VIP – 10 pytań do…

Marty Idczak, Kapitan Statku St-38, ekspertka w obszarze komunikacji marki w social mediach

VIP – 10 PYTAŃ DO...

Komunikacja marki w social mediach – jak ją prowadzić, by przynosiła oczekiwane efekty? O tym, jak pozyskać własne audytorium, jak działa algorytm Instagrama oraz o mitach związanych z hashtagami, z Martą Idczak rozmawia Artur Maciorowski, redaktor prowadzący „Magazynu Online Marketing”.

Marto, zacznijmy prowokacyjnie – Instagram czy TikTok? A jeżeli Instagram to dla jakich marek?
To bardzo trudne pytanie, bo TikTok rozwija się z zawrotną prędkością i na pewno nie jest to już dzisiaj medium, które możemy lekceważyć, opisując je w kategoriach – „to dla dzieci”.
Według App Annie – TikTok do końca 2022 r. przekroczy 1,5 mld aktywnych użytkowników. Myślę, że tej prognozy nie można pominąć, tak jak i nie można ignorować działającego tam algorytmu, który – umówmy się – działa całkiem nieźle, bo jeśli masz interesujący content, to może Cię obejrzeć nawet milion użytkowników, a nie jest to wcale związane z liczbą osób, która Cię obserwuje. 
W Polsce na ten moment z TikToka korzysta mniej użytkowników niż z Instagrama. Jestem pewna, że TikTok urośnie znacznie mocniej, ale w Polsce nadal nie jest to jeszcze medium nadrzędne – więc skupmy się dzisiaj na Instagramie, bo – jak wiadomo – Reelsy też się tu przyjęły i też chcą przyciągnąć do siebie młodsze społeczności, a markom dać nowe narzędzia do promowania swoich biznesów. 
Instagram to medium emocjonalne. Przyciąga do siebie różne społeczności. Fascynuje pięknem, estetyką i bliskością relacji. 
Ale to nie wszystko. Według statystyk, o których można poczytać chociażby na blogu hootsuite, profile biznesowe odwiedza co najmniej 200 mln użytkowników, a 130 mln klika w posty zakupowe. 50% użytkowników odwiedziło stronę internetową, aby dokonać zakupu po obejrzeniu produktu lub usługi na Instagramie. 58% osób twierdzi, że bardziej zainteresowało się marką i produktem po obejrzeniu ich w Instagram Stories.
Dlatego jeśli pytasz mnie, czy Instagram czy TikTok – to uważam, że jeśli chodzi o narzędzia do promocji marki i nawiązywania relacji – zdecydowanie Instagram, bo już w samym Instagram Stories – możesz stworzyć własną telewizję i linkować, do czego tylko chcesz, tworząc cykle treści, po których możesz sprzedawać swoje produkty i usługi – i to za darmo. Nie mówiąc już o reklamie szerokiej z umiejscowieniem na Instagram, która naprawdę świetnie sobie radzi, jeśli chodzi o sprzedaż. Tylko na to wszystko trzeba mieć strategię, samo się nie zrobi. 

POLECAMY

A które marki mogą osiągnąć najwięcej na Instagramie?
Wydaje mi się, że kiedyś powiedzielibyśmy, że tylko te, które są związane z modą i fotografią, a dzisiaj to już zupełnie inna bajka. Oto lista, która na pewno może być dłuższa: 

  • fitness,
  • edukacja,
  • coaching,
  • architektura,
  • projekty,
  • media,
  • IT,
  • różnego rodzaju sklepy,
  • oprogramowanie,
  • meble,
  • marketing online,
  • artykuły spożywcze,
  • fryzjerzy,
  • styliści,
  • trenerzy biznesu,
  • aktorzy,
  • artyści,
  • podróże,
  • kosmetyki,
  • dietetyka,
  • medycyna,
  • motoryzacja,
  • nieruchomości,
  • reklama,
  • organizacje non profit,
  • fundacje.

Na Instagramie odnajdzie się każda marka, która ma coś ciekawego do powiedzenia, ma ciekawą historię i produkt, z którym jest w stanie – za pomocą odpowiedniej strategii – dotrzeć do swojej grupy docelowej. 

Zakładam konto na Instagramie i... tam nawet nie ma celu reklamowego, by pozyskać obserwujących w przeciwieństwie do Facebooka… Jak pozyskać własne audytorium – zarówno bezpłatnie, jak i z kampanii? 
Owszem na Instagramie nie ma takiego celu, jak: pozyskaj obserwatorów. Masz podobną formę celu w reklamie...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy