Ścieżki zakupowe konsumentów: od świadomości do zakupu - Customer Journey w praktyce!

Temat numeru

Dla przedsiębiorców najważniejszym wskaźnikiem, który mierzy opłacalność ich biznesu jest zwykle współczynnik konwersji, mówiąc prościej, wykonanie przez użytkownika określonej, założonej wcześniej aktywności.

Jednak każdy skutek musi mieć swoją przyczynę. Dlaczego użytkownik dokonał konwersji? Jak trafił na nasz sklep? Co go zainteresowało? Na takie pytania trzeba sobie odpowiedzieć na długo przed konwersją.

Pierwszy etap ścieżki zakupowej zaczyna się tam, gdzie potencjalny klient styka się z marką. Powszechnie znane są badania świadomości marek, w których badani otrzymują polecenie wymienienia kilku przykładów z danej kategorii. Zazwyczaj wymieniają oni marki, które wpisały się w popkulturę (np. Coca-Cola) albo są dobrze reklamowane w danym kraju (i, w związku z tym, mieli z nimi styczność wcześniej).

POLECAMY

Planowanie ścieżki klienta zaczyna się od zastanowienia nad własną marką i tym, czego spodziewasz się w relacji z klientem.

Jak zrozumieć konsumentów?

Aby łatwiej zrozumieć potrzebę Customer Journey i kolejne etapy planowania, posłużmy się przykładem. Firma z branży fashion o nazwie „Lëkurë” sprzedaje głównie dobrej jakości modę damską, obuwie i torebki.

W ofercie znajdują się również okrycia wierzchnie i męska odzież, ale wybór jej jest znacznie bardziej okrojony. Jak dotrzeć do odpowiednich konsumentów?

  1. Firma musi zdać sobie sprawę ze swojego potencjału – asortyment i cena sugeruje profil klienta, do którego najczęściej będziemy się zwracać. Jeżeli Lëkurë sprzedaje dobrej jakości ubrania, będzie szukał takich odbiorców, których zainteresuje produkt. Dobrym tropem jest zbadanie rynku, poszukanie raportów na temat branży i ich klientówX.
  2. Informacje o klientach to nie tylko wiek i płeć! Oczywiście, dane o wieku zainteresowanych marką i ich płci dostarczają wielu przydatnych informacji, ale oprócz tego bardzo waż...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy