Rok z GA4. Czy wszystko masz na miejscu, a lista typowych błędów konfiguracji jest Ci zbędna?

Temat numeru

Za nami ostatni etap pożegnania Universal Analytics. Czy masz chwilami wrażenie, że pociąg ze starym Analyticsem odjechał, zostawiając Cię w zupełnie nowym miejscu o nazwie GA4, w którym wciąż jest inaczej i trochę obco? Przyjechaliśmy na tę stację rok temu, kiedy pociąg, który nas tu dowiózł, skończył bieg i patrzyliśmy na niego wszyscy, wiedząc, że już nigdzie nas nie zawiezie, nie zbierze żadnych informacji, możemy go najwyżej wypakować z naszych bagaży archiwalnych danych. Teraz patrzymy, jak powoli znika za zakrętem, odjeżdżając na zasłużoną emeryturę. Ale my jesteśmy tutaj, w miejscu, w którym powinniśmy się zadomowić i czuć jak u siebie. Rozejrzyjmy się. Większość mebli i sprzętów już wstawiono do tej przestrzeni i każde z nas może ją sobie uporządkować według własnych potrzeb, konfigurując narzędzia, układając raporty w dogodnych miejscach. Tak, żeby działać efektywnie i z minimalnym wysiłkiem. Projektując tę przestrzeń do pracy, pamiętajmy o tym, żeby oprócz jej udoskonalania, unikać też błędów, które mogą wpłynąć zarówno na jakość zbieranych danych, jak i na sprawność naszego działania.

W ciągu ostatniego roku spotkałam się z różnie skonfigurowanymi GA4 i zaobserwowałam, że pojawiły się w nich pewne typy błędów, które są łatwe do uniknięcia, jeśli tylko świadomie podejdzie się do tematu. Można je podzielić na dwie grupy:

POLECAMY

  • konfiguracja wpływająca na rejestrowanie słabej jakości danych do analizy;
  • źle zorganizowana przestrzeń raportowania.
     

Błędy konfiguracji

Nieprawidłowy okres przechowywania danych 

Pełne dane o zdarzeniach i użytkownikach GA4 przechowuje tylko przez określony czas. Domyślnie to 2 miesiące, a maksymalnie 14 miesięcy (w przypadku GA360 – 50 miesięcy). Jeśli w chwili analizy danych od pierwszej wizyty użytkownika minie więcej czasu niż ustawiony okres przechowywania danych, to źródło pozyskania tego użytkownika zostanie usunięte, a GA4 przypisze go do źródła kolejnej jego wizyty. Twoja analiza będzie więc oparta na błędnych danych. Jak temu zaradzić? Jeśli potrzebujesz pełnych danych historycznych, to połącz swoją usługę z BigQuery. Stamtąd nie znikną nawet po 14 czy 50 miesiącach (rys. 1).


Rys. 1. Konfiguracja okresu przechowywania danych

Brak filtrów ruchu wpływającego do raportów

Na razie GA4 ma możliwość ustawienia tylko dwóch rodzajów filtrów, które blokują rejestrowanie danych w raportach, podobnie jak ochroniarz w klubie nie wpuszcza osób nieodpowiednio ubranych. Jeśli Twoja firma ma pracowników, którzy stale korzystają ze strony/aplikacji, to warto rozważyć wykluczenie tego ruchu jako wewnętrznego. Z kolei dzięki filtrowi ruchu deweloperskiego można uni...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy