Re-commerce, jak nie spóźnić się na kolejną podróż w świecie e-commerce?

Temat numeru

Po fali popularności e-commerce i pomniejszych jego rodzajów, jak m-commerce (handel elektroniczny na urządzeniach mobilnych) oraz q-commerce (handel elektroniczny z dostawą maksymalnie w ciągu godziny) znaczenia nabiera kolejne zjawisko. Re-commerce to handel używanymi towarami, które znajdują nowych nabywców, a ci w razie potrzeby naprawiają je, wykorzystują, poddają recyklingowi lub odsprzedają. W szerszym zatem rozumieniu do re-commerce zaliczamy również wypożyczanie, wielokrotne uzupełnianie, naprawę, odsprzedaż i zwrot zużytych towarów. Obrót takimi rzeczami może mieć miejsce nie tylko w internecie, ale również w kanale tradycyjnym. Wbrew pozorom, re-commerce nie jest nowością – znamy go już bowiem od wielu lat pod szyldem wyprzedaży garażowych czy pchlich targów, z tą różnicą, że obserwujemy masowe przeniesienie tej gałęzi handlu do internetu, a dodatkowo wiele firm rozwija ten kanał, tworząc całkiem nowe modele biznesowe.

Siły napędowe re-commerce

Jednym z czynników mających znaczący wpływ na rozwój re-commerce bez wątpienia była pandemia COVID-19, czyli czas, w którym dobitnie przekonaliśmy się, że życie w globalnej wiosce może mieć wiele negatywnych konsekwencji. Nastał moment refleksji nad tym, jak ograniczać konsumpcję i zmniejszać niszczący wpływ na środowisko. Dodatkowo konsumenci zamknięci w domach zaczęli podejmować nowe aktywności, co uruchomiło również potrzeby zakupowe.
Kolejnym impulsem stojącym za rozwojem tej gałęzi e-handlu była recesja gospodarcza i rosnąca inflacja. Konsumenci zaczęli szukać – i w dalszym ciągu to robią – tańszych zamienników produktów, co naturalnie wpływa na wybór towarów z drugiej ręki lub korzystniejsze cenowo ich wypożyczenie. 
Nie bez znaczenia pozostają też różne regulacje prawne, także te związane z gospodarką obiegu zamkniętego, która jest wysoko na agendzie instytucji Unii Europejskiej. To podejście przekłada się na zalecenia lub obowiązki wobec firm, np. w obszarze wytycznych do spraw ekoprojektowania czy wspierania możliwości naprawy produktów. W niektórych branżach producenci będą musieli zadbać o zwiększenie trwałości produktów czy przedłużanie okresu ich użytkowania.
Istotnym czynnikiem jest również zmiana pokoleniowa. Dla millenialsów i generacji Z troska o środowisko nie jest j...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy