Smart shopper w czasach ROPO – jak łączyć świat online z offline’ową sprzedażą?

Temat numeru

Omnichannelowy shopper to fraza opatrzona i osłuchana w Polsce nie mniej niż kolejny rok mobile. Modne wyrażenie, odmieniane przez wszystkie przypadki podczas branżowych konferencji, które z jednej strony nic nam nie mówi, a z drugiej – opisuje stan faktyczny.

Jako polscy smart shopperzy kupujemy zarówno online, jak i offline, z tym że stacjonarne zakupy robimy częściej, a dodatkowo więcej na nie wydajemy. To, że dany produkt jest oglądany przez dużą liczbę internautów, nie oznacza jeszcze, że zostanie przez nich kupiony online. Przeciwnie – jest duże prawdopodobieństwo, że wybiorą się po niego do sklepu stacjonarnego. Tak właśnie działa ROPO – zjawisko przez niektórych uważane za nieprzyjazne sklepom internetowym. W praktyce jednak każdy może zmienić ROPO z przeciwnika w sojusznika. 

POLECAMY

ROPO, czyli Research Online, Purchase Offline, to zjawisko polegające na tym, że konsument szuka w internecie artykułu, którym jest zainteresowany, po czym finalizuje zakup w sklepie stacjonarnym. 

W zeszłorocznej edycji Raportu FMCG Brands We Shop by BLIX & Kanta zapytano shopperów o to, jak często po zapoznaniu się z ofertą sklepu w aplikacji faktycznie idą do stacjonarnego punktu, by zrobić zakupy. 72% badanych odpowiedziało „zawsze lub prawie zawsze”, a 27% „czasami”. Tylko 1% badanych deklarował, że rzadko działa w ten sposób.

Z ROPO bezpośrednio powiązane jest pojęcie shoppera omnichannelowego, czyli takiego, który nie ogranicza się do jednego kanału zakupowego. 

Kto najczęściej kupuje online, a kto offline?

Z raportu e-commerce w Polsce 2022 (Gemius/IAB) (rys. 1) wynika, że obserwujemy aktualnie stabilizację odsetka Polaków kupujących online. Wynosi on już 77% wszystkich badanych internautów. Wśród Polaków kupujących online dominują kobiety mieszkające w dużych miastach i mające lepszą sytuację finansową gospodarstwa domowego. Bez wątpienia inflacja ma...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy