Sztuka pozyskiwania wartościowego leada

Reklama internetowa

Proces pozyskiwania wartościowego leada angażuje absolutnie wszystkich na linii marketing – sprzedaż – customer success. Od czego zacząć, na co zwrócić uwagę? Wszak lead leadowi nierówny, a sama ich segmentacja nie wyczerpuje tematu. W tym tekście podpowiem, gdzie i jak szukać ścieżek dotarcia, jak precyzyjnie zaplanować całość procesu, a także jak włączyć w prace cały zespół, aby ruszyć z miejsca i skutecznie mierzyć efektywność swoich działań.

Zacznijmy od tego, że pozyskiwanie jakościowych leadów to nie żadna sztuka, tylko prawdziwie ciężka praca (ten, kto kiedykolwiek pracował w marketingu, zrozumie mnie i przyklaśnie temu stwierdzeniu). Dowód?
Ostatnio wpadł mi w ręce raport „CMO Survey”, który został przygotowany na bazie badania Deloitte Polska. Wzięło w nim udział 339 liderów marketingu pracujących w Polsce.
 

POLECAMY

Rys. 1. Lejek sprzedaży. Źródło: Marketo

 

Co ich boli?

  • 60% CMO nie jest w stanie wykazać ROI z działań marketingowych,
  • 22% odczuwa brak zrozumienia ze strony zarządu,
  • 10% CMO zajmuje się badaniami marketingowymi i strategią (tylko tylu!),
  • 7% twierdzi, że jest w stanie wykazać przełożenie swoich działań na wzrost biznesu (tylko tylu!).


Smutne, prawda? Zwłaszcza dziś, kiedy tyle mówi się o coraz poważniejszej roli marketingu w buyer's journey i o klientocentryczności – kierowaniu się oczekiwaniami, potrzebami i preferencjami klienta przy podejmowaniu decyzji biznesowych.

Marketing + sprzedaż = konflikt

To, że tak wielu CMO w Polsce ma problem z wykazaniem ROI ze swoich działań, a z drugiej strony tak niewielu z nich jest w stanie udowodnić, że akcje marketingowe przełożyły się na wzrost biznesu, nie jest jednak tak smutne jak to, że 50% z nich opisuje relację z działem sprzedaży w kategoriach konfliktu.
 

Proponuję szybki test:
?
Co słyszysz, kiedy sprzedaż rośnie?
! Że dział sprzedaży świetnie dowozi.
? Co słyszysz, kiedy sprzedaż spada?
! Że marketing nie wyrabia albo że dostarcza sprzedaży „słabe leady”.


Idę o zakład, że wielokrotnie słyszysz też o tym, że dowozisz za mało leadów. 
Oczywiście często te większe paczki leadów marketing sprzedaży dostarcza. Zwłaszcza jeśli szef stawia przed Tobą takie KPI jak liczba leadów, o zgrozo! Nie liczba MQL-i czy SQL-i. Leadów. Jakichkolwiek. Byleby więcej.

Pokusa przejścia na ciemną stronę mocy jest silna

Pokusa przejścia na ciemną stronę mocy jest naprawdę silna. Zasięg jest dzisiaj...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy