Artur Maciorowski, „Magazyn Online Marketing”: Internet stał się medium numer 1 już kilka lat temu. Wydatki na reklamę internetową w 2023 r. sięgnęły prawie 8 mld złotych, a tempo wzrostu rok do roku jest dwucyfrowe. Czy internet ma realnych konkurentów w kontekście kanałów komunikacji z odbiorcą?
Włodzimierz Schmidt, Prezes Zarządu IAB Polska: Zgadza się, zgodnie z ostatnim badaniem AdEx polski rynek reklamy cyfrowej w ubiegłym roku urósł do poziomu 7,8 mld złotych, co jest kolejnym rekordowym wynikiem. Warto jednak podkreślić, że nie tylko my odnotowujemy wzrosty – spójrzmy na całą Europę, której wydatki na reklamę cyfrową wyniosły w 2023 r. 97 mld euro. To z pewnością pozwala nam wierzyć, że rynek cyfrowy ma się dobrze i właściwie ciężko tutaj mówić o zagrożeniach dla jego wzrostu ze strony konkurencyjnych kanałów komunikacji. Natomiast możemy spodziewać się hybryd z tradycyjnymi mediami, w jakich reklama cyfrowa będzie istnieć. Mówię tu o coraz popularniejszej CTV, czyli po prostu o reklamie cyfrowej na odbiornikach telewizyjnych, która odnotowuje obecnie duże wzrosty w Europie Zachodniej.
Robert Wielgo, Członek Zarządu IAB Polska: Od dobrych kilku lat obserwujemy też wzrost udziału wydatków na reklamę cyfrową w całym torcie reklamowym, w tym momencie jest to ok. 53% i ten trend będzie kontynuowany. Z niszowego medium, jakim internet był 20 lat temu, przeszliśmy więc do roli lidera wyznaczającego trendy, co wiąże się nie tylko z sukcesem, ale też poczuciem odpowiedzialności za przyszły obraz całego rynku reklamowego i komunikacji marketingowej. Z kolei to, co przyniesie przyszłość w naszym sektorze, jest ściśle związane z rozwojem technologicznym, który należy bacznie obserwować.
POLECAMY
MOM: Prywatność użytkowników, branżowe regulacje prawne, „okiełznanie” algorytmów – co jest dziś największym wyzwaniem reklamy internetowej?
WS: Patrząc z perspektywy początków rozwoju tej branży, obecnie stoimy u progu jednych z największych przemian, jakie zadzieją się w ciągu kilku–kilkunastu lat za sprawą wzrostu dostępności sztucznej inteligencji (AI), czy to w przedsiębiorstwach, czy dla użytkownika końcowego. Bez względu na to, czy mówimy tu o o...
- 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- ... i wiele więcej!