Dołącz do czytelników
Brak wyników

Monitoring internetu

21 lutego 2020

NR 50 (Luty 2020)

Monitoring internetu od A do Z – jak wycisnąć jeszcze więcej z platform do listeningu?

48

Nieodzownym elementem strategii marketingowej jest obecność w mediach społecznościowych. Nie ma znaczenia, jaka platforma obecnie króluje – w tym świecie obowiązuje jedna zasada. Na szczycie znajdą się tylko najbardziej kreatywne firmy, które są w stanie wyjść naprzeciw potrzebom swoich odbiorców.

Monitoring internetu nie jest nowym wynalazkiem – od wielu lat jest wykorzystywany do analizy i usprawniania działań prowadzonych w sieci. Poniżej znajdują się najważniejsze przykłady wykorzystania narzędzi do social listeningu.

Analiza grupy docelowej

Dzięki danym zebranym za pomocą monitoringu internetu możemy dowiedzieć się, kim są nasi odbiorcy, na jakich kanałach są obecni, jaki wydźwięk mają ich wypowiedzi oraz skąd i kiedy najczęściej się wypowiadają. Analiza takich danych jest również istotna przy tworzeniu strategii dla zupełnie nowej marki lub w momencie wchodzenia na nowy rynek, aby wiedzieć, o czym mówić i na jakich kanałach się skupić.

Analiza zaangażowania

Dane dotyczące zaangażowania są ważne praktycznie dla każdej branży. Takie dane można wyciągnąć ze statystyk udostępnianych przez platformy społecznościowe, jednak dużo łatwiej i szybciej jest analizować zagregowane statystyki i uzyskać szersze spojrzenie na np. kilka kanałów lub kilka rynków.

Budowanie relacji z odbiorcami

Komunikacja w social mediach powinna być oparta na dialogu. Skończyły się czasy, gdy marki tylko mówiły – dzisiejszy użytkownik oczekuje komunikacji obustronnej. 71% odbiorców, którzy mieli pozytywne doświadczenie z marką w social mediach, jest skłonnych polecić ją swoim znajomym1. Oprócz poszerzania nowych grup docelowych warto inwestować w relacje z dotychczasowymi klientami. Monitoring pozwoli nam na szybkie reagowanie na najbardziej wartościowe komentarze i wzmianki.
 

Rys. 1. Porównanie zaangażowania dla serialu Wiedźmin na podstawie wzmianek w języku angielskim oraz polskim
(Źródło: SentiOne)

 

Rys. 2. Porównanie wzmianek o różnych modelach telefonów w Polsce w 2019 r.
(Źródło: SentiOne)

 

Rys. 3. Zestawienie wyników dla serialu Wiedźmin w Polsce, 18.12.2019–15.01.2020
(Źródło: SentiOne)


Działania konkurencji

Poza dedykowanymi badaniami prowadzonymi przez agencje badawcze, większość danych o konkurencji pochodzi z raportów branżowych czy analizy stron internetowych. Dodatkowym źródłem informacji na temat działań konkurentów jest analiza wzmianek z online listeningu. W ten sposób można zbierać jakościowe wzmianki, porównać kategorie podobnych produktów, czy zweryfikować własne działania na tle konkurencji.

Eventy

Social media i eventy zdecydowanie idą w parze. Częstą atrakcją wydarzeń jest pokazywanie wzmianek na żywo podczas samego wydarzenia za pomocą social streamu.
Samo zaplanowanie, jaki hashtag czy profil mają oznaczać uczestnicy, może nie przynieść nam wystarczającej ilości treści do pokazania. Organizatorzy powinni prowadzić relacje z wydarzenia i spontanicznie uczestniczyć w dyskusjach. Dobrą zachętą do tweetowania lub postownia zdjęć mogą być dodatkowe nagrody rozdawane podczas samego eventu. Jako inspiracje mogą posłużyć zagraniczne konferencje Web Summit, czy SaaStr. A z Polski InfoShare lub finał WOŚP.

Hashtagi

Jest to prosty sposób na zwiększenie zaangażowania i dotarcia do większej liczby odbiorców. Jak ze wszystkim – w marketingu trzeba testować i próbować różnych konfiguracji, żeby znaleźć złoty środek dla swojej branży, czy marki. Warto sprawdzić, jakie hashtagi działają lepiej na Twitterze, a jakie na Instagramie. Instagram umożliwia dodawanie do 30 hashtagów pod postem, ale nie zawsze dużo znaczy dobrze. Dodatkowo warto poszukiwać niszowych hashtagów, aby dotrzeć do bardziej zaangażowanej i zainteresowanej grupy. Monitoring może pomóc odkrywać nowe hashtagi, a także zweryfikować, jakie treści pojawiają się do tej pory.

Influencer marketing

Według Digital Marketing Institute2 49% konsumentów polega na rekomendacjach influencerów. Algorytmy promują treści o wysokim wskaźniku zaangażowania – współpraca z influencerami jest więc niezbędna. Zaangażowanie jest również dużo ważniejsze od rozmiaru danego influencera – w niektórych sytuacjach warto pracować z tymi gromadzącymi mniejszą społeczność, ale o wyższym zaangażowaniu. Wybierając partnera do współpracy za pomocą dodatkowych narzędzi, warto ocenić wzrost fanów, stosunek komentarzy do polubień, czy obserwowanych profili do obserwujących. Zbyt duże odchylenia mogą sugerować kupowanie zasięgów lub fanów. Sam social listening przyda się do dokonania ewaluacji kampanii.

Inspiracje do działań content marketingowych

W ciągu jednej sekundy na świecie jest wysyłanych prawie 9000 tweetów, a na Instagramie dodawanych jest prawie 900 zdjęć3. W ciągłej walce o uwagę użytkownika wygrywają te marki, które niosą w swojej treści realną wartość dla odbiorcy. Listening ułatwia bycie na bieżąco z tym, o czym mówi się w danej dziedzinie....

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy