Polski internet A.D. 2016 – jak Google ocenia digitalowe kompetencje internautów, firm i branży marketingowej w Polsce?

Wywiad VIP

Rozmowa z Aleksandrą Kalinowską-Nowak, szefową marketingu Google w Polsce. 

– 23,7 mln i 96,2% to zasięg Google wśród internautów według ostatniego badania Megapanel (sierpień 2016). Jednocześnie co czwarte polskie gospodarstwo nie posiadało dostępu do internetu. To dużo czy mało?

– Na pewno zmierzamy we właściwym kierunku. Jeszcze 10 lat temu dostęp do internetu miał tylko co trzeci Polak, dziś to już ¾ Polaków. Cyfryzacja w Polsce postępuje i będzie postępować – w ciągu najbliższych dwóch dekad te 25% będzie również miało dostęp do sieci. W niektórych aspektach wykorzystania internetu już teraz wyprzedzamy niektóre kraje Europy Zachodniej – np. odsetek zakupów online w całości sprzedaży jest wyższy niż w Hiszpanii czy we Włoszech. Co nie znaczy, że wszyscy internauci w pełni wykorzystują potencjał sieci. I tu dotykamy ważnej kwestii – posiadanie kompetencji cyfrowych jest warunkiem do tego, by w pełni korzystać z tego, co oferuje internet.  

POLECAMY

 

– Kompetencje cyfrowe, czyli? 

– No właśnie. Dobre pytanie. To pojęcie można rozumieć bardzo różnie – począwszy od umiejętności właściwie dość podstawowych, jak znalezienie właściwej strony internetowej, wysłanie maila z załącznikiem czy korzystanie z komunikatorów internetowych, aż po kompetencje w zakresie wykorzystywania internetu do celów biznesowych: budowania obecności firmy w internecie, promocji i reklamy internetowej, analityki internetowej. Te biznesowe kompetencje cyfrowe stają się kluczowe na współczesnym rynku pracy. Wg szacunków UE w niedługim czasie ponad 90% miejsc pracy, niezależnie od branży, wymagać będzie kompetencji cyfrowych, a jednocześnie ponad połowa Europejczyków nie jest do tego przygotowana. Ponad 800 000 miejsc pracy będzie już zaraz niezapełnionych z powodu braku właściwych specjalistów.

– A jak to wygląda w Polsce? 

– Niestety, wciąż różni...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy