Dołącz do czytelników
Brak wyników

Promowanie aplikacji mobilnej – O czym należy pamiętać?

Artykuł | 8 listopada 2018 | NR 40
102

Jedynie niewielki odsetek aplikacji ma szansę na rynkowy sukces. W jaki sposób poprawić pozycję aplikacji w sklepie? Jak pozyskać jakościowych użytkowników? To pytania, na które należy znać odpowiedź na długo przed wypuszczeniem aplikacji na rynek.

Jak wynika z analiz Statista, w grudniu 2016 r. w samym tylko sklepie Google Play było 2,6 mln aplikacji, natomiast w grudniu 2017 r. ich liczba wzrosła do 3,5 mln. Wyniki badań Spicy Mobile pokazują, że z roku na rok rośnie udział odsłon mobilnych, a większość aktywności mobilnej jest konsumowana przez aplikacje instalowane przez użytkowników. Jednocześnie ten bardzo dynamiczny rynek aplikacji jest niezwykle konkurencyjny. Eksperci szacują, że jedynie 30% aplikacji zostanie ściągnięta więcej niż 5000 razy. W Polsce, jak wynika z badań Spicy Mobile, przeciętny użytkownik instaluje w miesiącu średnio 4,5 aplikacji (dane za grudzień 2017 r.), przy czym aż 2/3 użytkowników instaluje maksymalnie dwie. 

Wyzwanie

Aktualnie na rynku obserwujemy przepaść między wysoką podażą a niskim popytem. Od kilku lat mamy do czynienia z rosnącą liczbą aplikacji w sklepach. Rośnie też selektywność ze strony użytkowników. Te dwa wymienione zjawiska pogłębiają lukę marketingową, czyli skalę trudności wypromowania aplikacji. Już teraz możemy ją nazwać wysoką, przy czym najwyższy poziom mamy jeszcze przed sobą. Co to oznacza dla twórców? Na aplikacji można zarobić, można zarobić nawet dużo, jednak podstawą jest dobry model biznesowy, trafienie w potrzeby użytkowników oraz przemyślane działania marketingowe. 

Pozycjonowanie aplikacji mobilnych

Umieszczenie aplikacji w sklepie to dopiero początek drogi. Nowe aplikacje lądują na samym końcu rankingu i potrzebują wielu pobrań, aby przebić się w górę. Jak pokazują wyniki badań Forrester, 63% użytkowników trafia na aplikację poprzez wyszukiwanie jej w samym sklepie. Użytkownicy docierają do aplikacji poprzez wyszukanie jej nazwy, zapytania generyczne lub przeglądając topowe aplikacje i rekomendacje. 

Zapamiętaj!

Dobre pozycjonowanie aplikacji zwiększa potencjał pozyskiwania użytkowników organicznych. 

Zwróć uwagę na: 

  • dobór słów kluczowych,
  • tytuł aplikacji,
  • opis aplikacji,
  • ikonę,
  • elementy graficzne,
  • oceny i komentarze użytkowników.

 

Rozwiązaniem poprawiającym pozycję aplikacji jest ASO, czyli App Store Optimization. To zestaw działań mających na celu zwiększenie widoczności aplikacji w wybranych sklepach, takich jak Google Play czy App Store. Należy przy tym podkreślić, że każdy ze sklepów rządzi się swoimi regułami. Nad czym możemy pracować w ramach ASO? Możemy poprawić dobór słów kluczowych, tytuł aplikacji, jej opis i ikonę. Warto również poprawnie dobrać i przygotować grafiki przedstawiające aplikację, przygotować zapowiedzi oraz zwiększyć i pokazać zaangażowanie użytkowników. Jeżeli wydawca nie korzysta z ASO do podniesienia pozycji w rankingu wyszukiwania aplikacji, traci największy kanał dotarcia do użytkowników, dostępny dla każdej aplikacji mobilnej.

Dobierz właściwe słowa kluczowe

W doborze słów kluczowych posługujemy się dwoma czynnikami: liczbą zapytań na dane słowo kluczowe oraz liczbą aplikacji konkurujących o dane słowo kluczowe. Słowa kluczowe muszą przede wszystkim być zgodne z treścią aplikacji, syntezować i wyrażać jej istotę. Są one formą odpowiedzi na wyszukiwania użytkowników, wyróżniają aplikację spośród innych i ułatwiają jej odnalezienie. 

Wskazówka

Przy doborze słów kluczowych kieruj się liczbą zapytań oraz liczbą aplikacji konkurencyjnych. Skup się na słowach o jak najwyższej liczbie zapytań i niskiej konkurencji. Miejsce w wynikach wyszukiwania jest w dużej mierze zależne od ogólnego miejsca w rankingu kategorii. 

Wymyśl dobrą nazwę

Tytuł to najważniejszy element metadanych, gdyż jego słowa traktowane są nie tylko jako słowa kluczowe, ale też w niektórych wypadkach mają wagę większą od innych elementów opisu. Jak pokazują wyniki testów, aplikacje ze słowami kluczowymi w tytule były średnio o ok. 10% wyżej w rankingu niż te bez słowa kluczowego w nazwie.

W App Store tytuł może mieć 255 znaków, z których widoczne jest zaledwie 25, w Google Play – 30 znaków (wszystkie widoczne). Tytuł powinien wyróżniać aplikację spośród innych, a także odnosić się do jej funkcjonalności. Miejscem na bardziej rozbudowane przedstawienie aplikacji jest opis skrócony i pełny. 

Opisz aplikację

Opis aplikacji powinien nie tylko zachęcić użytkowników do jej pobrania, ale też ułatwić robotom indeksującym zrozumienie zawartości aplikacji. Kluczowym elementem w ASO jest zwłaszcza pierwszy akapit, tzw. opis skrócony. Opis skrócony powinien w jednym zdaniu wyjaśniać przeznaczenie aplikacji. Bardzo istotne jest uwzględnienie w nim najsilniejszych słów kluczowych. 

Najczęściej popełniane błędy: 

  • brak wykorzystania miejsca na nazwę pod słowa kluczowe lub wykorzystanie go bez związku z potrzebami pozycjonowania, 
  • powtarzanie słów kluczowych z tytułu w ciągu słów kluczowych (iOS), 
  • brak lokalizacji ASO, 
  • brak stałego monitoringu zmian wartości słów kluczowych, 
  • pozycjonowanie na wysoce konkurencyjne słowa, 
  • liczenie, że ASO zastąpi całą promocję aplikacji,
  • brak testów aplikacji przed jej publikacją. 

 

Jak wynika z szacunków, zaledwie 3% użytkowników rozwija pełny opis aplikacji w sklepie. Należy również pamiętać o tym, że na ekranie smartfona, podobnie jak na komputerze, treści są częściej skanowane niż uważnie czytane. Dlatego warto położyć szczególny nacisk na przejrzystość tekstu, stosując krótkie akapity, proste zdania, listy numerowane oraz punktory. W pracy nad opisem pod kątem sklepu Google Play nie można zapomnieć o słowach kluczowych oraz odpowiednim zagęszczeniu nimi tekstu.

Zapamiętaj!

W Google Play opis aplikacji – do  dyspozycji mamy 4000 znaków – jest uwzględniany przez algorytm pozycjonujący aplikację. Natomiast w App Store w pozycjonowaniu biorą udział nazwa aplikacji oraz słowa wpisane w pole „słowa kluczowe” – opis nie pełni żadnej roli w pozycjonowaniu.

Zaprojektuj wyróżniającą się ikonę

Ikona aplikacji to niewielka forma graficzna o wymiarach 50 × 50 pikseli. Jej stworzenie jest dość trudnym zadaniem – powinna przykuwać wzrok, a jednocześnie w sposób czytelny i jednoznaczny identyfikować produkt. Najlepiej przetestować różne projekty. Taką możliwość oferuje wydawcom sklep Google Play, gdzie z poziomu konta deweloperskiego można wykonać testy konwersji różnych wersji elementów graficznych. 

Rys. 1. Popularne kolory ikon

Zilustruj działanie aplikacji

Zrzuty z ekranu aplikacji (tzw. screeny) to obok ikony główny element, który przykuwa uwagę użytkowników. Według badań StoreMaven mogą one podnieść konwersję nawet o 25%. W przypadku Google Play mamy możliwość dodania ośmiu zrzutów ekranowych, natomiast w App Store pięciu. Ponieważ pełny opis aplikacji czyta znikomy odsetek użytkowników, to właśnie screeny są wykorzystywane do przedstawienia najbardziej atrakcyjnych funkcji. Wśród dobrych praktyk przy wyborze zrzutów z ekranu aplikac...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy