Dołącz do czytelników
Brak wyników

TOP 10 raportów niestandardowych w Google Analytics

Artykuł | 26 kwietnia 2019 | NR 37
163

Przygotowany zestaw 10 raportów niestandardowych w Google Analytics to subiektywny wybór najbardziej przydatnych raportów. Jednak jak rozumieć zwrot „najbardziej przydatne”? Właściwie każdy raport niestandardowy zazwyczaj jest tworzony po to, by zaspokoić specjalne potrzeby użytkownika Google Analytics. Sam Google Analytics zawiera wiele podstawowych raportów i można by na nich poprzestać. Natomiast raporty niestandardowe zwykle tworzone są po to, aby wyświetlić w nich tylko te informacje, które są potrzebne w danej chwili, bez zbędnych pozostałych danych.

Jeśli chodzi o wybór wśród dostępnych raportów niestandardowych, to m.in. w galerii rozwiązań Google Analytics (//analytics.google.com/analytics/gallery) znajduje się kilka tysięcy różnych konfiguracji raportów. Ponadto dziesiątki ciekawych propozycji można znaleźć na różnych blogach opisujących zagadnienia analityki internetowej.

3 lata temu wraz ze studentami również przygotowaliśmy propozycję 30 różnych raportów niestandardowych w Google Analytics (//www.silesiasem.pl/raporty-google-analytics). Powstałe raporty to wynik kreatywnej myśli studentów. W zestawieniu znajduje się wiele przydatnych propozycji różnych raportów oraz próba wyjaśnienia, dlaczego ten zestaw został właśnie tak dobrany.

W tym artykule zamieściłem subiektywny wybór 10 niestandardowych raportów Google Analytics. Każdy raport ma swój opis, autora oraz przykładowe wycinku ekranu z wykresami. Każdy raport można skopiować do własnego konta Google Analytics przy użyciu zamieszczonych linków do szablonu z raportem.

Jak przygotować raport niestandardowy?

Rozpoczynając pracę z raportami niestandardowymi, trzeba mieć przed oczami pięć kluczowych elementów tych raportów: użytkownicy, sesje, odsłony, dane i wymiary.

  1. Użytkownik to domyślnie każda osoba, która korzysta z jednej przeglądarki internetowej i odwiedza stronę.
  2. Sesja jest rozpoczynana przez użytkownika. Większość użytkowników dokonuje wielu sesji.
  3. Każda sesja składa się z jednej lub więcej odsłon strony.
  4. Wymiar opisuje charakterystykę, np. lokalizacja geograficzna lub przeglądarka (wymiary są podawane w kolorze zielonym).
  5. Dane to liczbowe wartości, np. liczba sesji, współczynnik konwersji (dane są podawane w kolorze niebieskim).

 

Ponadto są trzy różne typy raportów:

  1. Eksplorator.
  2. Tabela kartotekowa.
  3. Nakładka na mapy

Eksplorator to podstawowy typ raportu, zawierający wykres i dane umieszczone pod wykresem. Tabela kartotekowa to najczęściej stosowany typ raportu niestandardowego, a jej cechą jest przystępne sortowanie kolumn. Nakładka na mapy to prosta ilustracja geograficzna z kolorami, które pokazują natężenie ruchu, zaangażowania itp.

Przy tworzeniu raportów niestandardowych koniecznie pamiętaj o segmentacji. Praca na danych nieposegmentowanych może nie dać tak dobrych wyników w porównaniu do pracy na wybranych segmentach.

 

Zanim wyszukamy dla siebie odpowiedni raport czy to w galerii rozwiązań, czy na poczytnym blogu, warto zrozumieć, dlaczego raport został skonfigurowany i jak działa. Główną cechą raportu standardowego powinno być szybkie dotarcie do informacji. Ta sama informacja znajduje się także w raportach standardowych, jednak najczęściej dotarcie do niej wymaga filtrowania, sortowania i cierpliwości. Raporty niestandardowe mają te dane i prezentują je od razu, co czyni je szybszym w dostarczaniu wiedzy.

Co jednak warto analizować za pomocą tych raportów? Dobrze jest zadać sobie pytania, na które raporty mają udzielić odpowiedzi. Takimi pytania są np:

  1. Które źródła ruchu przynoszą najwięcej konwersji?
  2. Czy strona prezentuje się dobrze na wszystkich przeglądarkach i urządzeniach?
  3. Jak często czytelnicy kopiują treści, które czytają?
  4. Dlaczego strona z podziękowaniem za zakupy ładuje się zbyt wolno?

Takich pytań można by podać znacznie więcej. Ważne jest, aby były one jak najbardziej dopasowane do strony internetowej, a raporty niestandardowe mają pomagać w udzieleniu odpowiedzi na te pytania.

Przy tworzeniu raportów niestandardowych koniecznie pamiętaj o segmentacji. Praca na danych nieposegmentowanych może nie dać tak dobrych wyników w porównaniu do pracy na  wybranych segmentach. Segmenty mogą zostać zastosowane w raportach niestandardowych na tej samej zasadzie, jak w raportach standardowych.

TOP 10 raportów

Wyniki według dnia i godziny

Autor: LunaMetrics

Link: //www.google.com/analytics/gallery/#posts/search/%3F_.term%3Decommerce%20metrics%26_.start%3D0%26_.count%3D100%26_.type%3DCUSTOM_REPORT%26_.viewId%3D6n33X5Q_QO6wdvCa-vE56A/

Ruch na stronie jest różny w zależności od dnia tygodnia i pory dnia. Raport pokazuje wgląd w te zmiany w ciągu dni i godzin w tygodniu.

Konfiguracja raportu:

Wygląd raportu:

 

Ruch w sklepie internetowym

Autor: Justin Cutroni

Link: //www.google.com/analy...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy