SEO 2023 – czy to już czas pozycjonowania z AI?

Temat numeru

Sztuczna inteligencja (inaczej SI lub AI, od ang. artificial intelligence) to termin określający ogół metod i technologii, które pozwalają na automatyzację procesów myślowych ludzi, takich jak uczenie się na podstawie doświadczenia, rozumienie języka naturalnego (w tym odczytywanie intencji czy kontekstu) i rozwiązywanie rozmaitych problemów, do których może być szczególnie trenowana.

Nie należy jej mylić ze zwykłymi algorytmami, które składają się z określonej listy kroków przewidzianych przez programistę czy architekta aplikacji. Bazuje ona na metodach zwanych uczeniem maszynowym oraz tzw. sieciach neuronowych niejako naśladujących strukturę połączeń między neuronami w ludzkim mózgu.

POLECAMY

Sztuczna inteligencja przeżywa teraz niesamowity boom, chociaż używana jest od wielu lat w różnych gałęziach marketingu i usługach internetowych, takich jak:

  • personalizacja wyników wyszukiwania;
  • systemy rekomendacji w sklepach internetowych;
  • chatboty wspierające obsługę klienta;
  • automatyzacja kampanii PPC i optymalizacja pod kątem konwersji (w tym targetowanie na podobnych odbiorców – lookalike).

Czemu obecnie tyle się o niej mówi? Pierwszy raz w historii AI przestało być domeną IT i data science, a stało się narzędziem, z którego mogą korzystać wszyscy użytkownicy internetu. Stało się tak za pomocą OpenAI, amerykańskiej firmy badawczej założonej przez naukowców i przedsiębiorców z Doliny Krzemowej. Były wśród nich takie postaci, jak Elon Musk, Sam Altman, a także m.in. Polak, Wojtek Zaremba – specjalista zajmujący się wcześniej sztuczną inteligencją w Nvidii, Google Brain czy Meta AI itd. OpenAI wypuściło kilka produktów, spośród których największą furorę robi obecnie ChatGPT. Narzędzie to zdobyło pierwszy milion użytkowników w rekordowym czasie 5 dni. Dla porównania Instagramowi zajęło to 2,5 miesiąca, Facebookowi niemal rok, a Netflixowi 3,5 roku od powstania. 

Narzędzie jest darmowe, chociaż trzeba założyć konto, aby z niego korzystać. Ze względu na duże zainteresowanie trzeba liczyć się z przerwami w dostępności usługi. ChatGPT dostępny jest na stronie www.chat.openai.com/auth/login. 

Najważniejsze produkty OpenAI
  • DALL-E 2 – system do t...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy