Retail media i e-commerce – jak sprzedawać więcej i generować wysokie konwersje?

Temat numeru

Retail media to trend, który w branży reklamowej jest odmieniany przez wszystkie przypadki i skupia na sobie wzrok reklamodawców oraz agencji. Mimo dość wczesnego etapu rozwoju, już zyskał wśród ekspertów w branży miano trzeciej fali digital marketingu. Poprzeczka zawieszona jest bardzo wysoko, biorąc pod uwagę, iż pierwszą falą była reklama w wyszukiwarkach, a drugą – w mediach społecznościowych.

Wprowadzenie

Obserwując obecną skalę wydatków, miano trzeciej fali digital marketingu wydaje się uzasadnione. E-marketer estymuje, że reklamodawcy na rynku amerykańskim w 2023 r. w tę formę promocji zainwestują ok. 45 mld dolarów. 
Na rynku brytyjskim będzie to kwota 4,2 mld dolarów. Według prognoz IPG Mediabrands wartość rynku retail media w Polsce w roku 2023 osiągnie 0,3 mld dolarów. Globalnie inwestycje w digital retail media będą w najbliższych latach rosły z dwucyfrową dynamiką.

POLECAMY

Rys. 1. Wzrost Retail Media. Źródło: Statista, estymacja globalnej wartość rynku digital Retail Media, 2020–2027

Skala i tempo wzrostu tej kategorii to pochodne bardzo atrakcyjnej obietnicy, którą retail media składają rynkowi. Głównym jej elementem jest gwarancja wysokiego poziomu sprzedaży oraz zwrotu z poniesionej inwestycji.
Należy pamiętać też o tym, że retail media pozwalają reklamodawcom realizować dwa typy celów – po pierwsze budują relacje z retailerami, co jest szczególnie istotne w czasie inflacji i spadających nastrojów konsumenckich. Drugim istotnym obszarem jest bieżący dostęp do danych na temat efektywności sprzedaży poszczególnych produktów.

Jakie są zatem najważniejsze elementy tego rynku, które w długiej perspektywie będą budowały jego atrakcyjność? 

Kluczowe są tu według mnie: 

  1. Dostępność rozwiązań reklamowych na powierzchniach retailerów, a więc zakres, który był bardzo długo niedostępny w tak masowej skali.
  2. Możliwość dotarcia do konsumentów na podstawie danych własnych retailera, a więc precyzyjne i aktualne sygnały opisujące ich zachowania zakupowe.
  3. Możliwość bieżącego monitoringu i optymalizacji efektywności prowadzony...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy