Analiza efektywności kampanii reklamowej – jak badać skuteczność działań online?

Temat numeru Otwarty dostęp

Analizę skuteczności kampanii reklamowej online możesz przeprowadzić zarówno w odniesieniu do działań, które kontrolujesz, jak i w kontekście ich efektów w przestrzeniach internetu od Ciebie niezależnych. Do pierwszej grupy zaliczymy m.in. kampanie mailingowe, na Facebooku, Instagramie czy w Google. Do drugiej – m.in. wpływ kampanii na obecność marki w spontanicznych dyskusjach internautów i popularność marki w wyszukiwarce Google. Poniższy artykuł pokaże Ci, jak analizować efektywność działań w najpopularniejszych przestrzeniach i na co zwracać szczególną uwagę.

Jednymi z podstawowych elementów analizy obecności marki w sieci są wolumen i sentyment dyskusji na jej temat. Od nich warto także zacząć mierzenie wpływu kampanii na obecność marki w mediach społecznościowych. Poniżej znajdziesz trzy kroki, które pomogą Ci samodzielnie przeprowadzić taką analizę.

POLECAMY

Analiza wpływu kampanii na obecność marki w mediach społecznościowych

Krok pierwszy – porównanie liczby wypowiedzi i ich sentymentu wypowiedzi do analogicznego okresu w przeszłości 

Jeśli kampania trwała w okresie lipiec–sierpień 2018 r., mogą to być dwa miesiące poprzedzające, czyli maj–czerwiec 2018 r. lub analogiczne miesiące w poprzednim roku, czyli maj–czerwiec 2017 r. Istotne jest to, abyś upewnił się, czy ewentualne wzrosty liczby treści bądź pozytywnego wydźwięku nie wynikały z jakichś innych wydarzeń, które miały miejsce w tym samym czasie. Jeśli tak się zdarzy, odnotuj to w danych i nie bierz tej części wyników pod uwagę przy analizie. Ponadto automatyczne nadawanie wydźwięku emocjonalnego przez narzędzia do monitoringu internetu ma duży margines błędu. Warto, abyś spośród wszystkich danych wylosował próbkę wypowiedzi, a następnie ręcznie przypisał im sentyment. Dla zbiorów danych, w których znajduje się ponad 5000 wypowiedzi (niezależnie od ich dalszej wielkości), rekomendowana liczba ręcznie otagowanych treści to 380*1.

Wskazówka

Pamiętaj, aby przy ocenie efektywności posiłkować się benchmarkami, które pomogą ocenić, c...

Ten artykuł jest dostępny tylko dla zarejestrowanych użytkowników.

Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się.

Przypisy