Dołącz do czytelników
Brak wyników

Social media B2B na LinkedIn – cz. 1. Personal marketing

Artykuł | 27 marca 2019 | NR 34
153

W kwietniu 2017 r. LinkedIn przekroczył 500 mln zarejestrowanych użytkowników. To największa na świecie platforma społecznościowa dedykowana kontaktom profesjonalnym. Portal nieustannie się rozwija, zmiany zdynamizowało przejęcie go w czerwcu 2016 r. przez Microsoft.

W obecnej chwili można śmiało powiedzieć, że LinkedIn to taki drugi Facebook, tylko że osadzony w silnym kontekście biznesowym. Kluczowa rzecz, która odróżnia go od dzieła Marka Zuckerberga? Bardzo mało osób deklaruje tam, że „Szlachta nie pracuje”.

Mimo szeregu zalet i wachlarza oferowanych możliwości mam wrażenie, że LinkedIn nadal nie spotkał się z zainteresowaniem, na które zasługuje. Najwyższy czas zaktualizować swoją wiedzę na temat tej platformy i poznać jej szerokie możliwości biznesowe. W samej Polsce na platformie czeka na Ciebie ponad 2,5 mln potencjalnych kontaktów biznesowych – specjalistów o wysokich kompetencjach, dyrektorów czy menedżerów różnych branż.

W czym pomoże LinkedIn?

  1. Znalezienie pracy – na LinkedIn czekają nie tylko zwykłe oferty pracy. Rekruterzy nieustannie przeczesują platformę w poszukiwaniu obiecujących specjalistów. Jeżeli Twój profil udowodni, że jesteś ekspertem w tym, co robisz, poszukujący pracowników nie pozostaną wobec Ciebie obojętni.
  2. Znalezienie pracownika – portal oferuje przejrzystą bazę CV potencjalnych pracowników oraz możliwość bezpośredniego kontaktu z nimi.
  3. Tworzenie marki personalnej – codzienne aktywności i specjalistyczne publikacje na LinkedIn to dobry sposób na wzmacnianie wizerunku eksperta.
  4. Budowa sieci kontaktów – dla każdego biznesu kluczowe są relacje między podmiotami. LinkedIn jest siecią społecznościową, więc sprzyja nawiązywaniu nowych kontaktów, które mogą przerodzić się w biznesowe kooperacje.
  5. Źródło wartościowych treści – próżno szukać tutaj memów z kotkami czy informacji o zdradach kolejnego celebryty. Twoją „ścianę” wypełnią specjalistyczne artykuły biznesowe, informacje branżowe, raporty i infografiki.
  6. Analiza odbiorców/konkurencji – swoboda w przeglądaniu profili osobowych, aktywne grupy dyskusyjne i Pulse sprawiają, że LinkedIn to skarbnica insightów na temat grup docelowych, odbiorców czy konkurencji.
  7. Prezentacja firmy – profile firmowe umożliwiają wszechstronną prezentacją Twojego biznesu potencjalnym klientom i pracownikom.

Zacznij od strategii obecności na LinkedIn

Skuteczna i wyrazista obecność na tej platformie musi być rezultatem odpowiednio zaplanowanych działań. Jak przy każdym planowaniu strategicznym, także i w tym przypadku prace powinniśmy rozpocząć od oszacowania zasobów oraz określenia celów do realizacji. Najważniejsze cele, które warto realizować poprzez platformę, wyszczególniono poniżej. Oczywiście możliwości jest dużo więcej. Należy bezwzględnie pamiętać, by działania na LinkedIn były spójne z nadrzędnymi wytycznymi (np. całościową strategią marketingową firmy/osoby).

Definicja grupy docelowej, czyli odbiorców Twoich działań na LinkedIn, to kolejny etap prac nad strategią obecności. Postaraj się scharakteryzować ich jak najdokładniej (np. właściciele firm z branży X, dyrektorzy z branży Y, pracownicy działów sprzedaży firm z branży Z). Korzystając z wyszukiwarki oraz panelu reklamowego, sprawdzisz, jak dużą reprezentację na platformie mają osoby o ważnych dla Ciebie cechach.

Badania ilościowe warto uzupełnić jakościowymi. Przejrzyj wybrane profile osób z ważnej dla Ciebie grupy. Zastanów się, co masz tym osobom do zaoferowania, jakie wartości możesz wnieść w ich życie. Następnie, pomyśl, w jaki sposób dostarczysz swoją ofertę i wybrane wartości przy pomocy LinkedIn. Teraz zostało już tylko ustalenie konkretnego planu działań na tydzień/miesiąc i wyznaczenie wskaźników sukcesu. Możesz działać! Pamiętaj jednak, że jeżeli coś idzie nie tak, nie wahaj się zmieniać i poprawiać swoich działań. Zawsze optymalizuj je pod względem skuteczności osiągnięcia celu.

Zadanie 1.

Opracuj swój plan:

  • Jakie jest Twój cel?
  • Do kogo chcesz dotrzeć?
  • Jaką wartość możesz wnieść w życie tych osób?
  • W jaki sposób to zrobisz?
  • Działaj i mierz!

Profil osobowy

W przypadku poszukiwania zatrudnienia, promocji marki własnej i nawet swojej firmy to właśnie profil osobowy powinien być dla Ciebie najważniejszy. Twój profil to opowieść o Tobie w postaci rozbudowanego, multimedialnego CV, w którym możesz umieścić szereg informacji na temat m.in. doświadczenia zawodowego, wykształcenia, osiągnięć, umiejętności czy zainteresowań.

Także na LinkedIn zasada pierwszego wrażenia jest bardzo ważna. Jeżeli Twój profil nie wzbudzi zaufania, to masz mniejsze szanse na sukces. Jakość profilu mierzona jest stopniem jego autentyczności i kompletności. Każda dodatkowa informacja, którą na nim umieścisz, zwiększa Twoje szanse bycia odnalezionym przez klienta, partnera biznesowego lub pracodawcę.

Jeżeli traktujesz swoją obecność na LinkedIn poważnie, poświęć czas i uzupełnij swój profil w stopniu maksymalnym. Oto kilka rad w tej kwestii.

Na LinkedIn nie używamy ksywek, podpisz profil swoim (prawdziwym!) imieniem i nazwiskiem. Zdjęcie profilowe należy dobrać ze szczególną starannością. Odpadają fotografie z wakacji, zabawne miny czy filtry ze Snapchata. Z Twojej fotografii profilowej powinny emanować profesjonalizm i pewność. Dobierz ją odpowiednio do specyfiki i standardów branży, w której działasz. Trzecim kluczowym elementem profilu jest nagłówek – razem z imieniem i zdjęciem to najbardziej eksponowane elementy w wynikach wyszukiwania LinkedIn. Zadbaj, aby nagłówek był ciekawy i zawierał słowa kluczowe, które Cię pozycjonują.

W części opisowej warto jeszcze dopracować podsumowanie. Napisz je w pierwszej osobie, zadbaj o to, aby było personalne, opowiadało o Twoich mocnych stronach (chwal się, ale z umiarem) i o wartości, jaką możesz wnieść w życie osób z Twojej grupy docelowej. Pokuś się o rozbudowanie tej sekcji o multimedia – wrzuć linki do materiałów potwierdzających to, co napisałeś, dorzuć wideo, prezentacje, projekty itp.

W sekcji poświęconej karierze zawodowej warto podać przynajmniej swoje aktualne stanowisko (oczywiście prawdziwe). Kolejne sekcje pozwalają na dodanie informacji dotyczące różnych aspektów Twojego profesjonalnego życia. Są to: doświadczenie, wykształcenie i osiągnięcia. Oczywiście polecam wypełnić je wszystkie.

Rys. 1. Zdjęcie widoku profilu osobowego z zaznaczonymi poszczególnymi sekcjami

 

Nie staraj się dobierać informacji zgodnie z kluczem konkretnej ścieżki kariery (np. nie publikuj tylko informacji, które potwierdzają, że byłbyś świetnym astronautą). Na profilu umieszczaj wszystkie dane i argumenty przemawiające na Twoją korzyść, niezależnie od dziedziny czy branży. Nigdy nie wiadomo, kim mogą być Twoi przyszli współpracownicy i w jakim elemencie Twojego profesjonalnego wizerunku znajdą największą wartość.

Warto jeszcze zwrócić uwagę na dwie kluczowe sekcje: umiejętności i referencje. W przypadku sekcji umiejętności polecam wpisać nie więcej niż 12 i wybrać kluczowe trzy, które będa widoczne w pierwszej kolejności. To właśnie pod nimi otrzymasz (najprawdopodobniej) najwięcej potwierdzeń od innych użytkowników portalu. Drugą kluczową sekcją są referencje – pisemne potwierdzenia jakości współpracy lub Twoich zdolności. Poproś o nie swoich klientów, współpracowników, przełożonych, osoby, które Ciebie znają i wiedzą, że jesteś specem w swoich fachu.

To by było na tyle, jeżeli chodzi o przygotowania. Z dobrym profilem należy przystąpić do działania.

Zadanie 2.

Zbuduj swój profesjonalny profil:

  • Dobierz odpowiednie zdjęcie.
  • Napisz pozycjonujący nagłówek.
  • Napisz podsumowanie (pamiętaj o k...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy