Programmatic dla opornych – pierwsze kroki e-marketera

Temat numeru

Programmatic to automatyczny proces zakupu i sprzedaży reklam online za pomocą platform technologicznych komunikujących się w oparciu o protokół RTB (specyfikacja RTB). W tym artykule przybliżę ci zagadnienia związane z realizacją kampanii online w modelu programatycznym.

Definicje

Supply Side Platform (SSP) – platforma technologiczna, za pomocą której wydawca może udostępniać swoją powierzchnię reklamową do zakupu w modelu programatycznym. W platformie określa on między innymi, jakie formaty reklamy mogą zostać zakupione, w jakiej cenie i kto może je nabyć. Model rozliczeń dostępny dla wydawcy to CPM (koszt tysiąca wyświetleń reklamy). Przychód pomniejszony jest o prowizję platformy (zwykle od 5 do 40%).
Demand Side Platform (DSP) – platforma technologiczna, za pomocą której reklamodawca może kupić reklamę w modelu programatycznym. Określa on między innymi, gdzie, komu i jakie reklamy chce wyemitować. Podstawowe modele rozliczeń oferowane przez platformy DSP to CPM, CPC (koszt za kliknięcie), CPV (koszt za obejrzenie spotu wideo). 
Programmatic Direct – to programatyczny zakup reklamy u wybranego wydawcy w ustalonej cenie (preferred deal, programmatic guaranteed) lub za pomocą aukcji (private marketplace). W tym przypadku konieczne jest ustalenie warunków współpracy z wydawcą. 
Protokół RTB (specyfikacja RTB) – spis zasad i komend określających sposób komunikacji między platformami technologicznymi w celu przeprowadzenia procesu sprzedaży i zakupu reklamy online automatycznie i w czasie rzeczywistym. Każda jego aktualizacja wprowadza nowe możliwości, zwiększające zarówno bezpieczeństwo transakcji, jak i np. nowe formaty reklam czy kryteria targetowania. Najnowszą dostępną wersją specyfikacji RTB jest wersja 3.0 opublikowana w grudniu 2018 r. W odróżnieniu od wcześniejszej wersji (2.5) nie jest kompatybilna z wcześniejszymi, zatem w okresie przejściowym podczas jej wprowadzania firmy technologiczne powinny wspierać obie wersje specyfikacji RTB. 
Protokół – zbiór zasad i komend umożliwiających komunikację między różnymi elektronicznymi urządzeniami. Określa między innymi, jakie dane i w jaki sposób mogą być wysyłane oraz odbierane. Jeś...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy