Wydawcy i reklamodawcy, czego o sobie nie wiecie w kontekście programatycznego zakupu reklam? Obalamy największe mity o programmaticu

Programmatic

Marketerze, nadszedł czas, w którym nie powinieneś się już zastanawiać, czy w ogóle warto stawiać na programatyczny model zakupu reklam. Teraz musisz już podjąć decyzję, czy robić to samemu, czy za pośrednictwem specjalizującej się w tym temacie agencji. Wydawcy, którzy emitują m.in. twoje reklamy, bardzo dobrze wiedzą, że reklama sprzedawana automatycznie daje dodatkowe przychody. Jednak nie wszyscy jeszcze dobrze zrozumieli, jak działa ten ekosystem, dlatego na rynku krąży wiele mitów na temat reklamy programmatic – zarówno po stronie kupującego (reklamodawcy), jak i sprzedającego (wydawcy). Czas te mity obalić.

MIT 1. W programmaticu oferowana powierzchnia reklamowa jest ograniczona

Ten mit należy obalić w pierwszej kolejności, bowiem mija się z prawdą, ponieważ wydawcom zależy na sprzedaży całej dostępnej powierzchni reklamowej i nie ma dla nich znaczenia, czy zostanie ona sprzedana w sposób bezpośredni, czy programatycznie. Na koniec dnia liczy się bowiem liczba zarobionych złotówek. Nawet jeżeli wydawca uważa wybrane placementy za prestiżowe i nie sprzedaje ich w tzw. open market, to bez problemu wystawi tę powierzchnię w ramach tzw. private deals lub programmatic guaranteed. W takim wypadku wystarczy, że reklamodawca lub agencja kupująca powierzchnię w jego imieniu skontaktuje się z biurem reklamy sprzedającego i dowie się, na jakich zasadach sprzedawany jest dany serwis lub placement reklamowy. Podobnie jest z zasięgiem.
 

POLECAMY

PROGRAMMATIC – JAK TO DZIAŁA?
Reklamy są kupowane na zasadzie zautomatyzowanych aukcji, jak i bez aukcji, po stawkach wcześniej ustalonych z wydawcą. Reklamodawca określa, w jakich stawkach jest skłonny kupić reklamy i jaką grupą odbiorców jest zainteresowany. Na tej podstawie zostaje zaprogramowana kampania, a system szuka miejsc u wydawców. Gdy znajdzie odpowiednie, następuje automatyczna licytacja. Reklamy są sprzedawane w modelu eCPM (efektywnym przychodzie z tysiąca wyświetleń). 


Jeszcze kilka lat temu twierdzono, że taka kampania nie może być...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy