Podcast krok po kroku – jak zrobić to dobrze?

Content marketing

Podcastów w Polsce słucha nawet 1/3 internautów. Co więcej – odbiorcy podcastów znacznie częściej akceptują formaty reklamowe. Jak stworzyć podcast, który chętnie będą słuchać Twoi odbiorcy?

Liczby przemawiają – warto nagrywać podcasty

Uwaga – na wstępie zaznaczę, że ten artykuł jest dla Ciebie, jeśli chcesz zacząć tworzyć własny podcast i nie masz w tym doświadczenia. Z tekstu dowiesz się, kto słucha podcastów w Polsce, jak określić cel swojego formatu, co umożliwi Ci własny podcast, jakich używać programów, mikrofonów i ile musisz zainwestować. Czekają zatem na Ciebie porady miękkie i czysto techniczne. Ponadto w tekście NIE MA LOKOWANIA PRODUKTÓW CZY USŁUG. Wszystkie rekomendacje to wynik mojej wiedzy i doświadczenia. 
Zanim zacznę wyjaśniać Ci, jak stworzyć własny format, przyjrzyjmy się trochę temu rynkowi. Zaryzykuję stwierdzenie, że „podcast is the new blog” – formaty audio stają się tak powszechne, jak niegdyś treści pisane na naszych stronach internetowych (w tym może nawet Twojej). A to ze względu na potencjalnie duże grono odbiorców. 
I mamy na to naprawdę mnóstwo przykładów oraz badań. Według badania Tandem Media „Słuchacz podcastów w Polsce”, zrealizowanego przez Publicis Groupe w 2021 r. słuchacze podcastów stanowili 31,3% wszystkich internautów w kraju. W zależności od badań szacuje się, że w Polsce jest od 28,1 mln (badanie Gemius PBI z 2020 r.) do 36,7 mln (badanie Digital 2023: Global Overview Report od DataReportal) użytkowników internetu.
Tym samym w Polsce jest od 8,8 mln do nawet 11,4 mln słuchaczy podcastów. To olbrzymie liczby i nie ma co się z tym kłócić. Nic zatem dziwnego, że powstaje coraz więcej podcastów (w tym także tworzonych przez organizacje), bo mamy spory kawałek tortu do ukrojenia. I Ty również możesz uszczknąć trochę tego ciasta dla siebie. I oby było słodkie i pyszniutkie!

POLECAMY

Słuchacze podcastów akceptują Twoje reklamy

Spora grupa odbiorców to jednak nie jedyny powód, dla którego możesz zainteresować się tworzeniem podcastów. Zgodnie z raportem Grupy Eurozet „Słuchacz Podcastów w Polsce 2022” 58% wszystkich odbiorców treści podcastowych jest powyżej 35. roku życia. Dodatkowo 88% z nich ma wykształcenie średnie lub wyższe. 
Co to dla Ciebie oznacza? To osoby, które mają już jakieś doświadczenie oraz pieniądze. I te środki mogą spożytkować na Twoją działalność (chyba że celujesz w młodsze grupy wiekowe, ale nawet wtedy znajdziesz odbiorców wśród słuchac...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy