Dołącz do czytelników
Brak wyników

Odtwarzaj wideo mobilnie

Artykuł | 22 grudnia 2018 | NR 28
101

Na początku było zaciekawienie. I absolutna fascynacja. Filmem i ruchomym obrazem oczywiście. W momencie publikacji pierwszej reklamy telewizyjnej, szwajcarskiego producenta zegarków Bulova w 1941 r. (https://www.youtube.com/watch?v=Ss6v5bpxODo), telewizor wciąż był niedostępnym dla wielu obiektem westchnień i ekscytacji. Pomiędzy rozgorzałymi dyskusjami, który z filmów Hitchcocka – Rebeka czy Zagraniczny korespondent – powinien otrzymać Nagrodę Akademii Filmowej, zastanawiano się, do kogo należy się udać na wieczorne, wspólne oglądanie telewizji. Gromadziły się całe pokolenia, ludzie o różnych profilach, zainteresowaniach. Oglądali i chłonęli treści, które były im dane odgórnie. Przez wiele dekad. Zupełnie odwrotnie niż dziś, kiedy to wachlarz możliwości pozwala na zmianę programu, kanału czy urządzenia w mgnieniu oka. 

Jak zatem w erze multiscreeningu wykorzystać potencjał, jaki kryje za sobą video marketing? Jak używać nowych technologii, aplikacji mobilnych, by optymalizować swoje działania reklamowe? 

Posłuż się wideo

I platformami stworzonymi do jego rozpowszechniania. Wraz z rozwojem technologicznym oraz wzrostem znaczenia możliwości eksplorowania treści wideo w każdymi miejscu i o każdej porze pojawia się coraz więcej punktów styku między atencją odbiorców a komunikatem nadawcy. Co masz zrobić, by Cię usłyszano? Znajdź się w miejscu, w którym czeka na Ciebie Twoja publiczność. Na kanale YouTube, Vine, na Facebooku bądź Instagramie, Periscope albo Snapchacie. Ale nie krzycz do tuby. Mów do mikrofonu, nawet szeptem. Ukierunkowuj swój komunikat na cel. I to wszystko za pomocą ekranu smartfona albo tabletu. W końcu ponad połowa wyświetleń filmów na YouTube pochodzi z urządzeń mobilnych.

Wykorzystuj marketing narracyjny, ale pozwól na interakcję. Snuj opowieść o marce przy ognisku, tym facebookowym lub youtubowym, ale daj sobie wejść w słowo. Nie zamykaj się na dyskusję, pozwól na nią, bo to naturalne. Zwłaszcza w środowisku mobilności. Raport Cisco określa, że 64% aktualnego internetowego przepływu informacji pokrywa kontent wideo. Ten sam raport przewiduje, że w ciągu najbliższych lat wskaźnik ten wzrośnie nawet o 10%. To ogromne pole do popisu dla twórców i potencjał, który należy wykorzystać.

Ale czy to dla mnie?

Myśląc o strategii komunikacji opierającej się na video marketingu, zacznij od zadania sobie kilku podstawowych pytań. A zaraz potem udziel na nie odpowiedzi. Zastanów się. Video marketing jest dla wszystkich, ale nie dla każdego. I nie chodzi tu o zabronienie komukolwiek korzystania z tej formy reklamy. Wręcz przeciwnie. Chodzi o posługiwanie się nią z pełną świadomością i zrozumieniem.

Zgodnie z potrzebami marki. Oto pięć najważniejszych pytań, od których zacznij przed wybraniem odpowiedniej drogi. 

  1. Kim są ludzie, którzy będą oglądać, komentować i udostępniać Twoje wideo?
  2. Z jakich platform, urządzeń i aplikacji korzystają, w jakich miejscach, o jakich porach? 
  3. Jakie typy mobilnych treści wideo na co dzień odkrywają?
  4. Jaki jest Twój komunikat i jaki wpływ ma wywrzeć na odbiorcy?
  5. W jaki sposób chcesz go przekazać i jak chciałbyś mierzyć efekty?

Jeżeli znasz odpowiedzi na te pytania, a w większości są one dla Twojej marki pozytywne i skłaniające do wykorzystania, nie wahaj się. Zrób krok dalej. Bo podsumowaniem każdego z tych pytań powinny być trzy słowa: mobile, mobile i jeszcze raz mobile. To on zdeterminował rozumienie marketingu ostatnich kilku lat i stworzył kanwę, na której opierają się marketerzy. – Nawet największe marki, które mogą sobie pozwolić na reklamowanie się w telewizji, poszukują odbiorców w internecie i mobile’u, gdzie konsumpcja wideo online jest tak samo duża jak w telewizji – mówi Greg Jarboe. 

Analiza biura Nielsena, która została zlecona przez Google, idzie o krok dalej. Szacuje, że czas spędzany na pochłanianiu treści video w mobile’u przez osoby w wieku 18–49 skoczył o niemal połowę, podczas gdy konsumpcja w TV, w tej samie grupie wiekowej, spadła o 10%.

Pomyśl o odbiorcach

Rozróżnienie narzędzi i kanałów komunikacji stawia na indywidualizm – przeglądanie, filtrowanie i na końcu wybieranie odpowiednich treści dla siebie. Jeżeli kontent jest królem, storytelling księciem, to publiczność zdecydowanie jest królową. To ona decyduje o bieżących upodobaniach, steruje trendami, wyzwala nowe zapotrzebowanie. Więc daj im to, czego oczekują. Ale nie zapominaj o swojej marce i produktach. One też są dla nich. I pamiętaj: powinieneś być tam, gdzie zbierają się ludzie. Na współczesnych agorach w postaci aplikacji mobilnych i platform wideo.

Na YouTube oglądam koty i słucham muzyki

Nie do końca. To platforma stworzona wręcz do regularnej komunikacji. Najpopularniejszymi kategoriami wyszukiwania na YouTube są: gry, rozrywka, moda i uroda, lifestyle oraz muzyka. Idea przyświecająca YouTube od jego początków – Broadcast Yourself – nie straciła na aktualności. Kanały i vlogi, prowadzone w coraz bardziej profesjonalny sposób, stają się regularnymi formatami z dużymi widowniami. Odbiorcy poszukują konkretnych treści tematycznych, uczą się języków, chłoną tutoriale, no i… podglądają. Influencerów. Jutuberów. Gwiazdy. A wśród nich morze ulokowanych produktów.

Rysunek 1. Kampania NIVEA PROTECT & CARE

 

Rysunek 2. Pozytywne obroty – wiral dla Skandia Polska

 

Rysunek 3. Kampania ŠKODA Superb by T. Ossoliński

 

Rysunek 4. Kampania NIVEA – Pielęgnuj Bliskość w Święta

 

Rysunek 5. Profil FB dla młodych sportowców – patronat Sportowej Akademii Veolii

 

Rysunek 6. Profil FB sieci sklepów Żabka – stała komunikacja z konsumentami

 

Rysunek 7. Profil FB piwa Specjal z Grupy Żywiec

 

Druga co do wielkości po Google wyszukiwarka treści w internecie to ogromny mechanizm pozycjonujący, wspierający działania SEO w kampaniach 360. Elastyczna sieć reklamowa pozwala na dostosowanie dostępnych formatów do własnych potrzeb (zobacz: //support.google.com/youtube/answer/2467968?hl=pl). Przemyśl też równolegle współpracę z vlogerami i twórcami. A może załóż własny kanał i dystrybuuj unikalne treści? Tylko stań się kreatorem, a nie jedynie reklamodawcą. Zadbaj o regularność, o odpowiednią długość filmów, by opowiadać historię i reagować na głos komentarzy pod okienkiem wyświetlania. Walcz o subskrypcje, bo dadzą Ci możliwość komunikowania się ze swoją grupą docelową jeszcze precyzyjniej. Taguj, opisuj, pozwól się odnaleźć w naturalny, organiczny sposób.

JAK ZOPTYMALIZOWAĆ WIDEO NA STRONACH WWW?

Instagram, Facebook, Snapchat czy Vine otwierają wideodrzwi do świata mobilnego. Spotykamy się tu z narzuconymi formatami czy zasadami. A co ze stronami internetowymi przeglądanymi na telefonie? Poznaj krótkie trzy porady, jak nie zostać daleko za peletonem rozwijającej się mobilności, gdy posiadasz na swojej stronie wideo.

  1. Responsive Web Design. Zadbaj o optymalizację witryny, aby lepiej funkcjonowała na urządzeniach mobilnych. Nie tyl...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy