Jak zapanować nad reputacją marki w internecie, prowadząc dialog nie tylko na Facebooku?

E-PR

Marketingowy świat stanął na głowie. Od czasu redukcji zasięgów organicznych na Facebooku, konsumenci nie widzą, co do nich mówisz, a jeśli widzą – to nie ufają. Iluzja kontroli nad reputacją marki sprowadziła dyskusję o marketingu społecznościowym do posiadania własnych profili na Facebooku, Instagramie i innych mediach społecznościowych. Tymczasem dialog, który ma znaczenie, odbywa się poza strefą komfortu marketera – w przestrzeni wpisów tworzonych nie przez marki, a zwykłych internautów.

Potęga pojedynczego głosu i siła postprawdy

W roku 2009  kanadyjski muzyk Dave Caroll opublikował na YouTube autorski protest-song pod wymownym tytułem United Breaks Guitars (Linie lotnicze United niszczą gitary). Motywem były wydarzenia sprzed roku, gdy muzyk korzystał z usług linii lotniczych, przewożąc swoją cenną gitarę. Instrument nie miał tyle szczęścia co Caroll i inni pasażerowie, bo wprawdzie doleciał na miejsce, ale… w kawałkach. Możemy sobie tylko wyobrażać dramat, jaki rozgrywał się w głowie muzyka siedzącego na pokładzie samolotu, gdy jeszcze przed wzbiciem się maszyny w powietrze dostrzegł za oknem, jak pracownicy odpowiedzialni za załadunek samolotu beztrosko podrzucają cenną dla niego gitarę. Chwilę później leżała ona roztrzaskana na płycie lotniska, co nie przeszkodziło obsłudze pozbierać jej pozostałości i ostatecznie umieścić ją – jakby nigdy nic – w luku bagażowym samolotu. Na nic zdały się apele do stewardesy, rozmowy z pracownikami United Airlines, a nawet wysyłane do nich listy.

POLECAMY

Opublikowany po roku protest-song miał być już tylko zwykłym głosem sprzeciwu wobec obojętności linii lotniczych, ale stał się najlepiej udokumentowanym przypadkiem pojedynczego głosu konsumenta w dobie mediów cyfrowych. Jeden dzień wystarczył, by film odnotował 150 000 wyświetleń (dziś ma ich ponad 16 mln). Jeden film na YouTube sprawił, że Dave Caroll doczekał się wy...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy