Toolset profesjonalnego SEO-wca

Temat numeru

Czy profesjonalne narzędzia w pracy specjalisty SEO są aż tak istotne? Można powiedzieć, że nie, ponieważ najważniejsze jest doświadczenie, umiejętność obserwacji konkurentów, wyników wyszukiwania, znajomość technologii, umiejętność planowania pracy copywriterów i kupowanie linków z popularnych serwisów. Do pewnego momentu można budować wzrosty w ten sposób, jednak na dłuższą metę nie jest to zbyt wydajne, a audyt dużego sklepu internetowego „na piechotę” to prawdziwa udręka. Z pomocą przychodzą specjalistyczne narzędzia SEO i choć koniec końców i tak wszystko ląduje zazwyczaj w arkuszu kalkulacyjnym, to automatyzacja, zbieranie, porządkowanie, przetwarzanie danych oparte na predefiniowanych procesach i raportach potrafi znacząco ułatwić życie.

Ten artykuł przeznaczony jest w szczególności dla początkujących oraz średniozaawansowanych specjalistów SEO, którzy już samodzielnie zarządzają lub niedługo będą zarządzać projektami pozycjonerskimi.

POLECAMY

Klasy narzędzi SEO i strategia budowy swojego niezbędnika

„Narzędzia SEO” – to bardzo pojemne pojęcie. Można powiedzieć, że do narzędzi pozycjonera w pierwszej kolejności należałoby zaliczyć jakiś  arkusz kalkulacyjny. Może to być rozwiązanie Microsoftu, Google Spreadsheets, apple’owskie Numbers, OpenOffice czy LibreOffice. Ponadto przyda się na pewno menedżer poczty. Jednak to samo można powiedzieć o specjaliście od public relations (PR) lub reklam PPC. Narzędzi cyfrowych dla marketerów jest niezliczona ilość. Można pracować na specjalistycznym stanowisku i z większości z nich nigdy nie skorzystać. Spróbujmy jednak usystematyzować je według klas i w pierwszej kolejności odpowiedzieć sobie, jakie problemy można rozwiązać przy ich użyciu.

Tab. 1. Klasy narzędzi SEO. Źródło: Opracowanie własne

Klasa Najważniejsze funkcje Przykładowe narzędzia
Baza słów kluczowych Zbieranie danych ilościowych o słowach kluczowych i o powiązaniach między nimi Senuto,
SEMSTORM,
Ahrefs,
SEMrush,
Google Keyword Planner
Monitoring pozycji Mierzenie pozycji z poziomu poszczególnych lokalizacji,
archiwizowanie danych,
raportowanie
Seostation,
ASPS,
WebPozycja
Analiza ruchu Mierzenie ruchu na stronie,
badanie zachowań użytkowników,
mierzenie konwersji
Mierzenie ruchu na stronie,
badanie zachowań użytkowników,
mierzenie konwersji
Analiza linków Zbieranie danych o linkach do własnej witryny,
zbieranie danych o linkach konkurencji,
analiza mocy domen pod link building (wydawcy, expirki)
Ahrefs,
SEMrush,
Majestic,
SEO SpyGlass,
Moz
Crawlery Audyty techniczne,
scrapowanie/content extraction,
analiza witryn konkurencji (chociaż nie zawsze jest taka
możliwość)
Screaming Frog SEO Spider,
Sitebulb,
Website Auditor,
JetOctopus,
OnCrawl,
DeepCrawl
Content planner/writer Planowanie architektury info...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy