Pięć raportów z GSC do skutecznej strategii SEO. Przewodnik marketera krok po kroku

Temat numeru

Mottem ekspertów SEO stało się powiedzenie Content is king. I owszem, treści są niezwykle ważne, ale tylko pod warunkiem, że znajdą się we właściwym miejscu. Dlatego planując strategię rozwoju treści przez organiczne wyniki wyszukiwarek internetowych, warto w pierwszej kolejności przyjrzeć się samej witrynie internetowej. Czy jest ona w dobrej kondycji? Czy treści, które zawiera, są widoczne w Google? Odpowiedzi na te pytania udzielić może Google Search Console. To narzędzie nadal nie jest powszechnie wykorzystywane przez brand menedżerów. Tymczasem daje dostęp do unikatowych i pogłębionych informacji o kondycji naszej marki w wynikach organicznych.

Czym jest Google Search Console?

Rys. 1. Widok główny po zalogowaniu do GSC. Po lewej widoczne jest menu z kategoriami raportów. Źródło: https://search.google.com/search-console

Google Search Console (GSC) stanowi nowe wcielenie Google Webmaster Tools (GWT), czyli narzędzia, które opracowano z myślą o deweloperach. GWT miało za zadanie weryfikację, czy witryna jest indeksowana przez roboty wyszukiwarki Google. System GSC wzbogacony został o nowe funkcjonalności i obecnie uwzględnia także potrzeby specjalistów SEO. Warto podkreślić, że narzędzie to jest bezpłatne i, w przeciwieństwie do Google Analytics (GA), nie wymaga konfiguracji. 

POLECAMY

Aby przystąpić do pracy z GSC, należy dokonać weryfikacji usługi (domeny). Można to zrobić na kilka sposobów, zazwyczaj nie obejdzie się, niestety, bez pomocy programistów. Najwygodniej jest wtedy, gdy Google Tag Manager z uprawnieniami administratora na to samo konto Google’owe mamy już poprawnie zaimplementowany. 

Po weryfikacji usługi dostajemy dostęp do wielu raportów pogrupowanych w sześć kategorii.

  1. Skuteczność.
  2. Indeksowanie.
  3. Eksperymenty i personalizacja.
  4. Zakupy.
  5. Ulepszenia.
  6. Bezpieczeństwo i ręczne działania. 
     

Nazwy powyższych kategorii, zwłaszcza w języku polskim, nie są precyzyjne. Mogą sugerować, że GSC daje dostęp do wiedzy o testach A/B albo o współczynniku konwersji. Część, która w wersji angielskiej Google nazywa się Experience i dotyczy głównie Core Web Vitals, czyli zagadnień z obszaru UX, w wersji polskiej nazwano Eksperymenty i personalizacja. Zakupy (Shopping) zaś zawierają raporty o błędach i statystykach naszych kart i kategorii produktowych w wynikach Google. 

Warto w tym miejscu podkreślić, że GSC pokazuje dane wyłącznie w kontekście SERP-ów (Search Engine Results Page), czyli wyników wyszukiwarki. Oznacza to, że GSC może dostarczyć nam informacji o liczbie wyświetleń w Google oraz ile razy ktoś kliknął w nasz wynik. GSC nie odpowie na pytanie, czy ta osoba zatrzymała się na dłużej w naszej witrynie, czy dokonała zakupu, czy też może wróciła natychmiast do wyników Google (tzw. jednoodsłonowa sesja, czyli standardowa definicja współczynnika...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy