Czym jest i jak działa semantic search

SEM/SEO

Sposób, w jaki użytkownicy przeszukują sieć w poszukiwaniu informacji, zmienił się diametralnie na przestrzeni ostatnich lat. Konieczność dostarczania dopasowanych i jakościowych wyników wyszukiwania napędza rozwój nowych algorytmów i metod prezentowania treści.

Pojawiające się nowe technologie umożliwiają użytkownikom wyszukiwanie i komunikowanie się z urządzeniami w zupełnie nowy sposób (wyszukiwanie głosowe), naturalne formułowanie zapytań i konwersację z urządzeniami i wyszukiwarkami. To z kolei znów napędza rozwój algorytmów i technologii, by lepiej rozumieć naturalny język i znaczenia wyrazów oraz by sprostać rosnącym wymaganiom użytkowników. W ten sposób koło się zamyka.

POLECAMY

Konkurencja w wyszukiwaniu to już nie tylko komputer i przeglądarka. Amazon jest doskonałą wyszukiwarką produktów i opinii na ich temat, a asystenci personalni – Google Home, Amazon Echo i Alexa oraz Siri i ostatnio zapowiedziany Apple HomePod – są bezpośrednią konkurencją w zakresie wyszukiwania głosowego. Nowe technologie wymusiły nowe metody poszukiwania informacji.

Gdzie w tym wszystkim jest semantic search?

Początki: Google Knowledge Graph i Hummingbird (aktualizacja Koliber)

Możemy powiedzieć, że wyszukiwanie semantyczne pojawiło się wraz z nadejściem Google Knowledge Graph (//goo.gl/aWyhzk) w maju 2012 r. i algorytmu Koliber (//goo.gl/9kLp5s) w 2013 r. Obie aktualizacje są ze sobą powiązane i były przełomowe, jeśli chodzi o sposób, w jaki Google odczytywał zapytania użytkowników i prezentował dla niego wyniki wyszukiwania. 

Żeby lepiej zrozumieć temat wyszukiwania semantycznego, warto spojrzeć – w skrócie – na kontekst historyczny (jeżeli lata 2012 i 2013 możemy nazwać historią), w jakim rozwijał się semantic search. Knowledge Graph – Things not strings. Rzeczy, nie tekst – słowa nie są już tylko zlepkiem znaków. Są obiektami powiązanymi znaczeniami i odnoszącymi się do innych obiektów. Graf wiedzy...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy