Dołącz do czytelników
Brak wyników

Content marketing

5 listopada 2019

NR 48 (Październik 2019)

Teksty, które sprzedają, czyli treści jako wirtualny handlowiec

0 46

W sklepie stacjonarnym doradza nam opiekun klienta, który odpowiada na pytania, prezentuje wybrane produkty, rekomenduje alternatywne rozwiązania i pomaga klientom podjąć finalną decyzję o zakupie. Na czyją pomoc można liczyć w sklepie internetowym? Wirtualnym handlowcem w e-commerce są treści, z którymi odbiorca zapoznaje się bezpośrednio na stronie. Są to m.in. opisy produktów i kategorii, artykuły poradnikowe, treści z zakładki “o nas” czy opis samej oferty. To, w jaki sposób teksty zostaną zaprezentowane, bezpośrednio wpływa na ich odbiór przez klienta oraz na jego decyzję o dodaniu do koszyka produktu lub opuszczeniu sklepu. Skuteczne treści potrafią wiele zdziałać, ale także równie mocno zaszkodzić. Co zrobić, żeby teksty w sklepie internetowym zwiększały sprzedaż?

Skuteczny copywriting – Twój najlepszy handlowiec w e-commerce

Podczas tworzenia treści do sklepów internetowych należy pamiętać o tym, że są one adresowane do dwóch rodzajów odbiorców. Po pierwsze, do potencjalnych klientów, a po drugie, do algorytmów Google. Kluczowe jest zachowanie równowagi pomiędzy tekstami zgodnymi z zasadami SEO i pisanymi pod wyszukiwarki, a realnym czytelnikiem, który ocenia ich wartość merytoryczną i użyteczność. Content produktowy jest skuteczny tylko wtedy, jeżeli jednocześnie porusza wyobraźnię czytelnika i zachęca go do dalszej lektury, a przy okazji zawiera kluczowe dla SEO elementy, takie jak odpowiednie zastosowanie fraz kluczowych, nagłówków i linkowania.
Czytelników przyciągają przede wszystkim chwytliwe nagłówki – niezależnie od tego, czy chodzi o posty w social mediach, tytuły artykułów, czy śródtytuły poprzedzające opis produktu. Powinny one być unikalne, krótkie i wzbudzające potrzebę szybkiego kliknięcia. Dobrze jest umieszczać w nich frazy longtail, czyli tzw. długie ogony. Są to mniej popularne frazy, które oprócz kluczowego, głównego słowa, zawierają doprecyzowujące je wyrażenia – np. zamiast frazy „czarna sukienka” piszemy „koronkowa czarna sukienka midi”. Takie wyrażenia, które są umiejętnie wplecione do zdania, będą nie tylko ważne pod względem algorytmów Google, ale także precyzyjniej odpowiedzą na potrzeby konsumentów, którzy często definiują je bezpośrednio, poprzez wpisywanie konkretnych fraz do wyszukiwarek. Można skorzystać z pomocy dostępnych na rynku narzędzi ułatwiających znalezienie fraz najczęściej wyszukiwanych przez odbiorców. Oprócz znanej propozycji z rodziny Google (Keyword Tool czy Google Trends) dużym ułatwieniem jest wykorzystanie częściowo lub całkowicie bezpłatnych narzędzi – np. Ubersuggest, gdzie po wybraniu języka i wpisaniu frazy, ukazują się konkretne nagłówki artykułów z wybraną frazą (tzw. content ideas lub po zmianie i przełączeniu na opcję keywords ideas, czyli najczęściej wyszukiwane frazy).

Słownik pojęć

  • Content produktowy – to treści na stronie związane bezpośrednio z dostępnymi w ofercie produktami. Są nimi zarówno opisy produktów oraz kategorii, jak i artykuły. Mają na celu zaprezentowanie danego produktu, jego cech oraz korzyści płynących z jego zakupu.
     
  • Longtail – tzw. długi ogon, czyli mniej popularna długa fraza kluczowa, która bardziej precyzyjnie określa to, czego szuka użytkownik.
     
  • Persona –  to modelowy klient i odbiorca produktów, który ma określone cechy, wiek, płeć i zainteresowania.
     
  • User Generated Content – treści generowane przez odbiorców. Mogą być nimi opinie, recenzje, oceny gwiazdkowe czy realne zdjęcia produktu.

 

Rys. 1. Wyniki wyszukiwania na frazę sukienka. Źródło: neilpatel.com


Do kogo piszesz i co sprzedajesz?

Bazą, od której należy rozpocząć proces tworzenia treści, jest odpowiednie określenie tego, kto jest odbiorcą i co dokładnie można mu zaoferować. Grup odbiorców i tzw. person może być wiele – wszystko zależy od tego, jakiego rodzaju produkty sprzedawane są w sklepie. Zdecydowanie łatwiej jest targetować treści, jeżeli w sklepie online znajdują się np. wyłącznie sukienki dla kobiet. Niezależnie od tego, czy występuje różnorodność produktów i tym samym ich grup odbiorców, czy są one jasno sprecyzowane na jedną personę, należy odpowiedzieć na kilka kluczowych pytań dotyczących wieku, płci oraz potrzeb klientów, a także ich statusu materialnego, codziennych problemów i obaw oraz zainteresowań. Dobre badanie potrzeb i stworzenie profilu idealnego odbiorcy ułatwia tworzenie skutecznych treści, które angażują czytelników i odpowiadają na ich wszystkie potrzeby. Nikt nie lubi czytać treści, które go nie interesują i nie odpowiadają na jego pytania.
 

Warto wykorzystać do tego dostępne na rynku bezpłatne narzędzia do tworzenia person, np. personapp.io. Narzędzie to w intuicyjny sposób przeprowadza użytkownika krok po kroku przez szablony person, a także sugeruje możliwe odpowiedzi. Gotowy efekt pracy można zapisać w pliku .pdf i dowolnie edytować.


 

 Rys. 2. Proces tworzenia persony w narzędziu PersonApp. Źródło: personapp.io


Dobry opis produktu, czyli jaki?

Na pewno taki, który przybliża klienta do podjęcia decyzji zakupowej i dodania produktu do koszyka. Należy wyjść od tego, na co zwracasz uwagę Ty jako klient w sklepie internetowym i jakie informacje są dla Ciebie kluczowe. Na początku na pewno przyciąga Cię sama nazwa produktu. Jeżeli sklep internetowy sprzedaje zegarki, to niestety sama nazwa „zegarek Casio damski” to za mało. Należy doprecyzować jego konkretny model i np. rodzaj bransolety. Drugą istotną kwestią jest sam podział treści. Nikt nie lubi czytać tzw. ściany tekstu i zlepki kilkunastu zdań. Podczas tworzenia dobrego opisu należy zadbać o wspomniane wcześniej chwytliwe nagłówki, dobranie i wyróżnienie słów kluczowych, a także stosowanie wypunktowań i liczb, które ułatwiają odbiór tekstu. Opis powinien odpowiadać na podstawowe pytania dotyczące zarówno wyglądu produktu, jak i jego użytkowania.

 

  • Co to jest za produkt i do czego służy? 
  • Jakie są dostępne warianty dotyczące jego koloru, wymiaru oraz funkcji? 
  • Czy jest możliwość personalizacji i dopasowania do indywidualnych wymagań? 
  • Czy występują produkty powiązane, a jeżeli tak, to jakie? 
  • Do czego dany produkt jest niezbędny, w jakich sytuacjach może się przydać?
  • Z jakich materiałów/tworzywa jest wykonany produkt?
  • Czy oferta obejmuje konkretną gwarancję? 



 

Rys. 3. Opis produktu uwzględniający podział, nagłówk...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy