Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

11 sierpnia 2020

NR 53 (Sierpień 2020)

Mobile UX – jak projektować, by zachwycać użytecznością. Wnioski z badań z użytkownikami

41

Dlaczego i jak badamy mobile?
Badania UX zasadniczo możemy podzielić na dwa typy:
eksploracyjne – w ramach których odkrywamy przez rozmowę, obserwację, analizę zachowanie użytkownika, wyzwania czy problemy, przed jakimi stoi, a także sposób realizacji określonego zadania albo rozwiązania danego problemu,
kontrolne/testowe – podczas których obserwujemy i analizujemy wykorzystanie przez usera określonego narzędzia cyfrowego (ale nie tylko) – serwisu, aplikacji, urządzenia.

W przypadku tych pierwszych najczęściej identyfikujemy obszary do zagospodarowania nowym produktem, w przypadku tych drugich celem jest optymalizacja już istniejącego rozwiązania. 
Badania możemy prowadzić w warunkach typowych dla użytkowania danego produktu, w laboratorium lub zdalnie. Obecnie z powodu pandemii ta ostatnia forma rozmów z użytkownikami stała się koniecznością, ale ma to też swoje plusy. Takie badania różnią się właściwie tylko tym, że z respondentem słyszymy się i widzimy za pośrednictwem systemów do wideokonferencji, a badany jest czasami proszony o zainstalowanie odpowiedniej aplikacji, aby się z nami połączyć i bezpiecznie przejść przez cały proces. 
Wspomniana forma umożliwia dotarcie do osób, z którymi w normalnych warunkach nie mielibyśmy okazji spotkać się osobiście, ale też – co w niektórych przypadkach jest kluczowe – pozwala na przeprowadzenie badań w warunkach najbardziej zbliżonych do tych, w których użytkownik korzystałby z testowanego rozwiązania.

POLECAMY

Jakie narzędzie wybrać do badań zdalnych?
Pamiętaj, aby dobrze dostosować narzędzia do konkretnych warunków, potrzeb i oczywiście obostrzeń wynikających z polityki bezpieczeństwa danego klienta.
Z naszego doświadczenia wynika, że Whereby dobrze sprawdza się w instytucjach finansowych. Webex ma dość skomplikowaną instrukcję dla respondentów i wymaga dłuższego onboardingu. Firmy prowadzące działalność w infrastrukturze Google – chętniej wykorzystają Google Hangouts, a Microsoft – Teamsy. Przy wideokonferencjach z większą liczbą uczestników warto wykorzystać Zoom, a do zdalnych testów użyteczności z obserwacjami narzędzia Lookback. Wyniki badań i warsztaty online prowadzimy w programie Miro, który daje możliwość wykorzystania technik UX do analizy i mapowania wyników oraz współpracy real time.
 


Znane standardy nie zawsze się sprawdzą

Jak powszechnie wiadomo, projektowanie na urządzenia mobilne wiąże się z zastosowaniem pewnych standardowych rozwiązań, takich jak np. umieszczenie najważniejszych treści i przycisków akcji tak, aby użytkownicy mieli możliwość „tapnięcia” w nie kciukiem. Podobnych zasad mobile UX jest wiele. Z naszego doświadczenia, w tym z badań, rozmów z użytkownikami i obserwacji wynika jednak, że aby zaprojektować naprawdę użyteczne rozwiązanie, na projekt należy spojrzeć znacznie szerzej, a nie tylko w kontekście tego, co znajduje się w zasięgu kciuka usera.  

Kontekst jest kluczowy

Jakiś czas temu przeprowadzaliśmy badania dla jednego z banków. Nasi respondenci korzystali z własnych telefonów. Podczas badania zauważyliśmy, że spora część z nich nie zamyka wyskakujących podczas testu powiadomień z innych aplikacji, nawet gdy przesłaniają im one znaczną część ekranu. W czasie testu rozwiązań przeglądarkowych okazało się z kolei, że użytkownicy nie zamykają przejrzanych już wcześniej kart. Niektórzy z badanych mieli nawet kilkadziesiąt otwartych zakładek, co powodowało znaczne trudności w przełączaniu się pomiędzy nimi.
Wspomniane czynniki znacząco ograniczały ilość informacji, które użytkownicy finalnie mogli zobaczyć w testowanej aplikacji, co podczas projektowania rozwiązania nie zostało w ogóle wzięte pod uwagę. Co ciekawe, gdyby badanie zostało przeprowadzone na telefonie testowym w laboratorium, prawdopodobnie nie udałoby się uchwycić tego dodatkowego aspektu. 
 

Wniosek

Warto pamiętać, że użytkownicy nie korzystają z naszych rozwiązań w kontekstowej próżni. Powiadomienia z innych aplikacji mogą przesłaniać im sporą część ekranu, rozproszyć podczas realizacji procesu czy spowodować chwilowe porzucenie korzystania z aplikacji. Projektant powinien o tym pamiętać i zaprojektować rozwiązanie tak, aby dać użytkownikowi możliwość szybkiego powrotu do zadania, które rozpoczął, bez utraty wcześniej wpisanych danych.


Jak, gdzie, kiedy?

Dla jednego z naszych klientów projektowaliśmy bardzo specyficzny system obsługi maszyn produkcyjnych. Badania, które przeprowadziliśmy z operatorami maszyn, pokazały, że często pracują oni w nocy w kiepsko oświetlonych pomieszczeniach. Dzięki tej informacji zdecydowaliśmy się na ciemny interfejs systemu, który odciążył ich oczy i pozwalał szybko wyłapać alerty. 
 

Wniosek

Jeśli projektujesz interfejs aplikacji specjalistycznej, zawsze zastanów się, ile czasu użytkownik będzie spędzał z tym produktem, w jakiej porze dnia (lub nocy) i w jakich okolicznościach. Weź pod uwagę niestandardowe czynniki, na przykład te związane z bezpieczeństwem. 


Przesada nie popłaca?

Warto unikać przerostu formy nad treścią. Nasze badania wykazują, że w nagłych czy nerwowych sytuacjach przeciętny użytkownik, mając nawet dostęp do nowoczesnych i wydawać by się mogło szybszych rozwiązań służących do kontaktu (chatboty czy asystenci głosowi), szukając pomocy, wybierze mimo wszystko stare, sprawdzone sposoby, np. telefon na infolinię. Warto jednak zapewnić mu maksimum komfortu i dać więcej użytecznych oraz realnie potrzebnych możliwości.
Zdarza się czasami tak, że jakiś innowacyjny, a niedoceniany wcześniej ficzer w wyniku niecodziennych warunków stanie się popularny czy nawet niezbędny. Przykładem jest wzrost popularności nowej funkcji InPost, która polega na zdalnym otwieraniu skrytki z poziomu aplikacji. Z naszych badań wynika, że wcześniej użytkownicy traktowali tę opcję jako swego rodzaju ciekawostkę, z której powszechnie korzystali jedynie hard userzy paczkomatów i osoby, które łatwiej przekonują się do innowacyjnych rozwiązań. Kto mógł się spodziewać, że już za kilka miesięcy bezkontaktowa obsługa maszyn będzie tak pożądana?
 

Rys. 1. InPost – zdalne otwieranie skrytki

 

...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy