Dołącz do czytelników
Brak wyników

Na czym polega atrakcyjność transmisji na żywo?

Artykuł | 23 grudnia 2018 | NR 29
170

Transmisje na żywo wdzierają się do naszej codzienności. Za oceanem już w zeszłym roku swoje triumfy święcił Periscope. Aplikacja społecznościowa (której obecnie właścicielem jest Twitter) stworzona do nadawania transmisji na żywo zdobyła 10 mln użytkowników w ciągu kilku miesięcy. Od kwietnia br. Facebook promuje nową funkcję – Facebook Live. Na naszych tablicach transmisje na żywo wyświetlane są w pierwszej kolejności, a dodatkowo otrzymujemy powiadomienie, gdy ktoś z naszych znajomych rozpoczyna nadawanie. W ten sposób Facebook chce zachęcić do korzystania z nowej funkcji. Co to oznacza w praktyce? Transmisje na żywo otrzymują duże zasięgi, a to dla administratorów stron bardzo ważne. Wygląda to na małą wojnę pomiędzy Facebookiem i Twitterem, a za rogiem już czai się YouTube Connect – czyli transmisje na żywo przygotowywane przez GOOGLE’A, dedykowane urządzeniom mobilnym.

Czy transmisje na żywo możemy wykorzystać do promocji marek?

Transmisje na żywo to publikowanie wideo w czasie rzeczywistym. To niedoceniana jeszcze na naszym rynku szansa szybszego dotarcia do odbiorców, budowania relacji i zdobycia zaufania. To możliwość dzielenia się naszym światem w czasie rzeczywistym, a dla marek to również prowadzenie interaktywnej rozmowy z klientem. Poznanie jego opinii, języka, którego używa, reakcji.

Transmisja na żywo oszczędza czas, buduje więź pomiędzy nadawcą i odbiorcą, wywołuje emocje. Mamy możliwość opowiedzenia historii, a odbiorcy mogą brać aktywny udział w transmisji, chociażby poprzez komentowanie i wyrażanie emocji za pomocą polubień, serc (Periscope) i komentarzy.

Debiutujący w marcu 2015 r. Periscope,  wpisał się  doskonale w potrzebę „bycia na bieżąco i życia chwilą”. Odbiorcy pokochali aplikację, która oferuje im świat bez dubli, montażu i efektów specjalnych. Do tego działa 24 h na dobę i swoim zasięgiem obejmuje cały świat. Każdy może znaleźć tutaj coś dla siebie zarówno jako odbiorca, jak i nadawca, spełniając się w roli prowadzącego własne show. Można obejrzeć zachody słońca w Rzymie, rozmowę z zaczepionym na lotnisku Jay-Z, kulisy nagrywania programu w Hollywood, naukę tańca z Meksyku, relację z premiery produktu, wycieczkę po luksusowym hotelu. Liczba streamingów jest tak duża, że nie policzymy, ile godzin treści ludzie tworzą poprzez tego typu aplikacje.

Facebook, chcąc nadrobić późniejszy debiut i wyjść na prowadzenie w tej dziedzinie, mocno inwestuje w swoje nowe narzędzie, zawiera umowy z wydawcami i celebrytami, aby z jednej strony rozpropagować nową funkcję, a z drugiej przywiązać i zaangażować użytkowników. 

Jak wykorzystać transmisję na żywo dla biznesu lub marki?

1. Prezentacje nowych produktów.

Doskonała okazja, aby na żywo transmitować wydarzenia związane z premierami nowych usług lub produktów. Dodając ekskluzywne wywiady z gośćmi i pokazując wydarzenie zza kulis, możemy dzielić się tymi chwilami z fanami.

2. Edukacyjne transmisje uczące krok po kroku.

Jak ugotować, jak wykonać makijaż, jak złożyć, jak uruchomić, jak napisać książkę, jak zarabiać miliony, jak oszczędzać, gdzie kupować, jak wybierać… Pomysłów mogą być tysiące.

3. Sesje pytań i odpowiedzi.

Sesje pytań i odpowiedzi to świetne wykorzystanie możliwości komentowania przez odbiorców, którzy mogą zadawać nam pytania lub odpowiadać na nasze pytania. Najważniejsze kwestie to ciekawy temat i zaangażowanie. 

4. Organizacja konkursów i promocji.

Ogłaszanie specjalnych kodów, połączenie działań na kilku platformach społecznościowych i zorganizowanie głosowania, ogłoszenie zwycięzcy na żywo. Tak naprawdę liczy się kreatywne wykorzystanie dostępnych narzędzi.

5. Porady.

Specjalizujesz się w jakiejś dziedzinie – opowiedz o tym. Doradź, podziel się swoją wiedzą. Jeśli nie czujesz się dobrze przed kamerą, nie musisz występować, możesz pokazywać prezentację, slajdy, rysunki, banery.

6. Transmisje z wydarzeń na żywo.

Organizujesz wydarzenie i chciałbyś zwiększyć jego zasięg. Wykorzystaj transmisję na żywo, ale uwaga: przemyśl, co będziesz pokazywał, unikaj urywanych transmisji, staraj się ułożyć plan, rób zapowiedzi, aby wprowadzić odbiorców w temat. Postaraj się stworzyć całościowy przemyślany ciąg transmisji.

Jak zacząć korzystać z Periscope?

  1. Aby móc korzystać z Periscope, wystarczy pobrać aplikację ze sklepu App Store lub Google Play i zainstalować na urządzeniu mobilnym.
  2. Logując się do aplikacji, możesz podać swój numer telefonu lub skorzystać z logowania za pomocą konta na Twitterze.
  3. Jeżeli zalogujesz się poprzez Twittera, Twoja lista kontaktów będzie dostępna w Periscope i będziesz miał możliwość obserwowania osób z tej listy bez konieczności wyszukiwania.
  4. Kolejny ważny krok to uzupełnienie swojego profilu. Napisz kilka zdań o sobie, użyj słów kluczowych, zaprezentuj obszary, w których działasz.
  5. Nie zapomnij o zdjęciu profilowym. 
  6. Aby rozpocząć transmisję, wybierz ikonę aparatu (trzecia od lewej) na dolnym pasku menu.
  7. Wpisz tytuł, wybierz lokalizację (uważaj, jeżeli nadajesz z domu, może nie chcesz informować o swoim miejscu pobytu).
  8. Masz również możliwość wyboru, kto może oglądać transmisję (wszyscy czy tylko wybrane osoby).
  9. Ostatnia ikona umożliwia poinformowanie obserwujących Twoje konto na Twitterze, że właśnie rozpoczynasz transmisję.
  10. Klikasz „Rozpocznij transmisję” i zaczynaj!

Jak udostępnić transmisję na Facebooku?

  1. Zakładam, że posiadasz konto na Facebooku.
  2. Wybierz na swoim profilu (prywatnym lub firmowym) funkcję PUBLIKUJ. 
  3. Na dolnym pasku wybierz ikonę – symbol ludzika (obok ikony lokalizacji).
  4. Wprowadź opis transmisji (czyli tytuł).
  5. Naciśnij „Rozpocznij transmisję” – zobaczysz odliczanie: 3,2,1… i zaczynasz!

Rysunek 1. (Źródło: Facebook)

 

O czym należy pamiętać, przygotowując transmisję na żywo?

  1. Przygotuj wartościową treść dla odbiorców.
  2. Angażuj – zadawaj pytania, najlepiej wykorzystasz możliwości transmisji na żywo, odpowiadając na pytania i reagując na komentarze.
  3. Uwaga, nie odbiegaj od tematu, bądź skupiony na tym, co było celem transmisji. Nie pozwól, aby poprzez pytania niezwiązane z tematem Twojej transmisji ktoś „przejął” uwagę Twoich odbiorców.
  4. Nie przeładuj transmisji treścią, zachowaj balans pomiędzy budowaniem relacji, angażowaniem i dostarczaniem wartości.
  5. Pamiętaj, że nie wszyscy oglądający znają Twoją markę. Powiedz kilka słów o sobie, firmie, projekcie. 
  6. Dobra transmisja wpływa na wizerunek marki, warto zadbać o jakość, bo przekłada się to na komfort odbioru. Trzy najważniejsze rzeczy to:
  • Dźwięk – niestety korzystanie z wbudowanego mikrofonu nie zawsze wystarcza. Aby nie było słychać zakłóceń z otoczenia, warto zaopatrzyć się w mikrofon tzw. krawatowy. Polecam Rode Smart Lav, naprawdę wiele osób zwróciło już uwagę na bardzo dobrą jakość dźwięku moich transmisji.
  • Stabilność – używaj statywu, nawet mały tripod zapewni, że oglądający nie będą cierpieć z powodu nieskoordynowanych ruchów kamery. 
  • Oświetlenie – pamiętaj, aby zadbać o dobre oświetlenie. Transmisje na żywo robimy z różnych miejsc i nie zawsze mamy dodatkowe oświetlenie, ustawiaj się wówczas do źródła światła, a nie filmuj pod światło.

Check lista zanim naciśniesz START

  1. Sprawdź baterię – nie ma nic gorszego niż przerwana transmisja z powodu słabej baterii.
  2. Sprawdź pamięć w smartphonie – warto zapisać transmisję i wykorzystać ją, np. umieszczając na kanale YouTube.
  3. Fryzura, make-up, ubranie, aby czuć się pewnie, zerknij w lustro, nie ma nic gorszego niż zobaczyć po transmisji szpinak na zębach.
  4. Sprawdź, co się dzieje za Twoimi plecami, czyli zanim zaczniesz, skontroluj drugi plan.
  5. Przygotuj notatki (3–5 punktów, które chcesz omówić).
  6. Wycisz telefon, najlepiej wybierz opcję „tryb samolotowy”, a następnie włącz Wi-Fi. W ten sposób unikniesz przychodzących połączeń podczas transmisji.
  7. Sprawdź oświetlenie.
  8. Uśmiechnij się i zaczynaj! 

Najczęstsze błędy:

  1. Transmisja o niczym, czyli „rzeźbienie na żywo”....

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy