Dołącz do czytelników
Brak wyników

Marketing i sprzedaż

25 marca 2019

NR 42 (Październik 2018)

Sztuczna inteligencja w działaniach marketingowych

0 164

Artificial Intelligence (AI) to obecnie jeden z najbardziej perspektywicznych trendów technologicznych z ogromnym potencjałem biznesowym. Choć sztuczną inteligencję wykorzystuje na co dzień każdy z nas, jak potwierdzają badania Hubspota, aż 63% osób nie zdaje sobie z tego sprawy. W tej grupie są również marketerzy, dla których AI może być wsparciem w budowie pozytywnych i spersonalizowanych doświadczeń w skali oraz optymalizacji działań. Pod warunkiem, że zrozumieją, kiedy i jak wykorzystywać tę technologię.

Według danych raportu Salesforce już ponad połowa marketerów wykorzystuje sztuczną inteligencję. 
Co ciekawe, choć marketerzy – zarówno ci z B2B, jak i B2C – mają problem ze zrozumieniem tej technologii, ich oczekiwania w stosunku do jej potencjału są bardzo wysokie. 

Czym jest sztuczna inteligencja? 

Demis Hassabis, współzałożyciel i CEO firmy DeepMind, definiuje AI jako naukę uczynienia maszyn sprytnymi. W bardzo dużym uproszczeniu – to koncepcja, w której maszyny są w stanie naśladować inteligencję tożsamą do ludzkiej, a tym samym są zdolne wykonywać zadania takie, jak myślenie, planowanie, uczenie się, rozumienie i interpretacja języka. To sytuacja, w której systemy (platformy i algorytmy) są wystarczająco mądre, aby wykorzystywać nasze działania i interakcje oraz duże wolumeny danych nie tylko do udzielania odpowiedzi na stawiane pytania, ale także do predykcji zachowań, a tym samym umiejętności przewidywania i wyprzedzania działań czy zachowań, zanim te się wydarzą.

AI wszędzie 

Sztuczna inteligencja nie jest nowym obszarem, prace nad jej rozwojem trwają już od połowy ubiegłego wieku. W ostatnich latach nastąpiło jednak bardzo dynamiczne przyspieszenie rozwoju tej technologii. Jako użytkownik korzystasz z niej każdego dnia, niezależnie od tego, czy jesteś tego świadomy, czy też nie.
Za każdym razem, kiedy szukasz czegoś w wyszukiwarce Google, korzysta ona z tej technologii, aby wyświetlić odpowiedzi najbardziej dopasowane do Ciebie i kontekstu wyszukiwania. Netflix na podstawie analizy dużych wolumenów danych rekomenduje filmy, które z największym prawdopodobieństwem przypadną Ci do gustu. Facebook? Airbnb? Pinterest? Amazon? Duże korporacje korzystają z tej technologii od lat, stopniowo teraz staje się ona dostępna dla masowych użytkowników.  Według Statista szacunkowa wartość tego rynku do 2025 r. ma wynieść 36,8 mld dolarów. Co to oznacza dla marketerów? Co to oznacza dla Ciebie jako marketera?

Jak sztuczna inteligencja może pomóc marketerom?

Jak wiele czasu w skali miesiąca  zajmuje Twojemu zespołowi planowanie i tworzenie  treści czy reklam, w wielu wersjach? Kontakt z klientem na zbyt wczesnym etapie cyklu zakupowego lub niedopasowanie do jego potrzeb?
AI może pomóc Ci zautomatyzować  znaczną część tych manualnych i powtarzalnych czynności oraz procesów, a także zmininimalizować ryzyko błędów. W jakich obszarach marketingu znajduje zastosowanie sztuczna inteligencja? 

Wybrane obszary zastosowań i przydatne narzędzia

1. Generowanie contentu
 

Otwórz stronę alibaba.com i przyjrzyj się uważnie opisom produktów tam zamieszczonych. Firma, którą możesz kojarzyć z chińskim odpowiednikiem eBay, wykorzystuje Deep Learning i NLP (patrz: słowniczek) do automatycznego generowania opisów milionów sprzedawanych produktów, z wykorzystaniem ogromnych wolumenów danych już dostępnych w systemie i wiedzy o sposobie poszukiwania informacji przez użytkowników platformy.  Narzędzia takie jak Quill (//goo.gl/xPjRxa) umożliwiają generowanie na przykład raportów analitycznych. 

 

Rys. 1. Opisy produktów stworzone bez udziału człowieka, z wykorzystaniem sztucznej inteligencji



2. Kuracja contentu i rekomendacje 

Czy wiesz, że aż 35% przychodów firmy Amazon generowanych jest dzięki wykorzystaniu systemu rekomendacji produktów (pozostałe osoby, które kupiły produkt X, kupiły także produkt Y)? 
Sugestie podobnych lub komplementarnych produktów dopasowanych do konkretnego użytkownika pozwalają znacząco zwiększyć sprzedaż czy zaangażowanie m.in. w e-commerce lub serwisach bazujących na modelu subskrypcyjnym. 

3. Programmatic buying i kampanie reklamowe

Sztuczna inteligencja znajduje także zastosowanie w działaniach reklamowych. Wykorzystanie Deep Learning (obszar uczenia maszynowego) pozwala na ocenę skuteczności reklam na różnych etapach cyklu zakupowego. Analiza szeregu zmiennych, jeszcze przed wyświetleniem kampanii reklamowej,  umożliwia dopasowanie najlepszej dla danego odbiorcy kreacji, w najbardziej odpowiednim dla niego czasie.
 

Uczenie maszynowe (ML) ułatwia natomiast bardziej precyzyjne targetowanie reklam w modelu programmatic. Korzyści? Personalizacja w skali przekłada się nie tylko na lepszą alokację budżetu i optymalizację kosztów, ale i na większe zaangażowanie klientów.


Chcesz przetestować, jak to działa w praktyce? W kontekście kampanii reklamowych może Cię zainteresować Albert (//goo.gl/jhGwoi). Narzędzie, wspomagane przez sztuczną inteligencję, ograniczy Twoją rolę w kampaniach reklamowych jedynie do zdefiniowana założeń: ustawienia oczekiwanych rezultatów kampanii, grup docelowych odbiorców oraz obszaru geograficznego. Resztę pracy wykona za Ciebie Albert (//goo.gl/jhGwoi). Potrafi on zidentyfikować niszowe grupy docelowe i zrealizować kampanie pomiędzy różnymi platformami i kanałami (e-mail, SEM, social media) szybciej niż człowiek.  

4. Analityka predykcyjna

Dzięki AI zyskujesz także możliwość predykcji zachowań klientów, przewidywania skłonności do (ponownego) zakupu, optymalnego momentu, w którym może to nastąpić, a także poziomu ceny, przy której jest największa szansa na sprzedaż. Jak często oferujesz zniżki i bonusy, aby zachęcić danego klienta do zakupu? A co, jeśli on akurat byłby skłonny zapłacić pełną cenę?
Wykorzystanie sztucznej inteligencji pomaga uniknąć podobnych dylematów. 
Predykcja umożliwia także ocenę ryzyka odejścia klientów, dzięki czemu zyskujesz możliwość przeciwdziałania utracie klienta na przykład poprzez wcześniejszy kontakt, dodatkowe wsparcie lub zniżki. 

5. Scoring leadów B2B
Jednym z istotnych elementwów w procesie generowania leadów B2B są umiejętny scoring i kwalifikacja leadów. Narzędzia tak...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy