Dołącz do czytelników
Brak wyników

Content marketing

1 września 2021

NR 59 (Sierpień 2021)

Słowo przeciw wideo? Jak pozyskać wysokie pozycje w Google i generować konwersje?

0 341

Wyobraź sobie konsumenta, szukającego w Google produktów lub usług, które oferujesz. Wpisuje słowo kluczowe i na topowych miejscach widzi Twoją stronę, a informacje na niej spełniają jego oczekiwania. Dzięki temu szybko podejmuje decyzję i zostaje Twoim klientem. Po nim pojawia się kolejny i kolejny…

Jeśli zadbałeś o SEO i content na swojej witrynie, to opisany scenariusz powinien się regularnie powtarzać. Zapewne masz jednak apetyt na więcej: wyższe pozycje sklepu i lepsze wskaźniki konwersji. Umiejętnie łącząc różne formaty treści, zbliżysz się do spełnienia powyższych celów.
Aby skutecznie realizować cele biznesowe, potrzebujesz lejka sprzedażowego. Najbardziej typowy wygląda tak, jak przedstawiony na rysunku 1.
 

POLECAMY

Rys. 1. Klasyczny lejek zakupowy. Źródło: opracowanie własne.


Zwróć uwagę na wszystkie treści publikowane w ramach lejka, bo one wywierają wpływ na konsumenta. Budują zaufanie do Twojej marki i stawiają Cię w roli wiarygodnego eksperta. W efekcie przybliżają internautę do podjęcia decyzji zakupowej. 
Wprowadź lejek na stałe do swojej strategii, niezależnie od tego, czy będziesz pisał teksty, robił zdjęcia czy nagrywał filmy. Dzięki niemu stworzysz komunikaty odpowiadające na potrzeby klienta, które trafiają do niego w idealnym momencie, właściwym kanałem.
Wracając jednak do pytania z tytułu: typy treści zależą od Twojej grupy docelowej, która zwykle jest niejednorodna. Klienci różnią się preferencjami i kanałami, w których na co dzień przebywają. Potwierdzają to zresztą badania i statystyki:

  1. 72% kobiet i 50% mężczyzn w wieku 25–40 lat podczas zakupów online zwraca ogromną uwagę na jakościowe zdjęcia i wideo.
  2. Studenci, którzy widzieli prezentacje z elementami graficznymi, poświęcali na reklamowane kursy 26,4% więcej pieniędzy!
  3. 95% klientów B2B woli krótką, wizualną treść, zoptymalizowaną pod mobile.
     
Tabela 1. Etapy przybliżające klienta do podjęcia decyzji zakupowej
Etap Opis Treści Informacje
Świadomość Konsument dowiaduje się, że produkt istnieje Pobudzające ciekawość, niedopowiedziane, raczej krótkie i zapadające w pamięć Słabo nadają się do pozycjonowania.
Kampanie teaserowe, np. wprowadzenie marki Heyah, reklama „Dog in the Fog”
Zainteresowanie Klient zauważa, że produkt rozwiązuje jego problem

Pokazujące, jak poradzić sobie z konkretnym problemem:

  • poradniki,
  • wideotutoriale,
  • grafiki typu how-to
Dobrze nadają się do pozycjonowania.
Kampanie teaserowe, np. „Co zamierza Napoleon?” czy starcie Pascala Brodnickiego i Karola Okrasy
Rozważenie Internauta zastanawia się, który z dostępnych produktów kupić i kiedy to zrobić
  • Porównania alternatywnych produktów w formie tekstowej lub wideo.
  • Wyróżnienie zalet towaru lub usługi.
  • Case studies
Dobrze nadają się do pozycjonowania.
Około 40 tys. stron porównujących opublikowało ceneo.pl.
Sprawdź pod hasłem „site:ceneo.pl/porównanie”
Zakup Człowiek wie, czego chce i pragnie to mieć teraz
  • Opisy produktów.
  • Live’y sprzedażowe
Opisy dobrze nadają się do pozycjonowania.
Nietypowy przykład: treści w sklepie Agencji Mienia Wojskowego


Użyj wiedzy o odbiorcach, którą dają Ci doświadczenie oraz lejek zakupowy, i wykorzystaj różne formy contentu, zwiększając skuteczność komunikatów sprzedażowych. Czy wiesz, że taka strategia daje także możliwość zdominowania wyników wyszukiwania?!
Zobacz to na konkretnym przykładzie (rys. 2). 
 

Rys. 2. Strona z wynikami wyszukiwania dla frazy „jak zamontować zasłony w altanie”


W wynikach pojawią się reklamy, zdjęcia, materiały wideo i poradnikowe wpisy.
Popatrz, w ilu miejscach na stronie możesz zaprezentować swoją ofertę i produkty:

  • Product Listing Ads (wielokrotnie),
  • obrazy (wielokrotnie),
  • wideo (wielokrotnie),
  • naturalny wynik (zazwyczaj raz, na mobile zdarzają się dwupaki).

W (relatywnie) prosty sposób możesz z własnym przekazem zająć ogrom miejsca!
Znajdź potrzebę. Najpierw zidentyfikuj bolączki swoich klientów i sprawdź, jak szukają odpowiedzi na istotne pytania. Potem wyprodukuj content, który rozwiewa ich wątpliwości. Publikuj różnorodną treść oraz bądź tam, gdzie Twój potencjalny klient. W taki sposób skutecznie zbudujesz widoczność witryny.
W praktyce jednak każdy format ma swoje plusy i minusy, dlatego starannie rozważ wszystkie możliwości.

Wybierz typ treści idealny dla Twojego biznesu

Dobry tekst kosztuje niewiele, w porównaniu z innymi formami. W razie potrzeby łatwo też znajdziesz osobę, która przeprowadzi profesjonalną korektę. Gdy jednak chcesz, aby treść była atrakcyjna dla czytelników i robotów, konieczna jest dodatkowa praca nad formatowaniem. 
 

Rys. 3. Optymalizacja artykułu poradnikowego z Asystentem Contentu


Jeśli masz zamiar sprzedawać zdjęciami, to raczej nie ominie Cię inwestycja w sprzęt lub w usługi zawodowego fotografa. Proste grafiki wykonasz sam, ale muszą być one spójne z wizerunkiem marki. 
Wideo to największy pochłaniacz budżetu. Zazwyczaj potrzebuje wciągającego scenariusza, etapu postprodukcji, studia i wielu innych rzeczy. Aby stworzyć film lub animację, potrzebna jest też znajomość zaawansowanych programów.
Na szczęście, gdy już wybierzesz konkretny rodzaj treści, możesz wykorzystać technikę zwaną recyklingiem – wyciskasz wtedy maksimum z istniejącego contentu. Na podstawie popularnego artykułu stworzysz scenariusz do filmu lub wystąpienia live, a najciekawsze fragmenty tekstu zamieścisz na grafikach. Wideo natomiast szybko prz...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy