Dołącz do czytelników
Brak wyników

Czym jest Google Data Studio i jak z niego korzystać?

Artykuł | 19 kwietnia 2019 | NR 35
149

Miewasz problemy z tworzeniem raportów w panelu Google AdWords lub Google Analytics? Masz trudności z uwzględnieniem wszystkich interesujących Cię danych i przedstawieniem ich w przejrzysty sposób? Skomplikowane formuły w Excelu Cię przerażają? Koniec Twoich problemów jest bliski, a to za sprawą nowego narzędzia do wizualizacji danych.

Data Studio, bo o tym narzędziu mowa, zostało oficjalnie wprowadzone do Polski na początku kwietnia 2017 r. Wcześniej narzędzie było dostępne tylko w wybranych krajach, ale łącząc się przez serwery proxy, możliwe było uzyskanie do niego dostępu. Było ono mocno wyczekiwane przez wielu specjalistów od e-marketingu. Dlaczego jest tak wyjątkowe?

Zalety

Po pierwsze, pozwala przedstawić w przejrzysty i jasny sposób praktycznie każde dane. Raporty mają dynamiczną postać, więc po najechaniu kursorem na niektóre elementy pojawiają się dodatkowe statystyki, co uatrakcyjnia formę raportu. Po drugie, dane w raporcie można odświeżyć i dowolnie zmieniać zakres dat. Co więcej, tworzenie raportów jest bardzo proste dzięki metodzie drag & drop, co niezwykle ułatwia ich tworzenie. Bardzo ważną zaletą jest również możliwość uwzględnienia w jednym raporcie danych z różnych źródeł (np. z Google AdWords, Google Analytics czy z arkuszy Google Sheets). I co najważniejsze, narzędzie jest darmowe ;).

Wady

Niestety, nie mogło zabraknąć wad. Poszczególne części raportu można eksportować do formatu CSV, ale całego raportu już niestety nie. Ponadto brakuje opcji eksportu w formacie PDF. Nie można również przetwarzać danych – raporty mają postać dynamiczną, ale narzędzie służy tylko do wizualizacji danych.

Od czego zacząć?

Aby skorzystać z narzędzia Google Data Studio, należy wejść na stronę datastudio.google.com i zalogować się na niej (jeśli posiadasz konto Google). Jeśli nie masz jeszcze konta Google, wybierz opcję UTWÓRZ KONTO i uzupełnij formularz. Po zalogowaniu się zobaczysz widok strony głównej (rys. 1.).

W części z szarym tłem masz możliwość utworzenia nowego raportu (1) lub skorzystania z wbudowanych w narzędzie szablonów (2). Po kliknięciu WSZYSTKIE SZABLONY ukaże się pełny widok wszystkich dostępnych szablonów, z których możesz skorzystać, aby zwizualizować dane z kampanii AdWords, oraz m.in. z narzędzi Search Console, Google Analytics i YouTube Analytics. Warto się przyjrzeć tym szablonom, ponieważ użycie gotowej wersji skróci czas potrzebny na przygotowanie nowego raportu. Szablon możesz dowolnie modyfikować i dostosowywać do swoich potrzeb.

Rys. 1. Główny widok w narzędziu Google Data Studio (Źródło: datastudio.google.com)

 

W belce poniżej (3) w łatwy sposób ustawisz widok raportów lub źródeł danych, które sam utworzyłeś (należą do Ciebie) lub które zostały Tobie udostępnione przez inne osoby. Usunięte raporty lub źródła danych znajdziesz w zakładce KOSZ, z której możesz je przywrócić lub całkowicie usunąć. Po prawej stronie znajduje się wyszukiwarka (4) z opcją sortowania po kryteriach takich, jak nazwa, data ostatniej modyfikacji lub data ostatniego użycia.

Rys. 2. Okno powitalne w Google Data Studio (Źródło: datastudio.google.com)

 

Rys. 3. Tworzenie nowego źródła danych (Źródło: datastudio.google.com)

 

Rys. 4. Lista kont AdWords widoczna podczas tworzenia nowego źródła danych (Źródło: datastudio.google.com)

 

Rys. 5. Lista dostępnych pól w źródle danych (Źródło: datastudio.google.com)

 

Rys. 6. Tworzenie nowego pola w źródle danych (Źródło: datastudio.google.com)

 

W centralnej części widoku (5) znajduje się wykaz raportów, które są dostępne w narzędziu, zaś po lewej stronie (6) dwie zakładki stanowiące nierozerwalne składowe narzędzia Google Data Studio: RAPORTY i ŹRÓDŁA DANYCH, które stanowią podstawę zwizualizowanych danych w raportach.

W prawym dolnym rogu widoku głównego (7) znajdziesz przycisk umożliwiający stworzenie nowego raportu lub nowego źródła danych – w zależności, w jakiej zakładce (6) aktualnie się znajdujesz.

Ostatnią sekcję (8) stanowią zakładki, gdzie w szybki sposób sprawdzisz ostatnie aktualizacje, jakie miały miejsce w narzędziu (NOWE FUNKCJE). Jeśli dopiero uczysz się korzystać z Google Data Studio, pomocne okażą się SAMOUCZKI WIDEO, gdzie w przystępny sposób zaprezentowane są poszczególne funkcje narzędzia. Natomiast w USTAWIENIACH UŻYTKOWNIKA znajdziesz możliwość ustawienia powiadomień mailowych.

Tworzenie źródła danych

Widok główny Google Data Studio oraz jego poszczególne sekcje nie stanowią już dla Ciebie tajemnicy, więc możesz przejść do praktyki. W pierwszej kolejności należy utworzyć źródło danych. W tym celu przejdź do zakładki ŹRÓDŁA DANYCH, a następnie kliknij w prawym dolnym rogu przycisk z plusem. Jeśli robisz to po raz pierwszy, zostanie wyświetlone okno powitalne (rys. 2).

Kliknij WYPRÓBUJ, zaakceptuj warunki korzystania z usługi oraz ustaw preferencje powiadomień mailowych. Gdy to zrobisz, okno zostanie zamknięte i z powrotem znajdziesz się w zakładce ŹRÓDŁA DANYCH. Kliknij jeszcze raz w ikonę z plusem w prawym dolnym rogu – zobaczysz widok z łącznikami danych (rys. 3).

Rys. 7. Tworzenie nowego raportu (Źródło: datastudio.google.com)

 

W lewej kolumnie widoczne są poszczególne łączniki, z których możesz korzystać, aby przygotowywać późniejsze raporty. W tym przykładzie posłużę się łącznikiem ADWORDS. Po jego wybraniu należy dokonać autoryzacji, która pozwoli narzędziu na korzystanie z danych z kont AdWords. Ważne jest, aby pod tym samym adresem mailowym, z którego korzystasz w Google Data Studio, znajdowały się konta AdWords, które zechcesz wykorzystać w procesie wizualizacji danych.

Po autoryzacji pojawi się widok z listą kont AdWords, do których masz dostęp pod swoim adresem mailowym (rys. 4).

Wybierz konto, które chcesz wykorzystać do tworzenia raportu, nazwij źródło danych (lewy górny róg panelu), a następnie kliknij POŁĄCZ. Gdy to zrobisz, zobaczysz listę dostępnych pól, które możesz wykorzystać do stworzenia raportu (rys. 5).

Niebieskie pola oznaczają dane (ilościowe wyniki pomiarów), zaś zielone wymiary (atrybuty danych), czyli dokładnie tak samo jak w Google Analytics.

Jeśli brakuje Ci jakiegoś pola z konkretnymi danymi lub wymiarem, możesz dodać własne. W tym celu kliknij w ikonkę z plusem w kolumnie POLE. Dobrym przykładem może być ZYSK (rys. 6).

W nowym polu należy wpisać jego nazwę oraz formułę – w tym przypadku będzie to WARTOŚĆ WSZYSTKICH KONWERSJI-ZYSK (wykorzystujemy do tego symbole matematyczne, np. znak odejmowania). Identyfikator generowany jest dynamicznie i nie musisz nic zmieniać. Pozostaje teraz zapisać nowe pole, klikając UTWÓRZ POLE. Tworzenie wymiarów jest bardziej skomplikowane, a przykład, jak to zrobić, znajdziesz pod linkiem link. Jeśli nie chcesz dodawać nowych pól albo już to zrobiłeś, kliknij UTWÓRZ RAPORT. System wyświetli okno z potwierdzeniem użycia nowo utworzonego źródła danych w nowych raporcie – kliknij niebieski przycisk DODAJ DO RAPORTU i możesz przejść do najważniejszej części – tworzenia raportu.

Tworzenie raportu

Najważniejsze zadanie ciągle przed Tobą – tworzenie raportu. Po dodaniu źródła danych do nowego raportu ukaże się okno robocze z opcjami edycji (rys. 7).

Przykładowe raporty:

  • Raport SEO – //bit.ly/2vIKa3M
  • Marketing Website Summary – //bit.ly/2vnuEYV
  • Monthly Summary – //bit.ly/2wfGOqs
  • E-commerce Dashboard – //bit.ly/2v6YEqI
  • SEO Dashboard – //bit.ly/2uNYSry
  • Online Marketing Dashboard – //bit.ly/2vIJThs

 

Wykratkowana przestrzeń (1) jest Twoim obszarem roboczym, gdzie będziesz dodawać poszczególne elementy raportu. Aby go dostosować, wykorzystaj opcje widoczne po prawej stronie (2). Możesz ustawić m.in. szerokość i wysokość obszaru, wybrać kolor i rodzaj czcionki, określić tło raportu, a także wybrać rodzaj obramowania.

Nad obszarem roboczym znajdują się opcje, których będziesz używać do tworzenia raportu. Pierwszy przycisk od lewej (3) pozwala na dodanie kolejnych stron w raporcie (jeśli nie masz miejsca w obszarze roboczym na nowe dane, dodaj nową stronę i tam umieść kolejne elementy
raportu).

Kolejne przyciski (4) umożliwiają cofanie lub ponawianie dokonanych zmian, zaś następna grupa przycisków (5) umożliwia dodanie poszczególnych rodzajów danych. Masz do wyboru m.in. serie czasowe, w...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy