Dołącz do czytelników
Brak wyników

Soft skills

4 lipca 2019

NR 46 (Czerwiec 2019)

Kreatywność pod presją czasu – jak to się robi?

286

Moment, kiedy powiesz zespołowi, że ma być kreatywny to chwila, kiedy zesztywnieją. Powód? Kreatywność nie jest o dawaniu czasu, tylko przestrzeni. Jeśli zastanawiasz się, jak wydobyć z siebie i swojego zespołu pokłady innowacyjnych rozwiązań w krótkim czasie – czytaj dalej!

O czym jest kreatywność i dlaczego wszyscy o niej opowiadają?

W wielu organizacjach i ich pracownikach panuje przekonanie, że istnieje mityczny podział na kreatywnych i tych pozostałych. Nic bardziej mylnego – po prostu niektórzy z nas maja większą odwagę do dzielenia się swoimi pomysłami, nawet jeśli są głupie, niedopracowane albo wydają się nie na miejscu. W takim razie nie chodzi nam o kreatywność tylko o spontaniczność, a to już nieco inne zagadnienie, choć prowadzi do podobnych efektów.

Myślę, że wartość kompetencji za jaką mamy kreatywność, wynika z jej związku z innowacją – a ta jest odpowiedzią na każde zadawane ostatnimi czasy pytanie w biznesie. Szukamy nowych (innowacyjnych) produktów, usług czy doświadczeń. Stare modele biznesowe są nieaktualne, backlog pomysłów wieje nudą, a klienci wciąż chcą czegoś nowego. Skoro wszyscy szukamy nowego podejścia, a biznes dzieje się coraz szybciej, to sytuacja, w której będziesz potrzebował świeżego rozwiązania „na wczoraj”, jest bardzo prawdopodobna. Kreatywność to właśnie umiejętność – a dobra wiadomość jest taka, że każdy tę umiejętność posiada, tylko nie każdy ma na to przestrzeń.

Przed wyruszeniem w drogę należy zebrać drużynę

Kreatywność jest sportem zespołowym, a samotna ideacja rzadko prowadzi do zadowalających rezultatów, ponieważ inspiracja zazwyczaj pochodzi z zewnątrz – to inne osoby podpalają nas do wypróbowania nowych rozwiązań, szukania niespotykanych propozycji czy wreszcie – chodzenia drogami, których do tej pory unikaliśmy. Bazujemy na pomysłach pozostałych członków zespołu, bez krytyki i oceniania, dlatego zapomnij o używaniu słów „tak, ale”, a zamiast tego wypróbuj „tak i”. 

W idealnej sytuacji pracujemy z międzydziałowym zespołem, który ze względu na swoją strukturę zapewnia nam różne perspektywy – to szalenie ważna kwestia, która wpływa nie tylko na dynamikę kreatywnych działań.

Jeśli nie masz do dyspozycji zespołu, porozmawiaj o swoich pomysłach z jak największą liczbą osób. „Odbijaj” od nich swoje koncepcje – niech dzielą się swoimi spostrzeżeniami, krytykują i podrzucają kolejne udoskonalenia. Proces kreatywny to coś więcej niż burza mózgów i pizza z colą na obiad – to korzystanie z zasobów każdego członka zespołu.

 

Rys. 1. Zespół generujący pomysły


Koncentracja, koncentracja, koncentracja

Nic nie wpływa tak źle na efektywność pracy, jak niejasne cele czy priorytety, dlatego jeśli zależy Ci na kreatywnych rozwiązaniach, a masz niewiele czasu, musisz jasno określić o co ci chodzi!

Zapisz wyzwanie, nad którym pracujesz dużymi literami na suchościeralnej tablicy i upewnij się, że Ty i cały zespół je rozumiecie… w ten sam sposób. Różni ludzie postrzegają otaczającą nas rzeczywistość w odmienny sposób. Ten subiektywizm jest źródłem różnych perspektyw, które są wyśmienitym paliwem dla kreatywności, jednocześnie będąc niebezpieczeństwem nieporozumienia. 

Jeśli jesteś osobą zlecającą projekt/prowadzącą zespół, postaraj się bardzo dokładnie opisać na czym Ci zależy. Dzięki temu zespół będzie wiedział na czym się skoncentrować.

Sprawdzonym narzędziem okażą się pytania. 
 

Rys. 2. Fragment prezentacji „Service Design: sztuka łączenia kropek” FUZERS, materiały własne


 

Wskazówka

Postaraj się określić swój cel w formie 2–3 pytań „Jak moglibyśmy…?”. Przykładowo pytanie „Jak moglibyśmy ułatwić znajdowanie zdrowych produktów w hipermarkecie?” znacznie czytelniej kierunkuje pracę niż „Wymyślmy nowy model zakupów”, prawda?

Wspomniane pytania powinny być Twoim pierwszym krokiem w procesie kreatywnym. Dzięki nim generowanie pomysłów nie będzie po prostu zapisywaniem kolejnych haseł na karteczkach, ale ustrukturyzowanym procesem angażującym jego uczestników.


Inspiracyjna natura informacji

Im więcej wiesz, tym łatwiej jest Ci łączyć kropki. Różne perspektywy pomagają nam spojrzeć na samochód jak na dzieło sztuki, na aplikację bankową jak na wsparcie codziennych czynności, a na kilka drewnianych palet jak na stół do salonu. Dodatkową wartością będzie szerokie spojrzenie z różnych perspektyw.
Tutaj nieoceniona okaże się rola badacza w zespole. Są to najczęściej osoby, które potrafią znaleźć powiązania pomiędzy wzrostem sprzedaży pasztetu a wczesną wiosną czy odkopać raport, którego nikt w organizacji nie przeczytał. Taka osoba najczęściej zna odpowiedzi na większość pytań lub wie, gdzie ich szukać.
Ponadto czytaj i oglądaj wszystko, co tylko wpadnie Ci w ręce, ale z nałożonym filtrem wyzwania, z którym się mierzysz. Z tak nastrojonym mózgiem pozornie...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy