Widoczność w czasach AI Overviews – jak radzić sobie ze spadkami ruchu organicznego w Google?

SEM/SEO

Sukcesywnie od kilku lat Google zabierał stronom internetowym ruch organiczny poprzez zwiększanie ilości snippetów (np. direct answer) czy lepszą ekspozycję płatnej reklamy. Zjawisko zero-click search nasiliło się od momentu wprowadzenia AI Overviews w wynikach wyszukiwania. Malejące CTR spędzają specjalistom SEO sen z powiek, a gra, którą prowadzimy z gigantem z Mountain View, stała się jeszcze bardziej wymagająca niż dotychczas. Dowiedz się, jak radzić sobie ze spadającym wolumenem ruchu organicznego w najbliższych miesiącach, aby zminimalizować straty związane z pojawieniem się AIO w wyszukiwarce Google.

AI Overviews – wprowadzenie

AI Overviews to funkcja wyszukiwarki Google, która generuje dynamiczne odpowiedzi na zapytania użytkowników. Bazuje ona na modelu Gemini i czerpie informacje na podstawie zaufanych stron internetowych. Przegląd od AI pojawia się bezpośrednio w wynikach wyszukiwania zazwyczaj na samej górze (ryc. 1). Może on zajmować cały widok po pojawieniu się odpowiedzi dla danego zapytania. AIO bazuje na technologii FastSearch, która dostarcza wyniki jeszcze szybciej niż tradycyjna wyszukiwarka. Wiąże się to jednak z kompromisem w zakresie braku kompletności i czasem niższej jakości prezentowanych danych. Poziom halucynacji (błędnych lub całkowicie zmyślonych danych) został jednak ograniczony do bardzo niskiego poziomu i aktualnie wynosi 0,7%. Model Gemini spośród najpopularniejszych modeli językowych ma najniższy współczynnik halucynacji. 

POLECAMY

Ryc. 1. Przykład wyników wyszukiwania z AI Overviews dla frazy „jak sprawdzic zloty lancuszek”

Oficjalne wdrożenie AI Overviews nastąpiło 14 maja 2024 r. dla użytkowników w Stanach Zjednoczonych. Kilka miesięcy później zostało rozszerzone o kolejne 6 krajów, tak aby 25 marca 2025 r. pojawić się w Polsce, robiąc niemałe zamieszanie.
Wprowadzenie AI do wyszukiwarki Google jest naturalną konsekwencją potrzeby otrzymywania natychmiastowych odpowiedzi. Dodatkowo największa wyszukiwarka na świecie musiała zareagować na działania konkurentów technologicznych takich jak Microsoft czy OpenAI, które uprzedziły Google, wprowadzając generatywne odpowiedzi w wyszukiwarce Bing czy w ChatGPT.
Ewolucja paradygmatu wyszukiwania informacji ze stricte nawigacyjnego (tzw. blue links) na konwersacyjny powoduje spadek ilości ruchu z naturalnych wyników wyszukiwania.

Ile ruchu zabrało nam AI Overv

...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy