Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

13 grudnia 2019

NR 49 (Grudzień 2019)

TOP15 SaaS-ów e-marketera – za co faktycznie warto zapłacić, by optymalizować komunikację online?

0 39

Gdyby zastanowić się nad tym, co wpływa na jakość usług i szybkość realizacji procesów e-marketingowych, odpowiedź byłaby jednoznaczna. Dużą rolę w organizacji, przepływie danych i tworzeniu strategii odgrywają narzędzia do automatyzacji procesów. Taka optymalizacja działań ułatwia codzienną pracę, ale również raportowanie i tworzenie podsumowań, a przy tym wpływa korzystnie na wyniki finansowe klienta lub bezpośrednio właściciela e-sklepu. Z dobrych narzędzi w modelu SaaS może korzystać każdy. Są dostępne bezpłatnie lub w rozliczeniach abonamentowych, intuicyjne w obsłudze, a co najważniejsze – dostosowane dla różnych preferencji. Na jakie narzędzia i które ich funkcjonalności warto postawić?

Niemałe znaczenie w doborze właściwego narzędzia ma doświadczenie osoby, która będzie z niego korzystała. Sprawdzaj, ucz się od innych, ale najpierw zastanów się, które procesy w Twojej strategii marketingowej wymagają poprawy lub skrócenia czasu ich realizacji. Poruszasz się w jakimś obszarze bez większych sukcesów finansowych, nie widzisz postępów, a konkurencja znacznie Cię wyprzedza? To dobry moment, by zastanowić się, co faktycznie na tym polu kuleje i nad czym możesz popracować. Czasami niewielka zmiana lub przeniesienie procesu realizacyjnego właśnie do narzędzia opartego na modelu SaaS rozwiązuje wiele problemów związanych z nieuporządkowanym zarządzaniem i źle ulokowanym kapitałem.
Jedną z najważniejszych funkcji narzędzi typu SaaS jest zwiększenie sprzedaży w branży e-commerce, ale również lepsza organizacja procesów wewnętrznych. Wielu specjalistów popełnia kluczowy błąd. Analizują oni dane w narzędziu i na ich podstawie wprowadzają zmiany w e-sklepie, a następnie porzucają działania, ponieważ ich zdaniem nie przynoszą one korzyści. Tymczasem brak opłacalności w zastosowaniu narzędzia nie leży w nim samym, a w obsługiwanej platformie. Warto zdać sobie sprawę z faktu, że żadne działania nie pomogą, jeśli sklep lub platforma contentowa będzie źle zaprojektowana, szczególnie pod kątem technicznym. Taka usługa musi być przyjazna użytkownikom, szybka, responsywna i z intuicyjną nawigacją. Czy tak działa witryna Twojego klienta?

Narzędzia w modelu SaaS – cechy, funkcjonalności i najważniejsze zadania

Praktycznie każde narzędzie SaaS można dopasować do biznesów o różnej wielkości oraz skali zaangażowania pracowników i klientów. Zauważymy to, przyglądając się cennikom tych usług. Koszt wielu z nich rośnie wraz z liczbą użytkowników odwiedzających platformę (oczywiście nie w każdym modelu biznesowym) oraz dodatkowych obszarów obsługiwanych z panelu e-sklepu czy platformy. Wyjątek od reguły stanowią narzędzia darmowe, którym wbrew pozorom wcale nie można zarzucić ograniczonych funkcjonalności.
Podział narzędzi w modelu SaaS to kwestia indywidualnego podejścia do ich przeznaczenia. Przyglądając się jednak najbardziej popularnym usługom, można stworzyć dość czytelny – chociaż przez niektórych uznany za subiektywny – podział na platformy SaaS:
 

Funkcja Narzędzie
Usprawnienie procesów zarządzania i komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej Dropbox, Slack, Asana, Trello
Analityka Google Analytics, Crazy Egg, Pingdom
Wspieranie sprzedaży poprzez automatyzację powtarzalnych procesów i ocenę scoringową najwierniejszych klientów Salesmanago
Wspieranie mailingów Freshmail, GetResponse, REDLINK
Optymalizowanie serwisów e-commerce Google Insights, Hotjar
Tworzenie testów A/B Optimizely
Usprawnianie kontaktów z wydawcami, tworzenie sieci poleceń i współpraca z influencerami WhitePress, ContentStream
Optymalizacja sprzedaży na Facebooku FastTony, Hootsuite
Analiza SEO, analiza konkurencji i weryfikacja postępów w optymalizacji Senuto, SemiliarWeb, SEMSTORM, Ahrefs.
 

 

Wskazówka

Wybór narzędzi – od czego zacząć?

Stosunkowo tanimi narzędziami, które zachęcą klienta do ponownych zakupów, są cross- oraz up-selling. Nawet mali gracze mogą i powinni stosować je na swoich platformach, by niskim kosztem skutecznie zwiększać sprzedaż. W bardziej zaawansowanej i droższej w realizacji formie narzędzia te można wykorzystać w marketing automation. Kluczem jest wybranie tych, które przyniosą odczuwalny zysk, a nie dodatkowe rachunki – przekonuje Łukasz Kaczmarek, Partner w OSOM STUDIO.

 

Najważniejsze to uświadomić sobie, szczególnie na początku przygody z analizą funkcjonalności narzędzi, że nie ma jednego dobrego rozwiązania dla wszystkich. W tym przypadku sprawdza się przede wszystkim testowanie, a potem doświadczenie i wdrożenia. Z czasem na podstawie testów wyodrębnisz oraz dopasujesz takie narzędzia, które przyniosą Ci wymierne korzyści.
Jakich możliwości powinieneś oczekiwać od narzędzia wspomagającego proces wewnętrznej organizacji firmy? Tutaj najbardziej będzie Ci zależało na poprawieniu jakości współpracy oraz optymalizacji procesów, a także skróceniu czasu realizacji zapytań klientów. Przy działaniach e-commerce decydujący wpływ o pozytywnej ocenie narzędzia będzie miała płynna integracja danych i równoległe zarządzanie wieloma procesami.
Nie lada znaczenie ma tu oczywiście także automatyzacja. Pomaga ona bowiem zniwelować niezadowolenie klientów podczas różnych procesów finalizujących transakcję czy obsługę. Szybka reakcja wdrożonego narzędzia do obsługi transakcji niweluje niebezpieczeństwo wystawienia negatywnej opinii. Dziś Customer Service Automation nabiera zupełnie nowego wymiaru. Narzędzia obsługujące ten zakres usług wspierają małe, średnie i duże przedsiębiorstwa – w końcu wszystko, co dobre, rozpoczyna się od pozytywnej obsługi klienta.
 

Wskazówka

Pamiętaj, że każde narzędzie to wiedza, która jest kluczowa dla uzyskania przewagi nad konkurencją. Wykorzystaj to, co jest ukryte w konkretnym oprogramowaniu. Podstawowe funkcje są na wyciągnięcie ręki. Ale gdy zajrzysz nieco głębiej, dopasowując opcje narzędzia do aktualnej sytuacji, będziesz mógł wyciągnąć prawidłowe wnioski.


Marketing automation to nie narzędzie – to procesy takie, jak stworzenie kreatywnej koncepcji działania, kreowanie procesów marketingowych i dobór odpowiednich narzędzi, które pomogą dany element procesu zautomatyzować – uważa Tomasz Piątkowski, country manager Meetrics w Polsce. Może to być np. automatyczne tworzenie template'ów reklamowych lub stron docelowych w zależności od historii wyszukiwania produktów konkretnego klienta. Inny scenariusz to komunikacja sekwencyjna, która pomaga w przekonaniu odbiorcy do dokonania zakupu (tzw. sales funnel).
Automatyzacja umożliwia oszczędność czasu, ale i zasobów w postaci wykwalifikowanych pracowników. Powtarzalne procesy, które można zautomatyzować, np. podziękowania za rejestrację lub pozostawienie komentarza czy otrzymanie kuponu rabatowego, wystarczy odpowiednio ustawić. Ale do tego potrzebne jest doświadczenie i wiedza.
Już wiesz, że nic nie wpływa na odpowiedni dobór narzędzia tak, jak testowanie. Metodą prób, a także pewnie i błędów, opracujesz listę tych usług, z których będziesz korzystał we własnym zakresie lub z całym zespołem. Testuj każde narzędzie przez dłuższy czas, przede wszystkim po to, by sprawdzić jego wszystkie możliwości.
Jeśli narzędzie pozwoli na integrację danych i równoległe zarządzanie różnymi procesami, istnieje duże prawdopodobieństwo, że wpłynie pozytywnie na procesowane w ten sposób zadania.
Narzędzia typu SaaS to usługi przetwarzane w chmurze. Dzięki temu pracownicy, klienci lub wewnętrzny zespół mają dostęp do aplikacji online za pośrednictwem zewnętrznych dostawców. Każdy e-marketer korzysta z jakichś SaaS-ów, niekoniecznie mając św...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy