Zakaz stosowania geoblokowania w sprzedaży online – co osiągnięto i co nas może czekać

Temat numeru

Wkrótce minie 5 lat, odkąd zaczęto stosować unijne Rozporządzenie zakazujące nieuzasadnionych ograniczeń geograficznych w sprzedaży towarów i usług na jednolitym rynku. Stanowi ono ważny punkt w rozwoju usług świadczonych drogą elektroniczną.

Co Rozporządzenie zmieniło dla klientów kupujących online

Przed wejściem w życie przepisów Rozporządzenia powszechnym zjawiskiem było blokowanie przez sprzedawców e-handlu (np. z kraju A) możliwości dokonania zakupów poprzez stronę internetową osobom zamieszkałym w innym państwie członkowskim (kraju B) – tzw. blokowanie geograficzne. Przejawiało się to m.in. w uniemożliwianiu osobom z kraju B dostępu do strony internetowej sprzedawcy, nieprzyjmowaniu płatności kartą kredytową lub przelewem z kraju B, automatycznym przekierowaniu osoby chcącej dokonać zakupu na stronę internetową w kraju B (jeżeli sprzedawca z kraju A prowadził taką stronę), na dyskryminacyjnych warunkach oferty. 
Od czasu obowiązywania Rozporządzenia dostawca e-commerce z kraju A nie może wprowadzać tego typu praktyk. Generalnie, nie może stosować nieuzasadnionego blokowania geograficznego i innych form dyskryminacji motywowanej przynależnością państwową klientów, ich miejscem zamieszkania lub miejscem prowadzenia działalności. W dotychczasowym brzmieniu Rozporządzenie w wyważony sposób uwzględnia interesy klientów i swobodę prowadzenia działalności gospodarczej. Sprzedawca z kraju A nie ma obowiązku dostarczenia towaru do kraju B, jeżeli nie ma takiego kraju dostawy w swojej ofercie, jednak na żądanie klienta z kraju B musi dostarczyć towar w kraju A lub innym, który wskazuje w swej ofercie. 
Przykładowo, klient z Polski może zakupić w czeskim sklepie internetowym buty, zapłacić za nie polską kartą kredytową i wskazać adres dostawy w Czechach lub na Słowacji, jeżeli na stronie sprzedawcy jest informacja, że dostarcza on towary na terenie Czech i Słowacji. Cena, jaką zapłaci Polak za te buty, nie może różnić się od ceny, jaką zapłaciłaby osoba logująca się z czeskiego lub słowack...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy