Optymalizując swój serwis, mały i duży, warto zwrócić uwagę na elementy, które pozwalają na zwiększenie zaangażowania użytkownika zarówno poprzez zaangażowanie na stronie, jak i poza nią. Poniżej zaprezentuję 5 elementów SEO, nad którymi, moim zdaniem, warto popracować.
1. Fragmenty rozszerzone i wyniki wyszukania
Google od jakiegoś czasu bardzo duży nacisk kładzie na implementację fragmentów rozszerzonych. Dzięki temu może wyświetlić dodatkowe informacje związane z produktami oferowanymi w sklepie internetowym. Trzeba szczerze od razu powiedzieć, że niektóre z tych fragmentów mogą nam pomóc, a inne zaszkodzić. Oto kilka z nich:
POLECAMY
Opinie i recenzje
Zbieranie recenzji i opinii o produktach wzbogaca warstwę tekstową. Z punktu widzenia treści jest to bardzo istotne dla sklepów, które opisy produktów pobierają od producenta i zmienić ich nie można. Również jest do użyteczne dla aptek, księgarni, wypożyczalni filmów, porównywarek cenowych itd. Przy dużym nasyceniu recenzji tekst staje się „mniej nieunikalny”, bo wzbogacony unikalnymi komentarzami. Użytkownik wystawia produktowi ocenę, oznaczając to kilkoma gwiazdkami.
Warto wtedy zaimplementować fragmenty rozszerzone związane z pozostawionymi przez użytkowników ocenami. Opis wdrożenia można znaleźć tu: //microformats.org/wiki/hreview-aggregate lub na stronach Google: //developers.google.com/search/docs/data-types/reviews.
W wynikach wyszukania prezentuje się to w następujący sposób:
Google wyświetla wtedy gwiazdki bezpośrednio przy produkcie. Dzięki temu zwiększa się klikalność w takie wyniki wyszukania – przyciąga to uwagę użytkownika.
Rys. 1. Wygląd wyników wyszukania z uwzgędnionymi przez Google fragmentami rozszerzonymi
Cena i stan magazynowy
W przypadku przekazywania ceny do wyszukiwarki zdania są mocno podzielone. Głównym problemem jest to, że jeśli wszyscy będą przekazywać cenę do wyników wyszukania i Google będzie je wyświetlać, wtedy użytkownik, przeglądając wyniki wyszukania, odwiedzi tę stronę, gdzie cena jest najmniejsza.
Rys. 2. Wynik dla porównywarki cenowej
Na rys. 2. widnieje wynik dla porównywarki cenowej, która prezentuje cenę „OD” najmniejszej ceny. Poniżej wynik wyszukania dla wiertarki firmy Bosch.
Implementacja fragmentów związanych z faktem posiadania danego produktu w magazynie powoduje, że użytkownik chętniej odwiedzi sklep. Ale dla konkurencji jest to sygnał, że dany sklep wciąż sprzedaje dany produkt.
Rys. 3. Wynik wyszukania z przesłaną infomracją o produkcie dostępnym „na magazynie”
Ostatnio pojawiają się pytania, czy dobrze jest przesyłać do Google informację o liczbie posiadanego produktu w magazynie – z punktu widzenia konkurencji – nie. Z punktu widzenia klienta – trzeba wybrać jakiś półśrodek, aby konkurencja jednak nie wiedziała, ile towaru mamy na składzie.
Fragmenty rozszerzone zwiększają klikalność w wynikach wyszukiwania – zachęcają użytkownika do wejścia
na stronę.
2. Strona 404
Gdy produkt jest usuwany ze sklepu, użytkownik ,odwiedzając nieistniejący już adres URL, otrzymuje informację o błędzie 404 – oznacza to, że strona już nie istnieje w serwisie. Podejść do obsługi takie wyjątku jest kilka:
- Zostawić jak jest.
- Wykonać stosowne przekierowanie na inny produkt o zbliżonych parametrach.
- Wykonać przekierowanie na kategorię.
- I to, co najgorsze: wykonać przekierowanie na stronę główną.
W przypadku przekierowań użytkownik (niedoświadczony) nie wie, czy produkt istnieje, czy też nie, i nie chce mu się szukać ponownie przedmiotu. Dobrze zaprojektowana strona 404 potrafi również sprzedawać i skierować użytkownika na właściwe tory.
Rys. 4. Przykład strony: //www.orange.pl/404
Rys. 5. Przykład strony: //hippo-sklep.pl/404
Rys. 6. Przykład strony: //www.mango.pl/404
Dobrze zaprojektowana strona 404 potrafi sprzedawać.
3. Znaki specjalne w title i description
Optymalizując tagi
Rys. 7. Dwie piątki – mocno przykuwają uwagę
Rys. 8. Symbol zegarka związany ze sprzedawanymi produktami
Rys. 9. Symbol telefonu i jego numer
Oto kilka przykładów:
Co do ostatniego przykładu (mojego własnego): klienci jasno mówią, że dzwonili, bo telefon był widoczny bezpośrednio w wynikach wyszukania.
Google nie zabrania stosować ozdobników w title i description, ale nie zawsze musi to wyświetlać.
4. Szybki numerek w miastach
W Polsce od stycznia 2017 r. są 923 miasta (źródło: Wikipedia):
- 1 miasto milionowe: Warszawa,
- 4 miasta od 500 000 do 999 999,
- 11 miast od 200 000 do 499 999,
- 23 miasta od 100 000 do 199 999,
- 72 miasta od 40 000 do 99 999,
- 111 miast od 20 000 do 39 999,
- 187 miast od 10 000 do 19 999,
- 178 miast od 5000 do 9999,
- 219 miast od 2500 do 4999,
- 117 miast poniżej 2500.
Rys. 10. Wygląd wyników wyszukania z nasyconymi słowami kluczowymi
Różne branże potrzebują pojawić się pod albo nad mapkami prezentowanymi przez Google. W małych miastach takich mapek jeszcze nie ma. Problemem jest dotarcie do miast, w których nie posiadamy biura – nawet wirtualnego. Z pomocą przychodzi nam „lokalne seo 2.0”, czyli:
- Tworzymy stronę docelową pod dane miasto.
- Optymalizujemy nagłówki pod słowo kluczowe + miasto.
- Wysycamy podstronę opisem z nazwą miasta.
- Umieszczamy produkty do sprzedaży (np. najbardziej popularne).
Przyjrzyjmy się przykładowi i wpiszmy „sex shop sierpc”. Otrzymujemy następujące wyniki organiczne:
Jeżeli dokładnie przeanalizujemy wyniki, można dojść do wni...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- ... i wiele więcej!