Dołącz do czytelników
Brak wyników

Osiem rzeczy, których być może nie wykorzystujesz w Google AdWords

Artykuł | 23 grudnia 2018 | NR 29
149

Narzędzia Google, takie jak AdWords czy Analytics, są ciągle rozwijane i ulepszane. Jest możliwe, że nie wykorzystujesz ich pełnego potencjału. Wybrałem więc kilka ciekawych moim zdaniem funkcji, po które być może nie sięgasz w Google AdWords.

1. Listy Wykluczających Słów Kluczowych 

Reklamy w sieci wyszukiwania wyświetlane są za pomocą słów kluczowych. Każdy reklamodawca wybiera słowa kluczowe związane ze swoim biznesem i dodaje je do swojej kampanii. Jednak to dopiero początek. 

Słowa kluczowe mogą mieć różne typy dopasowania: ścisłe, do wyrażenia, ogólne z modyfikatorem dopasowania i ogólne.

W zasadzie tylko słowa kluczowe w dopasowaniu ścisłym dają nam pewność, że będziemy się wyświetlać na to, co chcemy. Każdy inny rodzaj dopasowania wymaga od nas zastosowania wykluczających słów kluczowych. W przeciwnym wypadku reklamy będą się wyświetlać dla nietrafionych zapytań. O tym pewnie większość z Was słyszała. 

Jeśli mamy do wykluczenia tylko kilka słów w jednej kampanii, to nie jest to zbyt duży problem. Nie zajmie nam to dużo czasu. Ale wyobraźcie sobie, że Wasze konto ma kilkanaście kampanii i dla każdej trzeba powpisywać wykluczające słowa kluczowe. Wówczas może to zająć dużo więcej czasu.

Przykład: Masz sklep internetowy. Podzieliłeś go na dwie kampanie, obie są dedykowane dla innej grupy produktów (telewizory oraz pralki). Wytypowałeś pewne słowa do wykluczenia, np.: używane, opinie, naprawa, forum, recenzje. Musisz je dodać na poziomie kampanii. A później na poziomie tej drugiej kampanii. Gdy stworzysz trzecią, dla innego produktu, musisz ten proces powtórzyć. Jeśli za jakiś czas wpadniesz na pomysł, żeby wykluczyć jeszcze słowo „test”, to musisz je dodać na poziomie każdej kampanii na swoim koncie. 

I tutaj z pomocą przychodzą listy wykluczających słów kluczowych. Wystarczy utworzyć taką listę, nazwać ją np. e-commerce i dodać za pomocą jednego kliknięcia do każdej kampanii. Jeśli w przyszłości zechcesz dodać jakieś nowe słowo, wystarczy otworzyć listę w Udostępnianych zasobach, dodać słowo i gotowe. Będzie ono dodane do każdej kampanii, która korzysta z tej listy.

Proces dodawania listy wykluczających słów kluczowych obrazują rysunki 1-3. 

2. Reklamy mobilne 

Od wielu lat mówi się w branży, że oto nadchodzi „rok mobile”. Każdy kolejny rok otrzymywał to miano. Urosło to już do rangi żartu.

Ale jeśli chodzi o biznes, to żartów nie ma. Interfejs AdWords pozwala tworzyć reklamy, które będą miały pierwszeństwo na urządzeniach mobilnych. Pozwala to dostosować przekaz reklamowy do urządzenia, z którego korzysta użytkownik, ba, do całej sytuacji, w której on się znajduje. 

Rysunek 1. Lista wykluczających słów kluczowych: krok 1. (Źródło: Konto AdWords)

 

Rysunek 2. Lista wykluczających słów kluczowych: krok 2. (Źródło: Konto AdWords)

 

Rysunek 3. Lista wykluczających słów kluczowych: krok 3. (Źródło: Konto AdWords)

 

Rysunek 4. Lista wykluczających słów kluczowych: krok 4. (Źródło: Konto AdWords)

 

Rysunek 5. Lista wykluczających słów kluczowych: krok 5. (Źródło: Konto AdWords)

 

Rysunek 6. Tworzenie reklamy mobilnej (Źródło: Konto AdWords)

 

Rysunek 7. Dodawanie rozszerzeń reklam (Źródło: Konto AdWords)

 

Przykład: użytkownik siedzi w domu i korzystając z urządzenia stacjonarnego, wpisuje do wyszukiwarki słowo „pizzeria”. Możemy założyć, że zależy mu na tym, żeby zapoznać się z menu, a następnie znaleźć zakładkę kontakt i zadzwonić. W tekście reklamowym możemy użyć standardowych haseł, zachęcających do zapoznania się z menu. 

Ale gdy użytkownik korzysta z urządzenia mobilnego, możliwe jest, że jest poza domem i prawdopodobnie szuka pizzerii w pobliżu swojej obecnej lokalizacji. W tekście reklamowym możemy napisać: „W samym centrum. Zadzwoń” lub „300 metrów od Głównego Rynku. Zadzwoń”. Bardzo ważne jest przy tym użycie rozszerzenia połączeń, aby użytkownik urządzenia mobilnego mógł od razu wykonać telefon, bez konieczności wchodzenia na stronę internetową i szukania numeru telefonu.

Wystarczy, że zaznaczysz odpowiednie pole w momencie tworzenia reklamy i gotowe (rys. 6).

3. Rozszerzenia reklam (również mobilne) 

Skoro już wywołałem do tablicy rozszerzenia połączeń, to warto zaznaczyć, że nie wszyscy korzystają z rozszerzeń reklam. Nie wspominając już o tym, że można stworzyć dedykowane rozszerzenia dla urządzeń mobilnych. Powodów do korzystania z rozszerzeń reklam jest co najmniej kilka:

  • Zwiększają powierzchnię reklamy, co sprawia, że jest ona większa i bardziej zauważalna przez użytkownika.
  • Daje użytkownikowi więcej opcji do wyboru (adres, nr telefonu, linki do podstron, dodatkowe informacje o firmie, produktach, usługach etc.).
  • Pozwalają reklamodawcom „przemycić” więcej informacji, co przy standardowych limitach reklamy jest trudne.

Rysunek 8. Opisy w rozszerzeniach linków do podstron (Źródło: Konto AdWords)

 

Rysunek 9. Harmonogram wyświetlania rozszerzeń (Źródło: Konto AdWords)

 

Rysunek 10. Raporty skuteczności rozszerzeń (Źródło: Konto AdWords)

 

Rysunek 7 pokazuje, jak dodać rozszerzenia. Warto również wspomnieć, że niektóre rozszerzenia mają opisy, które dodatkowo ulepszają rozszerzenia, jak widać na rys. 8. Czy można ustawić harmonogram wyświetlania rozszerzeń? Tak. Rano możesz mieć inny zestaw i wieczorem inny (idealna opcja dla restauracji, które będą wyświetlać menu śniadaniowe rano, obiadowe w południe i kolacyjne wieczorem) – patrz rys. 9. Dzięki specjalnym raportom możesz śledzić skuteczność Twoich rozszerzeń, jak obrazuje rys. 10.

4. Mierzenie konwersji na różnych urządzeniach 

Pozostając przy temacie urządzeń mobilnych, chciałbym zwrócić uwagę na to, jak użytkownicy dokonują konwersji. Bardzo często jest tak, że korzystamy z urządzenia mobilnego np. w drodze z domu do pracy. Postanawiamy wtedy, że chcemy wykupić ubezpieczenie na wyjazd wakacyjny. Wyszukujemy i przeglądamy różne strony na smartfonie. Później jeszcze w drodze do domu szukamy na smartfonie opinii na temat firm ubezpieczeniowych. Po powrocie do domu finalizujemy transakcję, ale już na tablecie. 

Rysunek 11. Konwersje na różnych urządzeniach (Źródło: Konto AdWords)

 

Rysunek 12. Customer Match: krok 1. (Źródło: Konto AdWords)

 

Rysunek 13. Customer Match: krok 2. (Źródło: Konto AdWords)

 

Takie zachowanie jest niezwykle popularne i marketerom spędzają sen z powiek pytania o to, które źródło odegrało najważniejszą rolę, która kampania, które słowo kluczowe, która reklama, jaka była ścieżka konwersji użytkownika itd.

Dzięki funkcji mierzenia konwersji na różnych urządzeniach możemy wreszcie znaleźć odpowiedzi na te pytania. Dzięki tej funkcji będziemy mogli podjąć decyzję, gdzie alokować większe środki na reklamę. 

Jak włączyć mierzenie konwersji na różnych urządzeniach?

Opcja ta jest dostępna dla tych, którzy śledzą już konwersje. Należy wybrać menu Narzędzia, a stamtąd Konwersje. Następnie wybrać z bocznego menu Ustawienia i włączyć śledzenie konwersji na różnych urządzeniach (rys. 11).

5. Customer Match (kierowanie na listę e-maili klientów)

Remarketing jest dostępny od dawna i mam nadzieję, że większość z Was już z niego korzysta. Jest to bowiem bardzo efektywny sposób przywracania użytkowników na ścieżkę konwersji, generowania dodatkowej sprzedaży czy po prostu zwiększenia świadomości marki.

Remarketing opiera się na ciasteczkach (plikach cookies), które jednak mogą być przez użytkownika wykasowane i wówczas znika on z naszej listy. Zresztą mówienie tu o użytkownikach jest błędne, gdyż jeśli użytkownik zmieni urządzenie albo nawet przeglądarkę, to już nie możemy mu wyświetlić reklamy remarketingowej, gdyż jego ciastko jest przypisane do urządzenia i przeglądarki. Również same listy mają jakiś określony czas, przez który przetrzymują owe ciasteczka (zazwyczaj 30 dni, ale możemy ust...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy