Co zrobić samemu, a co zlecić przy niskim budżecie na SEO?

Temat numeru

Kanałów dotarcia do klienta jest sporo (m.in. media społecznościowe, wyniki organiczne, reklamy w Google, e-mail marketing) i nawet mając budżet kilkunastu tysięcy miesięcznie trzeba go odpowiednio podzielić. Od ekspertów SEO oczekuje się szybkich efektów - czego niestety w SEO nie da się w większości przypadków osiągnąć przy założeniu, że wcześniej żadnych działań nie było. Bardzo często przydziela się większe budżety na kanały, z których szybciej można osiągnąć efekty. Na koniec często zostaje SEO, na którego wyniki należy poczekać od 3 miesięcy do roku, czy w skrajnych przypadkach nawet do dwóch lat (np. sklep z oponami).

Według analizy Damiana Sałkowskiego w trakcie pandemii powstało od marca do października 2020 r. ponad 7000 nowych e-sklepów. Konkurencja urosła momentalnie. Potencjalni klienci zmienili nawyki i do czasów sprzed COVID-19 nie wrócimy. Słowa kluczowe, które były trudne do wypozycjonowania przed pandemią, stały się jeszcze trudniejsze. Statystycznie próg wejścia ciągle rośnie, a razem z nim budżet, jaki należy poświęcić, aby osiągnąć zadowalające wyniki. Jeżeli jednak nie posiadasz odpowiednich środków na działania SEO, musisz część prac wziąć na siebie i pozwolić swojemu serwisowi szybciej rosnąć w wynikach organicznych w Google.

POLECAMY

Jak wyliczyć budżet na SEO?

Według Victorius budżet na działania SEO powinien wynosi 30% budżetu marketingowego. Zostało to uargumentowane przez to, że średni współczynnik konwersji dla ruchu organicznego wynosi 5%, dla e-mail marketingu niecałe 4%, dla mediów społecznościowych niecałe 2% i reklam w Google Ads 3,6%. SEO otrzymuje też 5 razy więcej kliknięć niż działania reklamowe w wyszukiwarce. Jak policzyć, ile powinieneś wydawać na SEO? Poniżej spójrz na kilka przykładów:
 

Rys. 1. Przykład obliczania budżetu na SEO. Źródło: SearchEngineLand.com

 

Niski budżet – jaki to jest budżet?

Pytanie, które nagminnie pojawia się forach internetowych i grupach na Facebooku, brzmi: „czy kwota «x» jest odpowiednia na działania SEO?”. I bardzo często odpowiedzi ludzi z branży brzmią „za mało”. Być może i Ciebie to spotkało. Wielkość budżetu zależy od branży, w jakiej działasz. Przy obecnie rosnących kosztach – niskim budżetem może...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy