Dołącz do czytelników
Brak wyników

Soft skills

4 lipca 2019

NR 46 (Czerwiec 2019)

Kreatywność pod presją czasu – jak to się robi?

0 171

Moment, kiedy powiesz zespołowi, że ma być kreatywny to chwila, kiedy zesztywnieją. Powód? Kreatywność nie jest o dawaniu czasu, tylko przestrzeni. Jeśli zastanawiasz się, jak wydobyć z siebie i swojego zespołu pokłady innowacyjnych rozwiązań w krótkim czasie – czytaj dalej!

O czym jest kreatywność i dlaczego wszyscy o niej opowiadają?

W wielu organizacjach i ich pracownikach panuje przekonanie, że istnieje mityczny podział na kreatywnych i tych pozostałych. Nic bardziej mylnego – po prostu niektórzy z nas maja większą odwagę do dzielenia się swoimi pomysłami, nawet jeśli są głupie, niedopracowane albo wydają się nie na miejscu. W takim razie nie chodzi nam o kreatywność tylko o spontaniczność, a to już nieco inne zagadnienie, choć prowadzi do podobnych efektów.

Myślę, że wartość kompetencji za jaką mamy kreatywność, wynika z jej związku z innowacją – a ta jest odpowiedzią na każde zadawane ostatnimi czasy pytanie w biznesie. Szukamy nowych (innowacyjnych) produktów, usług czy doświadczeń. Stare modele biznesowe są nieaktualne, backlog pomysłów wieje nudą, a klienci wciąż chcą czegoś nowego. Skoro wszyscy szukamy nowego podejścia, a biznes dzieje się coraz szybciej, to sytuacja, w której będziesz potrzebował świeżego rozwiązania „na wczoraj”, jest bardzo prawdopodobna. Kreatywność to właśnie umiejętność – a dobra wiadomość jest taka, że każdy tę umiejętność posiada, tylko nie każdy ma na to przestrzeń.

Przed wyruszeniem w drogę należy zebrać drużynę

Kreatywność jest sportem zespołowym, a samotna ideacja rzadko prowadzi do zadowalających rezultatów, ponieważ inspiracja zazwyczaj pochodzi z zewnątrz – to inne osoby podpalają nas do wypróbowania nowych rozwiązań, szukania niespotykanych propozycji czy wreszcie – chodzenia drogami, których do tej pory unikaliśmy. Bazujemy na pomysłach pozostałych członków zespołu, bez krytyki i oceniania, dlatego zapomnij o używaniu słów „tak, ale”, a zamiast tego wypróbuj „tak i”. 

W idealnej sytuacji pracujemy z międzydziałowym zespołem, który ze względu na swoją strukturę zapewnia nam różne perspektywy – to szalenie ważna kwestia, która wpływa nie tylko na dynamikę kreatywnych działań.

Jeśli nie masz do dyspozycji zespołu, porozmawiaj o swoich pomysłach z jak największą liczbą osób. „Odbijaj” od nich swoje koncepcje – niech dzielą się swoimi spostrzeżeniami, krytykują i podrzucają kolejne udoskonalenia. Proces kreatywny to coś więcej niż burza mózgów i pizza z colą na obiad – to korzystanie z zasobów każdego członka zespołu.

 

Rys. 1. Zespół generujący pomysły


Koncentracja, koncentracja, koncentracja

Nic nie wpływa tak źle na efektywność pracy, jak niejasne cele czy priorytety, dlatego jeśli zależy Ci na kreatywnych rozwiązaniach, a masz niewiele czasu, musisz jasno określić o co ci chodzi!

Zapisz wyzwanie, nad którym pracujesz dużymi literami na suchościeralnej tablicy i upewnij się, że Ty i cały zespół je rozumiecie… w ten sam sposób. Różni ludzie postrzegają otaczającą nas rzeczywistość w odmienny...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy