Dołącz do czytelników
Brak wyników

Przewodnik wideomarketera – 15 praktycznych porad komunikacji na YouTube i nie tylko

Artykuł | 24 marca 2019 | NR 33
140

Jedna trzecia z nas ogląda wideo przez 1-2 godziny dziennie, prawie 40 proc. aż 3-4 godziny - wynika z raportu PwC. Równocześnie rośnie rola platform internetowych dostarczających treści wideo. Liderem wśród tego rodzaju serwisów od lat pozostaje YouTube, z którego korzysta 74 proc. respondentów. Nic więc dziwnego, że dziś na wideo stawia każdy, kto chce zostać dostrzeżony. Nie każdy jednak wie, jak się w tej przestrzeni filmowej poruszać. Prezentujemy kilkanaście wskazówek i inspiracji!

1. Zaangażuj swoich odbiorców

Zaletą komunikacji na YouTube jest brak nachalności w przekazie. Odbiorca trafia na dany kanał z wyboru i konsumuje treści, które niosą dla niego jakąś wartość. W utrzymaniu uwagi widza pomocne są wszelkiego rodzaju elementy zwiększające jego zaangażowanie, jak np. konkursy czy promocje, o których będzie mowa w materiale. Dobrym przykładem formatów wciągających widzów w świat filmu jest wideo interaktywne. Z takiej możliwości skorzystała marka Maybelline, która we współpracy z Aleksandrą Żuraw przygotowała wideo, w czasie którego każdy z oglądających może sam zadecydować, jak zakończy się dzień influencerki

(//www.youtube.com/watch?v=AlF7Lmi_Fx8&t=38s).

2. Poznaj specyfikę platformy

W ostatnim czasie głośno powtarza się hasło „Internet to nie telewizja!”. Warto tutaj dodać, że to także nie Facebook, Snapchat czy Instagram. Brzmi jak oczywista oczywistość, a jednak wciąż pojawiają się pomysły na publikację tego samego contentu wideo na kilku platformach. Trzeba pamiętać, że powielanie treści wiąże się ze spadkiem zaangażowania na poszczególnych platformach. Każdy kanał komunikacji ma swoją specyfikę. Na przykład formaty publikowane na Facebooku muszą być krótsze, zrozumiałe dla widza, który ma wyłączony dźwięk, i pozbawione zapowiedzi, „podprowadzek”, ustanawiaczy miejsca i czasu itp.

Rys. 1. Plansza z odcinka interaktywnego na kanale Aleksandry Żuraw, zrealizowanego we współpracy z Maybelline

 

3. Postaw na mobile

Tworząc treści na YouTube, należy pamiętać, że duża część naszych widzów będzie je oglądać na urządzeniach mobilnych. Liczba godzin spędzanych przez Europejczyków na oglądaniu wideo na YouTube na telefonach komórkowych wzrosła aż o 60% w 2016 r. w porównaniu do 2015 r. Sama platforma nie pozostaje obojętna wobec tych danych. Zrezygnowano już z adnotacji, które dostępne były jedynie na urządzeniach stacjonarnych. Na ich miejsce wprowadzono ekrany końcowe, dostosowane do wyświetlania na wszystkich sprzętach. Dodatkowo marketerzy mogą skorzystać ze specjalnych kart, wysuwających się w wybranym momencie filmu. Jest to bardziej estetyczna możliwość przekierowania do filmu/kanału/produktu, o którym wspominamy np. w środku wideo.

4. Pomyśl o niestandardowych działaniach

Możliwości współpracy z influencerami na YouTube jest wiele. Marki bardzo często decydują się na lokowanie produktu czy produkcję odcinka dedykowanego, nieco rzadziej jednak wychodzą poza konwencjonalne sposoby komunikacji. Dobrym przykładem wyjścia poza youtubowe ramy jest case marki Maybelline, która zorganizowała spontaniczne spotkanie Red Lipstic Monster z jej fanami. W trakcie 24-godzinnej akcji powstał wyjątkowy materiał wideo na kanał klienta, prezentujący test makijażu, który przetrwał setki uścisków. Dopełnieniem kampanii były filmy na kanałach Lisiego Piekła i Adrianny Skon, które również sprawdzały wytrzymałość produktów marki (//www.youtube.com/watch?v=WfLJymPBl98).

5. Nie próbuj udawać

Decydując się na komunikację na platformach społecznościowych, decydujemy się równocześnie na pewną transparentność. Internet nie znosi fałszu, a odbiorcy szybko wychwycą natrętną, niedopasowaną reklamę, której nie ominą krytyczne uwagi. Postaw na autentyczność i konsekwentne budowanie wizerunku, bazującego na otwartości i wartościowym przekazie.

6. Poznaj twórców

Często marki, które zgłaszają się do sieci partnerskiej, w pierwszej kolejności pytają o twórców z czołówki polskiego YouTube. Nie ma w tym nic dziwnego, bazują one na informacjach na temat najpopularniejszych youtuberów, często obecnych w mediach. Warto jednak pamiętać, że na YouTube działają setki inspirujących twórców, którzy skupiają nieco mniejszą publiczność, ale są równie wpływowi. Mniejsza społeczność może być bardziej hermetyczna i zaangażowana, a lokowanie konkretnego produktu na takim kanale wiarygodniejsze.

7. Analizuj!

Ta rada dotyczy zarówno tych, którzy działają samodzielnie, jak i tych, którzy decydują się na współpracę z twórcami. YouTube jest kopalnią wiedzy – dzięki analityce możemy prześledzić swoje dotychczasowe wyniki, poznać lepiej swoją grupę odbiorców, wyeliminować popełniane błędy i skupić się na tym, co (jak pokazują statystyki, działa najlepiej). Zrezygnuj z wróżenia z fusów i postaw na rzetelną wiedzę. Ta zasada dotyczy także doboru twórców do kampanii. Istnieją specjalistyczne narzędzia, które pomogą Ci stworzyć parę o największym potencjale marketingowym.

8. Nie pracuj na ASAP

Ta rada dotyczy przede wszystkim współpracy z infleuncerami. Marka, która zwraca się do twórcy dwa tygodnie przed planowaną publikacją, powinna mieć na uwadze, że w tak krótkim czasie niemal niemożliwe jest stworzenie materiału w oparciu o wszystkie etapy jego budowy. Czas na stworzenie i akceptację scenariusza często znacznie się wydłuża i pochłania czas przewidziany na realizację. Nad produkcją wideo nie zawsze pracuje sztab ludzi.

Często influencerzy występują w roli zarówno scenarzysty, operatora, jak i montażysty. Szczególnie w takim wypadku przygotowanie materiału wymaga wiele pracy, a presja czasu rzadko kiedy sprzyja powstawaniu filmowych perełek.

Decydując się na komunikację na platformach społecznościowych, decydujemy się równocześnie na pewną transparentność.Internet nie znosi fałszu, a odbiorcy szybko wychwycą natrętną, niedopasowaną reklamę, której nie ominą krytyczne uwagi.

 

Rys. 2. „SNAP & PLAY” we współpracy z Mietczyńskim

 

9. Przemyśl decyzję o własnym kanale

Rys. 3. „SNAP & PLAY” we współpracy z Łukaszem Jakóbiakiem

 

Dobrym sposobem na zgromadzenie własnej, lojalnej grupy widzów jest stworzenie indywidualnego kanału marki. Jednak budowanie swojej przestrzeni od A do Z to zadanie niełatwe i wymaga od marki przede wszystkim określenia długofalowej strategii komunikacji i elastyczności w kreowaniu treśc...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy