Strategie online i offline – jak efektywnie łączyć je w marketingu B2B i B2C

Reklama internetowa

„Obyś żył w ciekawych czasach!” – to stare chińskie przysłowie doskonale obrazuje świat, w którym poruszają się konsumenci, a tym samym także marketerzy, pod koniec drugiej dekady XXI w. Żyjemy de facto w świecie hybrydowym, w którym łączą się narzędzia marketingu digital ze sprawdzonymi rozwiązaniami marketingu offline. 

Wyobraźmy sobie samochody hybrydowe, funkcjonujące sprawnie, gdy dostępne są oba źródła napędu (najczęściej: benzyna i energia elektryczna z baterii). Podobną analogię możemy odnieść do narzędzi marketingowych, które w zasadzie w każdej firmie funkcjonują jako swoisty miks rozwiązań offline i online. Nie spotykamy w realnym biznesie strategii stuprocentowo odcinających się od internetu (każda większa firma i instytucja ma stronę WWW, a nawet jeśli jej nie ma, to można natrafić na opinie o niej w internecie, lokalizację itp.). Z drugiej strony, „stuprocentowo digitalowe” wykorzystują papierowe wizytówki, występują na konferencjach, prowadzą rozmowy bezpośrednie i telefoniczne ze swoimi klientami itp. Kluczowe pozostaje oczywiście pytanie, ile marketingu offline, a ile marketingu online w naszych strategiach.

POLECAMY

Nowe modele zachowań klientów

Pierwszym pytaniem, na które warto sobie odpowiedzieć, jest kwestia: Jak wygląda typowy model poszukiwania informacji przez klientów oraz preferowany przez nich sposób zakupów?

Pomóc może w tym macierz informacja/zakup przedstawiona na wykresie 1. Rzadko można spotkać w praktyce sytuację, że jedna osoba (lub firma) – konkretny klient – prezentuje jeden wyłączny model zachowań zakupowych. Przykładowo, wiele osób dokonuje zakupów produktów spożywczych jako tradycjonalista, natomiast ubrania, buty czy sprzęt elektroniczny – jako reverse ROPO lub w modelu sieciowym. Tym samym wiele firm (także B2B) stoi przed wyzwa...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy