czas pnie się w górę w rankingach popularności. Nic dziwnego. Biznesowo cały czas się rozwija, w szczególności w zakresie rozwiązań e-commerce. Jednocześnie nie zapomina o swoich „zwykłych” użytkownikach. Chyba jako jedno z niewielu mediów nie powoduje kontrowersji związanych zarówno ze zmianami wizualnymi, jak i z użytkowaniem samej aplikacji.

Zaowocowało to czwartym miejscem w zakresie najczęściej pobieranych aplikacji w 2020 r. czy drugą lokatą, jeżeli chodzi o najpopularniejsze medium społecznościowe w Polsce w ostatnich miesiącach. Do sukcesu zdecydowanie przyczynił się okres pandemii, kiedy oprócz chęci utrzymywania kontaktów z bliskimi (czy podglądania ich życia), szukaliśmy inspiracji albo po prostu scrollowaliśmy to medium z nudów. Sam Instagram już przed pandemią (tuż obok Pinterestu) był miejscem do inspirowania użytkowników, co owocowało zakupami. Ponad połowa użytkowników Instagrama dokonywała zakupów produktów, które pierwszy raz widziała w tym serwisie (źródło: Brandlift). 
Co zatem sprawia, że użytkownicy będą chcieli zatrzymać się na dłużej przy naszym profilu, a przede wszystkim dokonać konwersji na naszej stronie internetowej? 
Przede wszystkim synergia działania: dobrej jakości treści organiczne, zoptymalizowane pod kątem działań e-commerce’owych zintegrowane z dobrze skonstruowaną płatną kampanią reklamową. 
Oczywiście możemy prowadzić tylko i wyłącznie działania organiczne bądź skoncentrować się tylko na kampanii płatnej, ale niestety – jak wynika z doświadczeń empirycznych na ponad kilkudziesięciu kampaniach, a nie z badań – przyniesie to mniejsze efekty. Dziesięć poniższych rad i dobrych praktyk pozwoli Ci zmaksymalizować Twoje zyski wynikające z prowadzenia działań w tym medium. 

POLECAMY

1. Algorytm

Nie takie algorytmy straszne, jak je ludzie malują. Wyobraź sobie sytuację, w której wszystkie treści na Twojej tablicy wyświetlają się w sposób chronologiczny – dramat, chaos, śmietnik. Algorytmy porządkują treści i dopasowują je do Ciebie. Oczywiście sam Instagram ma w tym interes – zależy mu na jak najdłuższym utrzymaniu użytkownika na swojej platformie. Bardziej dopasowane treści to więcej spędzanego czasu na Instagramie. 
I to właśnie jeden z pierwszych czynników algorytmu Interest. Instagram przewiduje, czy dany post spodoba się użytkownikowi, biorąc pod uwagę poprzednie zachowania związane z contentem. 
Drugi czynnik to Recency, czyli czas dodania posta. Niezwykle ważny, ponieważ czas życia treści w social mediach jest bardzo ograniczony. Zawsze sprawdzaj najlepsze godziny w statystykach, nie sugeruj się ogólnymi raportami. 

Rys. 1. Sklep w profilu na Instagramie

 

Rys. 2. Otagowany produkt

 

Rys. 3. Sekcja szukaj na Instagramie


Relationship mówi o tym, jak blisko użytkownik jest z profilem, który udostępnił post – brane jest tutaj pod uwagę tagowanie na zdjęciach, wchodzenie w interakcje na IG Stories itd. 
Na kolejne trzy czynniki jako marka nie mamy generalnie żadnego wpływu: 

  1. Frequency – jak często użytkownik otwiera Instagram. Im rzadziej, tym lepsze posty mu się wyświetlają. 
  2. Following – im więcej profili obserwuje użytkownik, tym mniej postów od jednego konkretnego profilu zobaczy. 
  3. Usage – ile czasu użytkownik spędza na Instagramie. 
     

Dodatkowo: 

  • Nie usuwaj postów – to zaburza Instagramowi uczenie się naszego profilu. Archiwizuj!
  • Wykorzystuj najwięcej dostępnych opcji, które daje Ci Instagram: IGTV, Instagram Stories, tagowanie produktów, transmisje na żywo itd. 
  • Bądź konsekwentny i regularny w działaniu. Dodawaj post dziennie, postaraj się dodawać również 1-2 Stories dziennie. 


2. Instagram Shopping

Konfiguracja Zakupów na Instagramie to powinna być opcja domyślna dla każdego e-commerce! Dokładną instrukcję krok po kroku, jak to zrobić, znajdziesz u samego źródła pod linkiem: http://bit.ly/35zVGAa bądź http://bit.ly/38I1qtP.
 

Jakie warunki musisz spełnić?

  1. Twoje konto musi być kontem firmowym (albo twórcy). 
  2. Kwalifikować się do zakupów na IG (m.in. prowadzić sprzedaż produktów fizycznych czy znajdować się na odpowiednim rynku). 
  3. Twój profil na IG musi być połączony ze stroną na Facebooku. 
  4. Musisz połączyć lub dodać katalog produktów. 


Dlaczego warto? Z kilku powodów! Na Twoim profilu pojawia się sekcja sklep, a Ty możesz tagować swoje produkty w postach, co pozwala użytkownikowi na szybkie przejście na stronę internetową. Klikając w konkretny produkt, użytkownik widzi także inne posty i zdjęcia otagowane tym produktem (rys. 1-2).
Posiadając sklep na IG możesz wyświetlić się w sekcji eksploruj  sklep, a użytkownik otagowane posty może zapisać do swojej listy życzeń (rys. 3-4).
Sklep pozwala Ci również na tagowanie produktów w Instagram Stories. Jak pewnie wiesz, dodawać linki do Stories możesz jedynie w momencie przekroczenia 10 000 użytkowników, tagowanie w pewien sposób rozwiązuje ten problem dla e-commerce. 
 

Rys. 4. Sklep na Instagramie w sekcji szukaj

 

Uwaga! Dodając Zakupy na Instagramie, możesz stworzyć bardzo ciekawą grupę niestandardowych odbiorców (remarketingową) – osoby, które wyświetliły Twój produkt na Instagramie (rys. 5).


W niektórych krajach Instagram wprowadził już checkout! To oznacza, że nie potrzebujesz nawet sklepu internetowego, a całość zakupów będzie się odbywać w obrębie Instagrama. Aktualnie finalizacja zakupu jest dostępna tylko dla klientów w USA, w wybranych firmach (rys. 5).
 

Rys. 5. Checkout na Instagramie


Instagram zapowiedział również opcję dodawania klikalnych linków w postach. Kiedy pojawi się to na polskim rynku i czy w ogóle? 
Nie wiadomo (rys. 6, źródło https://wersm.com/).
 

Rys. 6. Klikalne płatne linki w postach (zapowiedź IG)


3. Reklama, reklama, reklama

Reklamę na Instagramie możesz prowadzić w dwojaki sposób: 

  • przez przycisk „Promuj post” z poziomu aplikacji z dostępnymi trzema celami reklamowymi (odwiedziny profilu, przejście na stronę www, wysyłanie wiadomości); 
  • przez Business Managera/Managera Reklam Facebooka (z pełnym wachlarzem celów reklamowych dostępnych w panelu reklamowym).

Pro Tip

Osobiście preferuję opcję drugą, która daje większe możliwości zarówno celu reklamowego, jak i targetowania czy doboru budżetu i optymalizacji reklamy. W czym przejawia się przewaga promocji przez „Promuj post”? Cechuje ją większa intuicyjność narzędzia i łatwość w stworzeniu reklamy, możliwość promocji albumu (postów karuzelowych) oraz możliwość wyboru celu promocji, jakim jest „Więcej odwiedzin profilu”.

 
Uwaga! W momencie promocji z poziomu aplikacji „znikają” nam statystyki organiczne posta. 
 

Rys. 7. Przykład dobrej sprzedażowej reklamy w Stories

 

Rys. 8. Przykład reklamy sprzedażowej w Stories

 

Rys. 9. Przykład reklamy sprzedażowej w Stories


Ciekawą opcją jest promocja reklamy w umiejscowieniu, jakim jest karta „eksploruj”. Wykorzystaj to! Uwaga: reklamy nie są umieszczane w siatce, a jedynie w momencie scrollowania postów! 
Ponownie sięgnij do źródła i skorzystaj z przewodnika reklam na Instagramie: https://business.instagram.com/advertising/.

4. Dobra reklama…

…to reklama wizualnie dopracowana, z dobrze dobranym i dopracowanym formatem. 
Po pierwsze – nawet w działaniach stricte sprzedażowych unikaj kreacji wybitnie sprzedażowych, typowo graficznych, na jakie można sobie pozwolić na Facebooku. Pamiętasz? Instagram jest miejscem do inspiracji do zakupu – zainspiruj więc kogoś natywnym formatem! Jest to szczególnie ważne, kiedy tworzysz reklamę na IG...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy