Artur Maciorowski: Aniu, zacznijmy od fundamentów – jak definiujesz brand purpose i dlaczego uważasz, że jest to kluczowy element strategii marki?
Anna Ledwoń-Blacha: Brand purpose to dla mnie fundament, który wykracza poza typowe cele biznesowe, takie jak zysk czy zwiększenie liczby klientów organizacji. Jest to głębsza idea, która napędza działania firmy i definiuje jej wkład dla społeczeństwa, środowiska czy konkretnej grupy odbiorców. Brand purpose odpowiada na pytanie „dlaczego istniejemy?” w bardziej filozoficznym, wartościowym kontekście i to właśnie on nadaje autentyczności wszelkim działaniom marki.
Uważam, że brand purpose jest kluczowy, bo to właśnie on pozwala nawiązać długotrwałe i głębokie relacje z klientami, partnerami i zespołem. Konsumenci szukają obecnie czegoś więcej niż produktów – chcą wspierać marki, które reprezentują wartości im bliskie, marki autentyczne i konsekwentne. Bez jasno zdefiniowanego celu marka traci na wyjątkowości, a jej działania mogą wydawać się powierzchowne. To brand purpose sprawia, że jesteśmy bardziej wiarygodni, inspirujący i zdolni do budowania realnej przewagi konkurencyjnej.
W przypadku małej firmy czy marki osobistej brand purpose sprawia (sprawdzone info), że jakoś prościej wstawać z łóżka, wiedząc, że faktycznie to, co robimy, ma jakiś głębszy sens.
POLECAMY
Jakie kluczowe elementy z teorii Simona Sineka (na którego powołujesz się w pierwszym rozdziale książki) uważasz za najbardziej istotne dla budowania strategii marki?
Dla mnie kluczowym elementem z teorii Simona Sineka jest model „Złotego Kręgu”, czyli zrozumienie, dlaczego marka istnieje („why”), jak realizuje swój cel („how”), i co oferuje („what”). To podejście porządkuje sposób myślenia o strategii marki – najpierw skupiamy się na fundamencie, na „dlaczego”, a dopiero potem na tym, jak i co oferujemy.
Najistotniejsze w modelu Sineka jest to, że działa on opierając się na emocjach i wartościach, a nie na produkcie czy usłudze. Konsumenci wybierają marki, z którymi mogą się identyfikować, a „why” nadaje temu realny sens i spójność. Takie myślenie zmienia perspektywę: zamiast sprzedaży zaczynamy od zrozumienia, jakie wartości chcemy wspierać i jaki wkład wnosić. Ta autentyczność i klarowność przekładają si...
- 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- ... i wiele więcej!