Co Rozporządzenie zmieniło dla klientów kupujących online
Przed wejściem w życie przepisów Rozporządzenia powszechnym zjawiskiem było blokowanie przez sprzedawców e-handlu (np. z kraju A) możliwości dokonania zakupów poprzez stronę internetową osobom zamieszkałym w innym państwie członkowskim (kraju B) – tzw. blokowanie geograficzne. Przejawiało się to m.in. w uniemożliwianiu osobom z kraju B dostępu do strony internetowej sprzedawcy, nieprzyjmowaniu płatności kartą kredytową lub przelewem z kraju B, automatycznym przekierowaniu osoby chcącej dokonać zakupu na stronę internetową w kraju B (jeżeli sprzedawca z kraju A prowadził taką stronę), na dyskryminacyjnych warunkach oferty.
Od czasu obowiązywania Rozporządzenia dostawca e-commerce z kraju A nie może wprowadzać tego typu praktyk. Generalnie, nie może stosować nieuzasadnionego blokowania geograficznego i innych form dyskryminacji motywowanej przynależnością państwową klientów, ich miejscem zamieszkania lub miejscem prowadzenia działalności. W dotychczasowym brzmieniu Rozporządzenie w wyważony sposób uwzględnia interesy klientów i swobodę prowadzenia działalności gospodarczej. Sprzedawca z kraju A nie ma obowiązku dostarczenia towaru do kraju B, jeżeli nie ma takiego kraju dostawy w swojej ofercie, jednak na żądanie klienta z kraju B musi dostarczyć towar w kraju A lub innym, który wskazuje w swej ofercie.
Przykładowo, klient z Polski może zakupić w czeskim sklepie internetowym buty, zapłacić za nie polską kartą kredytową i wskazać adres dostawy w Czechach lub na Słowacji, jeżeli na stronie sprzedawcy jest informacja, że dostarcza on towary na terenie Czech i Słowacji. Cena, jaką zapłaci Polak za te buty, nie może różnić się od ceny, jaką zapłaciłaby osoba logująca się z czeskiego lub słowack...
- 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- ... i wiele więcej!