Projektowanie doświadczeń klienta – przemyślane działania, a nie pojedyncze „akcje”

Marketing i sprzedaż

Liczba dostępnych obecnie narzędzi i kanałów komunikacji marketingowej staje się dla wielu marketerów przytłaczająca. Na konferencjach branżowych pobrzmiewają pytania: Które z nich są najskuteczniejsze? Co robić, by generować jak najwyższy ROI? Odpowiedź jest jedna, niezmienna: słuchać, obserwować swojego klienta i odpowiadać na jego potrzeby, nawet jeśli on sam nie jest ich świadomy. Wydaje się, że to truizm, jednak praktyka pokazuje, że wiele polskich marek nie odrobiło tej – wydawałoby się podstawowej – lekcji. Potwierdzają to badania1: 64% polskich firm nie wykorzystuje wiedzy o klientach do tego, aby poprawić swój biznes. 

Jak w takim razie zacząć? Zadaj sobie pytanie: Do czego tak naprawdę dążysz? Czy do tego, by po prostu „złapać” klienta? Wiedzieć, z jakich mediów korzysta? To zdecydowanie za mało. Rynek jest tak przepełniony produktami i usługami, że firmy są zmuszone walczyć o klienta, proponując mu najlepsze możliwe doświadczenia związane z kontaktem z marką. Customer experience management to od kilku lat według wielu firm ich najpoważniejsza przewaga konkurencyjna, tak w sektorze B2B, jak i B2C.

POLECAMY

Customer experience

To suma wszystkich doświadczeń, emocji i przeżyć klienta, jakie wiążą się z daną marką czy firmą. Interakcje te są intuicyjnie oceniane przez klienta przez cały czas trwania kontaktu z firmą i we wszystkich punktach styku klient – firma.

 

W kontekście budowania najlepszego doświadczenia klienta nie da się pominąć konieczności stosowania omnichannel marketingu. Tylko pełna integracja komunikacji marki na wszystkich poziomach kontaktu z klientem i we wszystkich kanałach komunikacji jest w stanie zapewnić mu spójne, pozytywne doświadczenie. 

64% marketerów twierdzi, że ich firma stała się bardziej skoncentrowana na zapewnianiu spójnego doświadczenia w każdym kanale w wyniku zmieniających się oczekiwań klientów.  Ponad połowa konsumentów twierdzi, że prawdopodobnie zmieni markę, jeśli firma nie podejmie starań, aby spersonalizować komunikację z nimi. Ta liczba skacze do 65% dla kupujących B2B – według badania State of Marketing 2017.

 

Krok 1. Persona

Niezbędne do zaprojektowania pożądanego doświadczenia klienta nieodm...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy