Zdalnie, czyli home office w firmie

Firma i personal branding

Dzisiejsza pogoń za wynikiem trwa uparcie nie tylko w potężnych korporacjach, ale i małych startupach. W tym wielkim wyścigu przestaje być ważne „jak”, zaś wiodące staje się „kiedy i ile”. Czas odgrywa niebagatelną rolę i ma ogromną wartość w wielu projektach mających deadline na wczoraj. W takiej rzeczywistości ciężko pogodzić wszystko w ośmiu standardowych godzinach zmiany. Pojawiają się nadgodziny lub zadaniowy system pracy, dzięki któremu pracownik wpada w pułapkę zarobku na określonym poziomie bez względu na to, ile godzin przeznacza na pracę. Dla pracodawcy to niezwykle wygodna opcja – jedynym wymiarem wykonania pracy jest dostarczenie zadania. Dlaczego zatem tak niechętnie udostępnia się możliwość pracy zdalnej, mimo że to bardzo korzystne rozwiązanie?

Wypaczony obraz

Poczucie potrzeby kontroli nad pracownikiem jest niezwykle silne bez względu na skalę działania firmy, jej rozmiary i liczbę zatrudnionych osób. Tylko wtedy, gdy mamy świadomość kontroli, jesteśmy w stanie stwierdzić, czy dana praca jest wykonana solidnie. Home office ma tak wiele plusów, jak i minusów, zarówno dla pracownika, jak i pracodawcy. Wiele firm decyduje się zatrudniać w ten sposób jednostki zajmujące się księgowością, grafiką, czasem sprzedażą, a nawet obsługą telefoniczną. Nic w tym dziwnego, ponieważ wówczas odpada wiele kosztów związanych choćby z miejscem pracy takiej osoby. Taki model zapewnia brak dbałości o stanowisko pod postacią biurka, często nawet takiego sprzętu, jak komputer, monitor, myszka, klawiatura, drukarka, skaner czy słuchawki nagłowne. Nie ograniczają również bardzo rygorystyczne normy przepisów, np. w kwestii bezpieczeństwa i higieny pracy. Jako że sama kontrola pracownika jest utrudniona, pracodawca nie musi się przejmować zachowaniem odstępów gwarantujących wypoczynek między pracą w poszczególnych dniach. Koszty maleją, a o ile pracownik jest zaangażowany i sumienny, model wydaje się dla pracodawcy niemal idealny. 

Inaczej jest jeśli pracownik stacjonuje w biurze i zachodzi potrzeba zdalnej pracy. Przyczyn może być wiele – np. chwilowy bra...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy