Google Data Studio to niezwykle przydatne narzędzie do raportowania i szybkich bieżących analiz. Można w nim w prosty i łatwy sposób połączyć ze sobą kilka różnych źródeł danych i wygodnie analizować bieżącą sytuację Twojej witryny. Zapomnij o logowaniu się do kilku różnych systemów i żmudnym łączeniu danych w Excelu. Od teraz nie tylko stworzysz jeden wygodny raport dostępny po kliknięciu w link, ale też dodasz do niego wszystkie dane niezbędne w Twojej codziennej pracy operacyjnej.
No to zaczynamy!
Na początek logujemy się tutaj: //datastudio.google.com, wykorzystując dowolne konto Google i klikamy „utwórz nowy raport”.
POLECAMY

Następnie do naszego raportu dodajemy źródło danych – wykorzystujemy w tym celu konto demo Google Analytics. Oczywiście możemy podpiąć dowolne konto Analytics, o ile takim dysponujemy.

Zmieniamy nazwę naszego raportu w lewym górnym rogu.

Raport można również wizualnie dopasować do naszych potrzeb i upodobań dodając tło czy logotyp. Tło do raportu, który opisuję w tym artykule, znajduje się tutaj: //bit.ly/pliczek.
Dodajemy obraz do raportu klikając odpowiedni przycisk w menu (jak na poniższym screenie), a następnie dopasowujemy go na szerokość i wysokość do naszego obszaru roboczego.

Następnie zmieniamy wysokość obszaru roboczego – w menu z lewej strony zmieniamy wysokość z 800px na 1200px. Obszar roboczy możemy dopasować wedle naszych potrzeb (np. tak, aby dobrze wyświetlał się na większych monitorach).

Do raportu dodajemy zakres dat oraz filtrowanie w nagłówku. W ten sposób możemy (tak samo jak w Google Analytics czy Google Ads) wybrać określony zakres dat, a także porównać interesujący nas okres, np. z analogicznym okresem wcześniej. Jeśli dane z określonego zakresu czasowego są dostępne, raport pokaże nam gotowy dashboard również za dowolny okres w przeszłości. W praktyce robimy szablon raz, a potem tylko zmieniamy daty i gotowe! Prawda, że jest to proste i wygodne?

Dodajemy zakres dat wybierając odpowiedni button w menu i przeciągamy w interesujący nas obszar raportu (tak, metoda drag & drop świetnie się tutaj sprawdza). Ze względu na to, że mamy stosunkowo ciemne tło nagłówka, zmieniamy czcionkę na białą i zwiększamy jej rozmiar do 14px. Oczywiście styl można dopasować wedle własnego uznania i preferencji, dlatego zachęcam do testowania :).

raportu
Kolejnym krokiem jest dodanie do raportu szybkich filtrów – pozwolą one zobaczyć cały raport dla określonego segmentu danych. Nie musimy tworzyć osobnych stron np. dla poszczególnych źródeł ruchu, wystarczy je wygodnie odfiltrować. I tak kolejno dodajemy filtry źródło/medium, typ urządzenia, płeć i wiek. Oczywiście edytujemy wygląd i dopasowujemy go do nagłówka i jego kształtu oraz zmieniamy kolor czcionki na biały.

Tak prezentuje się gotowy nagłówek z dodanym zakresem dat oraz filtrami.

Teraz zajmiemy się naszym obszarem roboczym. Na początku dodajemy szary prostokąt i ustawiamy przezroczystość na 30%. Dobrze jest odróżnić w ten sposób poszczególne obszary z danymi.

Następnie dodajemy do niego trzy prostokąty, które pozwolą nam pogrupować i opisać kolejne wymiary.

W tym obszarze zaprezentujemy pogrupowane dane dotyczące naszej witryny. Będą to:
- użytkownicy i sesje,
- przychody i współczynnik konwersji,
- strona.
Teraz dodajemy dziewięć „podsumowań statystyk” w trzech grupach (każda po trzy). Zazwyczaj stosuję metodę „kopiuj – wklej”, która idealnie sprawdza się w Data Studio – tworzę trzy podsumowania, ustawiam styl, a następnie łączę je w grupę i kopiuję :). Dodatkowo warto pamiętać tutaj o zakładce „rozłóż”, dzięki której nie musimy ręcznie dopasowywać i wyrównywać elementów do siatki, ponieważ można zrobić to automatycznie. Polecam przetestowanie wyrównywania i pracę na grupach elementów :).

Teraz kolej na edytowanie podsumowania oraz dodanie tekstu w taki sposób, aby uzyskać wygląd jak na screenie.

W każdej grupie dopasowujemy dane, które mają być wyświetlane. Jeżeli określona nazwa jest za długa, wystarczy że klikniesz w ikonę ołówka i wprowadzisz własną. W ten sposób unikniemy nachodzenia na siebie nazw. Dodatkowo jest tam też możliwość edycji formatu wyświetlanej liczby. W zakładce styl można również dodatkowo wyedytować np. wyświetlaną ilość miejsc po przecinku czy wielkość czcionki.

Dodatkowo dodajemy opcję automatycznego porównania z wybranym zakresem dat. Możemy wskazać konkretny okres lub wybrać – tak jak w tym przypadku – automatyczne porównanie z wcześniejszym okresem.
Dzięki temu zobaczymy zmiany zobrazowane przy pomocy strzałek – jak łatwo się domyślić, zielone ilustrują wzrost, a czerwone spadek. Tutaj oczywiście też możemy wyedytować kolory wedle uznania.

Efekt naszej pracy wygląda następująco.

W dalszej kolejności dodajemy trzy wykresy ukazujące powyższe wymiary. Rozpoczynamy od stworzenia pierwszego wykresu – korzystając z wcześniejszej metody, ustawiam wygląd jednego, a następnie kopiuję tworząc pozostałe dwa wykresy. Oczywiście tutaj też wykorzystuję zakładkę „rozłóż”.

Potem przechodzimy do edycji wykresów, tak...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- ... i wiele więcej!