Dołącz do czytelników
Brak wyników

W świecie Google

30 sierpnia 2019

NR 47 (Sierpień 2019)

Analityka w służbie danych, czyli jak wykorzystać potencjał Google Data Studio do efektywnego raportowania i wnioskowania?

153

Google Data Studio to niezwykle przydatne narzędzie do raportowania i szybkich bieżących analiz. Można w nim w prosty i łatwy sposób połączyć ze sobą kilka różnych źródeł danych i wygodnie analizować bieżącą sytuację Twojej witryny. Zapomnij o logowaniu się do kilku różnych systemów i żmudnym łączeniu danych w Excelu. Od teraz nie tylko stworzysz jeden wygodny raport dostępny po kliknięciu w link, ale też dodasz do niego wszystkie dane niezbędne w Twojej codziennej pracy operacyjnej.

No to zaczynamy!

Na początek logujemy się tutaj: //datastudio.google.com, wykorzystując dowolne konto Google i klikamy „utwórz nowy raport”.
 

Rys. 1. Tworzenie nowego, pustego raportu w Data Studio


 Następnie do naszego raportu dodajemy źródło danych – wykorzystujemy w tym celu konto demo Google Analytics. Oczywiście możemy podpiąć dowolne konto Analytics, o ile takim dysponujemy.


 

Rys. 2. Dodawanie pierwszego źródła danych


 Zmieniamy nazwę naszego raportu w lewym górnym rogu.
 

Rys. 3. Zmiana nazwy raportu


Raport można również wizualnie dopasować do naszych potrzeb i upodobań dodając tło czy logotyp. Tło do raportu, który opisuję w tym artykule, znajduje się tutaj: //bit.ly/pliczek.
Dodajemy obraz do raportu klikając odpowiedni przycisk w menu (jak na poniższym screenie), a następnie dopasowujemy go na szerokość i wysokość do naszego obszaru roboczego.
 

Rys. 4. Dodanie obrazu z dysku jako grafiki w tle raportu


Następnie zmieniamy wysokość obszaru roboczego – w menu z lewej strony zmieniamy wysokość z 800px na 1200px. Obszar roboczy możemy dopasować wedle naszych potrzeb (np. tak, aby dobrze wyświetlał się na większych monitorach).
 

Rys. 5. Zmiana rozmiaru obszaru roboczego raportu


Do raportu dodajemy zakres dat oraz filtrowanie w nagłówku. W ten sposób możemy (tak samo jak w Google Analytics czy Google Ads) wybrać określony zakres dat, a także porównać interesujący nas okres, np. z analogicznym okresem wcześniej. Jeśli dane z określonego zakresu czasowego są dostępne, raport pokaże nam gotowy dashboard również za dowolny okres w przeszłości. W praktyce robimy szablon raz, a potem tylko zmieniamy daty i gotowe! Prawda, że jest to proste i wygodne? 
 

Rys. 6. Dodanie do raportu wyboru zakresu dat


Dodajemy zakres dat wybierając odpowiedni button w menu i przeciągamy w interesujący nas obszar raportu (tak, metoda drag & drop świetnie się tutaj sprawdza). Ze względu na to, że mamy stosunkowo ciemne tło nagłówka, zmieniamy czcionkę na białą i zwiększamy jej rozmiar do 14px. Oczywiście styl można dopasować wedle własnego uznania i preferencji, dlatego zachęcam do testowania :).
 

Rys. 7. Zmiana koloru i rozmiaru czcionki w wybranym elemencie
raportu


Kolejnym krokiem jest dodanie do raportu szybkich filtrów – pozwolą one zobaczyć cały raport dla określonego segmentu danych. Nie musimy tworzyć osobnych stron np. dla poszczególnych źródeł ruchu, wystarczy je wygodnie odfiltrować. I tak kolejno dodajemy filtry źródło/medium, typ urządzenia, płeć i wiek. Oczywiście edytujemy wygląd i dopasowujemy go do nagłówka i jego kształtu oraz zmieniamy kolor czcionki na biały.
 

Rys. 8. Zmiana wymiaru i danych w wybranym elemencie raportu


Tak prezentuje się gotowy nagłówek z dodanym zakresem dat oraz filtrami.
 

Rys. 9. Gotowy nagłówek z tłem, zakresem dat i filtrowaniem


Teraz zajmiemy się naszym obszarem roboczym. Na początku dodajemy szary prostokąt i ustawiamy przezroczystość na 30%. Dobrze jest odróżnić w ten sposób poszczególne obszary z danymi. 

 

Rys. 10. Ustawienie wyróżnienia graficznego na wybranego obszaru z danymi


Następnie dodajemy do niego trzy prostokąty, które pozwolą nam pogrupować i opisać kolejne wymiary.
 

Rys. 11. Ustawienie pogrupowanych danych dotyczących witryny


W tym obszarze zaprezentujemy pogrupowane dane dotyczące naszej witryny. Będą to:

  • użytkownicy i sesje,
  • przychody i współczynnik konwersji,
  • strona.

Teraz dodajemy dziewięć „podsumowań statystyk” w trzech grupach (każda po trzy). Zazwyczaj stosuję metodę „kopiuj – wklej”, która idealnie sprawdza się w Data Studio – tworzę trzy podsumowania, ustawiam styl, a następnie łączę je w grupę i kopiuję :). Dodatkowo warto pamiętać tutaj o zakładce „rozłóż”, dzięki której nie musimy ręcznie dopasowywać i wyrównywać elementów do siatki, ponieważ można zrobić to automatycznie. Polecam przetestowanie wyrównywania i pracę na grupach elementów :).
 

Rys. 12. Dodanie do raportu elementu „podsumowanie statystyk”


Teraz kolej na edytowanie podsumowania oraz dodanie tekstu w taki sposób, aby uzyskać wygląd jak na screenie.
 

Rys. 13. Grupowanie i wyrównanie elementów raportu


W każdej grupie dopasowujemy dane, które mają być wyświetlane. Jeżeli określona nazwa jest za długa, wystarczy że klikniesz w ikonę ołówka i wprowadzisz własną. W ten sposób unikniemy nachodzenia na siebie nazw. Dodatkowo jest tam też możliwość edycji formatu wyświetlanej liczby. W zakładce styl można również dodatkowo wyedytować np. wyświetlaną ilość miejsc po przecinku czy wielkość czcionki.
 

Rys. 14. Zmiana wyświetlanych danych w wybranym elemencie


Dodatkowo dodajemy opcję automatycznego porównania z wybranym zakresem dat. Możemy wskazać konkretny okres lub wybrać – tak jak w tym przypadku – automatyczne porównanie z wcześniejszym okresem.

Dzięki temu zobaczymy zmiany zobrazowane przy pomocy strzałek – jak łatwo się domyślić, zielone ilustrują wzrost, a czerwone...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy