Dołącz do czytelników
Brak wyników

Tekst w Twoim sklepie w kontekście SEO, użyteczności i sprzedaży

Artykuł | 8 listopada 2018 | NR 40
161

Rola słowa pisanego w e-commerce to temat pozornie błahy. Tekst obok zdjęć produktów to jeden z fundamentalnych elementów interfejsu (na razie) sklepu internetowego. Jednak czy poświęcasz mu odpowiednio dużo uwagi? Czy przypadkiem większość osób prowadzących biznes w sieci nie wychodzi z założenia, że tekst to coś tak prostego w przygotowaniu, że każdy poradzi sobie we własnym zakresie? Ci bardziej świadomi i zainteresowani słyszeli, że trzeba zadbać o unikalne opisy produktów (chociaż i z tą „zasadą” można dyskutować, o czym w dalszej części tekstu).  W artykule znajdziesz kluczowe zasady rządzące operowaniem treściami tekstowymi w sklepie internetowym, dzięki którym możesz poprawić skuteczność swojego biznesu.

I. SEO

Opisy produktów

Często można się spotkać z opinią, że optymalizacja sklepu pod kątem wyszukiwarki Google to przede wszystkim przygotowanie unikalnych opisów produktów. W praktyce wiele branż całkowicie to ignoruje. Sklepy korzystają z opisów katalogowych dostarczanych przez producentów i nie ma na ogół w tym nic złego (jeśli teksty są obszerne, użyteczne, dobrze opisują dany towar i reszta aspektów optymalizacyjnych nie kuleje).

Pracowałem z dużym sklepem z narzędziami (wiele marek, setki tysięcy produktów), w którym wymiana katalogów następowała czasem i kilka razy w roku. Pisanie unikalnych opisów dla każdego z produktów byłoby zadaniem karkołomnym. Pieniądze wydane na copywriterów w przypadku części asortymentu (który nie zawsze się sprzedawał, a nie musiał, skoro sklep funkcjonował w modelu dropshipping) po prostu z trudem by się zwracały. Można je było spożytkować na dużo skuteczniejsze taktyki optymalizacyjne, takie jak optymalizacja techniczna (wydajność), linkowanie czy – skoro mówimy o tekście – dodanie do stron produktowych opisów z nadrzędnych kategorii. Takie podejście zmniejszyłoby ryzyko negatywnych konsekwencji związanych z duplikacją treści, przy jednoczesnym obniżeniu kosztów, wydłużeniu czasu życia danego opisu.

Ważna lekcja

Nie stosuj się za wszelką cenę do ogólnych zaleceń, tylko konsultuj je ze specjalistami i szukaj rozwiązań optymalnych dla swojego sklepu.

 

W kwestii unikalności opisów warto także zwrócić uwagę, że nieraz lepszy jest rzeczowy opis od producenta (wzbogacony np. o opinie klientów) niż unikalny będący efektem radosnej twórczości artystycznej copywritera w stylu: „Dzięki temu produktowi poczujesz się wspaniale…”, gdzie nie pojawiają się istotne słowa kluczowe. Opis, który jest unikalny, ale nie dostarcza wartości dodanej dla użytkownika i nie zawiera odpowiednio dobranych słów kluczowych, nie pomoże w budowaniu widoczności w Google. Tak samo opis zbyt lakoniczny, który może spowodować, że strony produktów będą oceniane przez algorytm jako thin content (czyli strona uboga w treści, której nie warto pokazywać w wynikach wyszukiwania).

Warto zastanowić się, jak dodać tekst do strony produktu, tak aby był najbardziej użyteczny i wspierał komunikację z użytkownikiem – potencjalnym klientem. Dobry opis produktu powinien zawierać sformułowania precyzujące, czym ów produkt jest i do czego służy. W opisie powinna się pojawić jego nazwa, ale także jej synonimy, kontekst użycia, porady itp. 

Istotne jest także odpowiednie rozlokowanie elementów. 

Opis kategorii

Nie zapominaj także o opisach na stronach kategorii. To właśnie one w wielu przypadkach stanowią potencjalnie najbardziej wartościowe strony docelowe dla ruchu z Google. Jeśli sklep posiada indywidualnie dobrane, wartościowe opisy kategorii, ma większy potencjał, aby pojawiać się w bezpłatnych wynikach wyszukiwania na szereg fraz generycznych. 

Wystarczy porównać statystyki wyszukiwania fraz ogólnych i tych bardziej szczegółowych, aby odpowiedzieć na pytanie, skąd można pozyskać więcej ruchu. 

Analizę słów kluczowych można przeprowadzić np. za pomocą takich narzędzi jak Senuto.

Dzięki odpowiednio przeprowadzonej analizie słów kluczowych sprawdzisz popularność poszczególnych haseł w wyszukiwarce i uzyskasz informację, jak rozbudowywać swoje teksty na stronie pod kątem SEO.

Nagłówki i title

Nagłówki w sklepie (głównie w formie tagów Hx) również nie powinny być ignorowane. Ich treść powinna być przemyślana pod kątem wykorzystania słów kluczowych. Dotyczy to zarówno stron produktów, stron kategorii (gdzie czasem są implementowane, np. jako nagłówek H2, H3, a nie H1), jak i strony głównej, gdzie najczęściej się o tym zapomina. 

Nagłówek (często bardzo zbliżony treścią do tagu title, który także stanowi istotny element optymalizacji pod kątem słów kluczowych) powinien jasno informować, o czym jest ta strona, co można znaleźć pod tym adresem URL. W przypadku strony głównej będzie to np. „Sklep z butami do biegania”, a nie „Zapraszamy do zakupów”. Na każdej podstronie (stronie kategorii, produktu, artykułu poradnikowego) tytuł i główny nagłówek powinny być indywidualnie dobrane i unikalne.

Linkowanie wewnętrzne

W swoim sklepie pamiętaj o stosowaniu linków tekstowych opartych na słowie kluczowym (nazwie kategorii, produktu) zamiast linków graficznych lub opartych na frazach nawigacyjnych „zobacz”, „tutaj”.

Elementarną zasadą jest też stosowanie menu tekstowego dostępnego na wszystkich podstronach ofertowych (strony produktu, kategorii). Dzięki uwzględnieniu głównej nawigacji na każdej podstronie (wyjątkiem może być checkout) zwiększasz potencjał linkowania wewnętrznego.

II. Użyteczność 

Treść tekstowa to jeden z podstawowych elementów interfejsu użytkownika, a co za tym idzie – jej forma bezpośrednio przekłada się na usability całego sklepu. 

Forma prezentacji treści

Aby opisy i komunikaty były czytelne dla odbiorcy, stosuj zwięzły, prosty język. Skup się na przekazaniu konkretnych informacji (warto stosować przymiotniki dookreślające cechy, funkcje i zastosowanie produktu).

Stosuj krótkie akapity zamiast obszernych, ciężkich bloków tekstu. Znaczenie ma także typografia (wielkość i rodzaj fontu, np. większy niż 15 px i czcionki bezszeryfowe). Bądź konsekwentny w stosowaniu stylów nagłówków, opisów, linków czy buttonów lub komunikatów systemowych.

Możesz skorzystać z narzędzi weryfikujących stopień trudności danego tekstu (np. jasnopis.pl). Dzięki nim zadbasz o przystępność opisów w swoim sklepie i zwiększysz ich wartość użytkową. Szukaj przy tym kompromisu między rzeczowymi opisami zawierającymi profesjonalną  nomenklaturę a prostotą przekazu (Rys. 3). 

Informuj o statusie

Istotnym elementem użyteczności (można w tym względzie odnieść się nawet do 10 podstawowych heurystyk użyteczności Jakoba Nielsena) jest informowanie użytkownika o statusie systemu. Innymi słowy chodzi o to, aby użytkownik wiedział, co się dzieje, gdzie się znajduje i co może w danym miejscu znaleźć lub zrobić. W tym celu zastosuj tzw. menu okruszkowe (breadcrumbs), które dokładnie pokazuje użytkownikowi, na jakim poziomie struktury sklepu aktualnie się znajduje (Rys. 4).

W tym kontekście nie możesz zapomnieć o roli nagłówków (o których była już mowa przy okazji SEO). Dotyczy to zwłaszcza stron głównych sklepów, gdzie użytkownik powinien móc szybko zorientować się, na jakiego typu witrynie się znalazł – czy jest to sklep internetowy, hurtownia, platforma B2B, miejsce sprzedaży usług, serwis z poradami itd. 

Dlatego też nagłówek „Sklep internetowy z…” wbrew pozorom jest całkiem praktycznym rozwiązaniem (mimo że graficy starają się unikać nagłówków tekstowych – teoretycznie w trosce o użyteczność).

UX zaczyna się jeszcze przed wejściem na stronę

Tak jak na stronach docelowych, tak samo już na etapie wyników wyszukiwania w Google, powinieneś zadbać o klarowny tytuł i opis, które jasno wskazują na treść i funkcjonalność strony docelowej. To pokazuje, jak wiele elementów interfejsu ma wpływ zarówno na UX, jak i pozycjonowanie, i dlaczego warto pracować nad optymalizacją tych obszarów równolegle i z pełną świadomością konsekwencji poszczególnych zmian.

III. Sprzedaż

Opt...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy