Dokąd zmierza reklama programmatyczna w 2024 r. – Między open market a stałą ceną. Ewolucja powierzchni, kosztów i targetowania

Temat numeru

Wszystko wskazuje na to, że rok 2024 stworzy wiele nowych szans w obszarze inwestycji mediowych. W artykule wybraliśmy i opisaliśmy te, które powinny wzmocnić pozycję konkurencyjną firm, jeśli odpowiednio szybko odnajdą się w nowych rozwiązaniach. Warto zgłębić te perspektywy, aby skorzystać z pełnego potencjału oferowanych możliwości i nie przegapić trendów, które już wkrótce mogą stać się rynkowym standardem.

Budżety i modele zakupu kampanii programmatycznych

Wszystko wskazuje na to, że zakup programmatyczny reklam w kolejnych latach będzie może nie jedynym, ale na pewno dominującym sposobem zakupu reklam w internecie. Pięć lat temu prognozowaliśmy, że programmatic będzie stanowił większość wydatków na reklamę cyfrową do 2020 r. Teraz, gdy zbliżamy się do 2024 r., 
rzeczywistość wydaje się jeszcze bardziej obiecująca dla tej dynamicznie rozwijającej się gałęzi branży reklamowej. Według danych Zenith 2012–2021 oraz Statista 2022–2023 już 85% wszystkich kampanii display w internecie jest kupowanych w modelach Programmatic (w 2012 r. 
było to ok. 10%). Z kolei patrząc na budżety reklamowe w Polsce, to w 2022 r. według IAB Polska/PwC AdEx zakup programmatyczny zamknął się kwotą 1,550 mld zł przy całościowych wydatkach na internet wynoszących 6,9 mld zł.
Przy rosnących wydatkach same modele zakupu, a więc decyzje, czy reklamę kupujemy w stałej, ustalonej z wydawcą cenie w opcji – private deals (PMP), lub decydujemy się na ceną aukcyjną, gdzie ustalamy maksymalną cenę CPM, jaką jesteśmy w st...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy