Dołącz do czytelników
Brak wyników

Content i SEO – jak przygotować atrakcyjną treść pod kątem wyszukiwarki i użytkownika

Artykuł | 20 października 2018 | NR 38
92

Konieczność dostosowania treści nie tylko do użytkownika, ale także do wyszukiwarki internetowej była praktycznie od zawsze problemem specjalistów od content marketingu czy blogerów. Wynika to z błędnego założenia, że obu wyżej wspomnianych rzeczy nie da się pogodzić.

To nieprawda! Możemy zoptymalizować treść pod kątem SEO, przy jednoczesnym skupieniu się na potrzebach odbiorcy.

Jak algorytmy Google połączyły SEO i content

Głównym celem przyświecającym założycielom Google – Larry’emu Page’owi oraz Sergeyemu Brinowi – było ułatwienie życia milionom ludzi na całym świecie. Rewolucję w szybkim dostępie do informacji przyniosła wyszukiwarka Google, która oceniała wartość stron na podstawie liczby linków do niej prowadzących. Za ocenę odpowiedzialny był pierwszy z algorytmów Google – PageRank. Szybko okazało się jednak, że skupienie się w ocenie jakości tylko na jednym aspekcie było błędne. Doprowadziło to do prostych manipulacji wynikami przez właścicieli stron internetowych.

Najważniejsze założenia, o jakich należy pamiętać przy tworzeniu treści i ich optymalizacji:

  1. Długość ma znaczenie. Tworząc tekst, należy pamiętać, że im dłuższy on będzie i im bardziej wyczerpiemy temat, tym większa szansa na osiągnięcie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Budujemy również tzw. długi ogon fraz, dzięki którym widoczna jest nasza witryna.
  2. Użyj słów kluczowych w różnych odmianach oraz synonimów. Przed napisaniem artykułu na konkretny temat warto za pomocą narzędzi, takich jak Keyword Planner, Senuto czy Semstorm, sprawdzić, czy jest on wyszukiwany przez użytkowników. Dobrze jest użyć w tekście słów kluczowych wskazanych przez te programy. Należy jednak pamiętać, aby robić to rozsądnie. Sztuczne upychanie słów kluczowych i powtarzanie ich w co drugim zdaniu prędzej czy później skończy się ukaraniem strony i usunięciem jej z SERP-ów.
  3. Wzmocnij nowy artykuł linkowaniem wewnętrznym. Jeżeli tworzymy nowy artykuł, warto podlinkować go ze starszych treści. Najlepiej skorzystać z wpisów powiązanych tematycznie z nowym tekstem za pomocą właściwego anchoru.
  4. Właściwa struktura wpisu pomaga zwiększyć czytelność tekstu. W celu zwiększenia komfortu czytającego należy zadbać o wygląd artykułu. Nadać mu odpowiedni tytuł i lead pełniący funkcję wprowadzenia do tekstu. Stosować podział na akapity i śródtytuły. Oznaczyć najważniejsze fragmenty tekstu pogrubieniem lub podkreśleniem. Używanie nagłówków czy podkreśleń pomoże skupić uwagę czytelnika na najważniejszych fragmentach tekstu. A to pozwoli przedłużyć jego wizytę na naszej stronie.
  5. Postaw na oryginalność. Tekst, który tworzysz, powinien być niepowtarzalny. Jeżeli tylko skopiujesz treści z innych domen, nie docenią Cię ani odbiorcy, ani tym bardziej algorytm. W najgorszym przypadku może się to też zakończyć usunięciem podstrony z wyników wyszukiwania.

Dlatego niezwykle ważną zmianą wzmacniającą rolę contentu na stronie było wprowadzenie nowego algorytmu oceniającego strony – Panda. Jego głównym założeniem było podniesienie rankingu stron posiadających oryginalne treści o wysokiej jakości. Nowy algorytm skupił się na oczyszczeniu wyników wyszukiwania ze stron:

  • generujących dużą liczbę podstron z niskiej jakości, krótkimi treściami,
  • stosujących technikę keyword stuffingu,
  • duplikujących content z innych serwisów internetowych.

Kolejna aktualizacja, Pingwin, znacząco obniżyła wartość domen, do których prowadziło wiele linków, ale niskiej jakości. W ten oto sposób ostatecznie zakończył się etap pozycjonowania stron, kiedy wystarczyło skupiać się wyłącznie na pozyskiwaniu linków.

Jednym z najważniejszych założeń, jakie powinno przyświecać każdemu blogerowi czy copywriterowi piszącemu teksty, jest próba stworzenia treści lepszych od tych obecnie dostępnych w internecie.

W 2015 r. inżynierowie Google poinformowali o wdrożeniu nowego algorytmu opartego na sztucznej inteligencji, tzw. RankBrain. Rok później Andrey Lipattsev potwierdził, że stanowi on trzeci najważniejszy czynnik algorytmu wyszukiwarki, zaraz po linkach zewnętrznych i contencie. Dlaczego warto o nim wiedzieć? Ponieważ najprawdopodobniej dwoma najważniejszymi czynnikami wpływającymi na ocenę witryny przez RankBrain jest: 

  • średni czas spędzony przez użytkowników na stronie,
  • procent kliknięć w wynik wyszukiwania w SERP-ach (CTR). 

Statystyki te można poprawić za pomocą angażujących treści i optymalizacji metadanych widocznych w wynikach wyszukiwania.

Jak tworzyć i optymalizować treści pod kątem SEO i użytkowników

Jednym z najważniejszych założeń, jakie powinno przyświecać każdemu blogerowi czy copywriterowi piszącemu teksty, jest próba stworzenia treści lepszych od tych obecnie dostępnych w internecie. Opieranie się na dobrych praktykach, które przyniosły efekty innym, nie jest błędem. Należy jednak pamiętać, że to zazwyczaj niestandardowe podejście, analiza i dogłębne wyczerpanie tematu pozwoli wyróżnić się spośród innych.

Formaty, które wzbogacą content na Twojej stronie

Zoptymalizowanie contentu nie jest jedynym sposobem na zwrócenie uwagi czytelnika. Oto elementy, które pomogą wydłużyć i urozmaicić stronę wpisu:

  • Infografiki/zdjęcia – elementy graficzne pozwalają przedstawić zjawiska i konkretne dane w bardzo atrakcyjnej formie. Jeżeli to my jesteśmy autorem zdjęcia czy infografiki, możemy umieścić na niej logo naszej firmy lub adres strony internetowej. W ten sposób, przy okazji, budujemy świadomość naszego brandu. 
  • Wykresy/tabele – jeżeli mamy interesujące dane, które chcemy przekazać swoim czytelnikom, warto zainwestować czas w przedstawienie ich w formie wykresu. Takie informacje są o wiele lepiej widoczne i nie giną pośród kolejnych akapitów tekstu. Pamiętajmy, że przekaz wizualny trafia do odbiorcy o wiele szybciej i łatwiej niż zwykła treść.
  • Produkty – wiele sklepów z branży e-commerce prowadzi rozbudowanego bloga. Wspomaga on pozyskiwanie ruchu dla witryny, napędzając tym samym sprzedaż. Dlatego między kolejnymi akapitami tekstu warto umieścić box z powiązanymi produktami. W ten sposób nie tylko dajemy potencjalnym klientom szansę dotarcia na stronę produktową, ale wzmacniamy ją również za pomocą linkowania wewnętrznego.
  • Boxy linkowe – są bardzo dobrym urozmaiceniem monotonnego wizualnie tekstu. Umieszczenie ich na końcu artykułu pozwala użytkownikom płynnie przechodzić do kolejnych tekstów. Wielu wydawców stosujących wspomnianą praktykę znacząco zwiększyło liczbę odsłon na sesje w swoich serwisach.
  • Embedy filmów oraz wpisów z social mediów – ich głównym atutem jest wydłużenie artykułu, co jest szczególnie ważne dla serwisów utrzymujących się z reklam. Odpowiednia długość wpisu ułatwia wprowadzenie zoptymalizowanej siatki reklamowej na stronie. A to pozwala znacząco zwiększyć przychody. Embedy z social mediów pomagają również potwierdzić autentyczność informacji. Artykuł cytujący wpis eksperta wypowiadającego się na dany temat na Twitterze czy Facebooku może posłużyć jako potwierdzenie autentyczności wpisu. Zwłaszcza obecnie, gdy zmagamy się z problemem fake newsów służących prowadzeniu dezinformacji w intern...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy