Storytelling biznesowy krok po kroku

E-PR

Storytelling pojawił się w USA już 180 lat temu, ale dopiero od 50 lat odkrywa go Europa. To nie słupki i wykresy stoją za sukcesem współczesnych miliarderów. To storytelling. O tym, jak budować skuteczne historie biznesowe, opowiada założycielka Mistrzowskiej Szkoły Storytellingu Biznesowego, dr Monika Górska.

Katarzyna Osiadło: Zacznijmy z przekorą i „sztampowo” – dlaczego storytelling?

POLECAMY

dr Monika Górska: Bo tak często nic innego nie działa! Wyobraź sobie, że przyjeżdżasz na targi, na których wystawiają się setki firm z pewnej wąskiej branży. Każda z nich ma podobną ofertę produktów i usług.

Podobne stoisko z minicukierkami w szklanej misie. Podobnie zmęczonych pracowników, którzy siedzą tu już kolejną godzinę, przy podobnych stolikach, na których leżą podobne ulotki. Nie jesteś ekspertem, ale szukasz czegoś dla siebie. Chodzisz od stoiska do stoiska, rozglądasz się z rosnącą bezradnością… Czy przekona Cię błyszczący katalog czy poczucie, że tej firmie możesz naprawdę zaufać? Nie znam szybszej i bardziej skutecznej drogi do tego, jak przyciągnąć czyjąś uwagę i wzbudzić zaufanie, niż przez autentyczną opowieść. Zwłaszcza na tych nigdy niekończących się targach, jakimi dzisiaj jest nasz przesycony informacjami internet.

Z tym, że storytelling to już nie przyszłość, a teraźniejszość marketingu, nikt w branży nie śmie dyskutować. Postawmy więc na konkrety – od czego zacząć, zabierając się do storytellingu w biznesie, jeśli chcemy stworzyć silną markę?

Najpierw od robienia tego, o czym się opowiada! Storytelling jest najbardziej efektywny, kiedy nie jest traktowany jedynie jako skuteczne narzędzie komunikacji, ale jako spójna koncepcja tworzenia narracji marki.

Taki proces tworzenia własnych narracji w biznesie dzielę na cztery etapy: 1. Zacznij od „dlaczego”. Storytelling to ŚWIADOME używanie opowieści tak, by najkrótszą drogą zaprowadziła nas do celu. I to właśnie ten cel jest najważniejszy na początku budowania opowieści. Musisz wiedzieć, po co opowiadasz, jaka jedna najważniejsza myśl o Twoim biznesie ma pozostać w głowie Twojego słuchacza. 2. Odpowiedz na pytanie, co Cię wyróżnia i w jaki sposób możesz uszczęśliwić Twojego klienta. 3. Znajdź właściwą opowieść. 4. Skonstruuj opowieść tak, żeby wszyscy chcieli jej słuchać. 

Jak widzisz, wybieranie spośród dziesiątek opowieści „tej jedynej” jest dopiero na trzecim etapie tego procesu. Przy tworzeniu opowieści marki nie da się pójść na skróty. Albo inaczej: da się, ale droga do klienta w efekcie może okazać się znacznie dłuższa.

Etap 1. Dlaczego to robisz?

Zacznijmy zatem od „dlaczego”.

Dla przeciętnego użytkownika samochodów marki Mazda, Honda, Toyota to są dobre, niezawodne samochody. Gdybyś jednak miała wystartować w wyścigach, który samochód byś wybrała? Ja na co dzień jeżdżę Toyotą, ale stojąc przed takim wyborem, bez wahania wybrałabym Hondę. Prawdę mówiąc nie wiem, czy faktycznie jest najszybsza. Ale kiedyś usłyszałam opowieść o wielkiej pasji do wyścigów założyciela tej firmy, Soihiro Hondy. Pewnego dnia utknął podczas odprawy bagażowej na lotnisku w Rzymie. Chciał przewieźć ze sobą trzy walizki: w jednej były ubrania, w pozostałych dwóch – części zapasowe do motocykli. To były lata 50. i można było przewieźć samolotem tylko dwie sztuki bagażu. Jak myślisz, z której walizki zrezygnował? 

dr Monika Górska

Storytellingu uczy od zawsze. Najpierw jako wykładowca akad...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy