VR i metaverse na smartfonach – jak to „ugryźć”?

Temat numeru

Pod koniec 2021 r. Metaverse przez krótką chwilę stało się buzzwordem. Zostało nawet ogłoszone słowem roku przez Collins Dictionary. Zaledwie dwa lata później po zbiorowej ekscytacji nie było już śladu. Większość marketerów uznała koncept za pomyłkę i metaverse zostało wstydliwie zmiecione z debaty publicznej. Wizja i obietnice brutalnie zderzyły się z tym, co w danej chwili były zdolne dostarczyć korporacje technologiczne. W końcu z różnych powodów zespoły ds. rozwoju metawersum zredukowali lub w całości rozwiązali tacy giganci, jak Meta, Microsoft czy The Walt Disney Company.

Czy to znaczy, że metaverse umarło? Niezupełnie, choć samo słowo długo nie wróci do łask. Branża marketingowa – niezwykle wrażliwa na trendy i nowinki – ma tendencje do ekscytowania się nowymi zjawiskami, by za kilka miesięcy stwierdzić, że jest już nieświeże, zanim towarzysząca mu technologia osiągnie wartość użytkową. Wpisuje się to w Hype Cycle, według którego każda technologia przechodzi kolejno przez pięć faz rozwoju: falę wznoszącą, szczyt rozdmuchanych oczekiwań, dolinę rozczarowań, strome zbocze oraz płaskowyż produktywności. Dopiero na tym ostatnim etapie możemy mówić o dojrzałej technologii. Zgodnie z prawem Amary, przeceniamy wpływ technologii w krótkim okresie, nie doceniając go w dłuższej perspektywie.
Zdaniem Gartnera wejście na rynek masowy zajmie metaverse osiem lat, ale zmiana, jaką wywoła, będzie równie znacząca jak digitalizacja. Na razie dyskusję o metaverse zastąpiła generatywna sztuczna inteligencja. Mało kto pamięta jednak, że metaverse odbywa tę samą podróż co AI, a rok 2017 był dla niej tym samym, co 2022 dla metaverse. Potem na chwilę w mainstreamie zrobiło się o niej ciszej, by w 2023 r. generatywna sztuczna inteligencja weszła do powszechnego użytku. Metaverse zdecydowanie skorzysta z obecnego zainteresowania i skokowego rozwoju AI, a technologia ta w dużym stopniu przyczyni się do jej zmiany. 

POLECAMY

Dlaczego metaverse jeszcze nie umiera? 

W dobie cyfrowej transformacji, coraz częściej obserwujemy zjawisko, w którym świat wirtualny zyskuje na wartości, szczególnie w oczach Gen Z i Alpha, kosztem rzeczywistości materialnej. 
Ta zależność manifestuje się przede wszystkim w mediach społecznościowych, a zwłaszcza na TikToku, gdzie każdy ma szansę się wybić. Ludzie gotowi są robić kompromitujące rzeczy...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy